Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #12; Kleurrijke Kerst


Over ruim twee weken is het gewoon alweer Kerst, drie knusse dagen waarbij voor de meeste mensen - naast samenzijn en gezelligheid - vooral heel lekker (en veel) eten centraal staat, op welke manier, met welke traditie of op welk eetmoment (ontbijt, brunch, lunch, diner of borrel) dan ook, er worden ware feestjes van gemaakt. Wel is het nog steeds zo dat vlees en vis prominent op deze feestjes aanwezig zijn en negen van de tien keer zelfs als onmisbaar worden gezien. Iedereen mag hierin natuurlijk zijn eigen keuzes maken, doe vooral wat goed voelt en wat je happy maakt, maar ter inspiratie / overweging laat ik je in deze twaalfde GroenteGelukjesGrabbelton met liefde zien zien dat vlees, vis, kaas en andere dierlijke producten ook met Kerst prima misbaar zijn - behalve in de kerststal of voor de arrenslee natuurlijk - en je dan alsnog heerlijk en vooral kleurrijk kunt eten. Want dat is wat met name groente letterlijk en figuurlijk doet; kleur geven aan je eten, maar ook aan je gezondheid, je gevoel en aan de wereld. Dus ben je op zoek naar wat meer kleur deze Kerst, naar lekkere plantaardige / vegan / diervriendelijke èn gemakkelijk te bereiden gerechten, snuffel hier dan vooral eens door mijn eerdere grabbeltonnen of doe inspiratie op in de tien uitgelichte feestelijke groentegelukjes hieronder. Hoe dan ook alvast een overheerlijke Kerst gewenst vol met smakelijke genietmomentjes!


Hele / halve bloemkool of bloemkoolsteak

Super simpel om te maken - wat je vooral nodig hebt is geduld - maar een ware eyecatcher om te zien is een in zijn geheel geroosterde bloemkool. Smeer hiervoor de bloemkool in met een lekker kruidenmengsel en rooster hem gaar en crunchy in het midden van de oven. Iets sneller gaat dit wanneer je de bloemkool verticaal halveert, wat meteen een goede portie voor één persoon is en er nog steeds mooi uitziet. Ook de groene kerstboomachtige romanesco-bloemkolen zijn hier uitermate voor geschikt. Voor een meer vleesachtige ervaring zijn goed gekruide / gemarineerde bloemkoolsteaks ook echt een aanrader, je snijdt de bloemkool dan horizontaal of verticaal in dikke plakken en bakt ze in een (grill)pan, roostert ze in de oven of legt ze op de bbq of grillplaat. 





Picobello portobelloburger 

Een portobello kun je op twee manieren gebruiken bij het maken van een lekkere burger, namelijk door deze grote paddenstoel te marineren naar smaak, als hamburger te bakken en vervolgens tussen een lekker broodje te doen samen met allerlei extra toppings, zoals bijvoorbeeld een plak vegan kaas, gebakken uiringen, zongedroogde tomaatjes, sesamzaadjes en nog veel meer, het is maar net wat je lekker vindt. Ook kunnen twee portobello’s juist als het broodje fungeren, leuk voor tijdens het gourmetten of als voorgerechtje. Je bakt of roostert ze gaar in de pan of de oven en stopt er een lekkere vegan burger tussen, wederom met een feest aan toppings natuurlijk. 




Pompoendonuts, -toast en -kommetjes 

Snijd een pompoen (tip 1; ga voor de groene of grijzige rassen) eens niet in blokjes of frieten, maar in horizontale of verticale plakken zodat je qua vorm een soort donuts of toastjes / pizzaatjes krijgt. Nadat je dit geroosterd hebt in de oven (tip 2; doe dit ook met wat kaneel erbij) kun je ze daarna eventueel ook nog lekker beleggen en versieren. Voor vele ideeën hiervoor plus een uitgebreidere uitleg verwijs ik je naar mijn zesde GroenteGelukjesGrabbelton;   

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/05/groentegelukjesgrabbelton-6-pizzaatjes.html?m=1



Ook kleine pompoentjes als kommetjes gebruiken is voor Kerst een geweldige en originele manier om andere gerechten in te serveren, denk bijvoorbeeld aan soep, curry, ovenschotel, ragout, pasta of puree. 




Puntpaprikacadeautjes 

Wil je een keer net wat anders dan de welbekende gevulde puntpaprika’s? Snijd ze dan eens niet doormidden maar maak alleen een inkeping aan één van de zijkanten. Rooster ze dan op deze manier zacht (en nog zoeter) in de oven en vul deze pakketjes vervolgens alles met wat je maar wil. Een kleurrijke serveermanier die je in een handomdraai gemaakt hebt en waarvan iedereen zal smullen. 




Pastinaakrijst- en chips 

Een ideaal bijgerecht op elke kersttafel is krokante pastinaakrijst of pastinaakchips, toch een heel stuk spannender, feestelijker en lekkerder dan puree als je het mij vraagt. En het mooie is dat je keukenmachine het zware werk voor je doet, want met de julienne- of plakjessnijder heb je dit in no-time gemaakt, al kan ouderwets raspen ook gewoon natuurlijk. Hoe je dit verder precies maakt vind je in mijn  tweede (rijst) en negende (chips) grabbeltonnen, ook rijst en chips gemaakt van diverse andere groente dan van pastinaak passeren hier de revue. Aanrader2.0!




Auberginekerstboom 

Een aubergine leent zich uitstekend om om te toveren tot een (abstracte) kerstboom, snijd hem in plakken en stapelen maar, lekker wat kruidige of ‘kazige’ puree of sticky rijst ertussen en alle aandacht gaat naar deze ster op je bord. 




Yamm, (koning)oesterzwam! 

Eén van mijn favoriete groente is zonder twijfel de oesterzwam, zowel de gewone als de geweldige koningoesterzwam. Ik ben gek op hun vlezige structuur en het feit dat je er tientallen kanten mee opkunt qua bereiding. 

Bijvoorbeeld boterzacht garen in een stoofpotje of curry, marineren en (pulled) bakken in een pan, krokant roosteren in de oven in allerlei vormen (in geheel of gehalveerd, chips, pulled, schijfjes) en zelfs een soort coquilles kun je maken van grote koningoesterzwammen. Bij mij gaan er dan ook kilo’s van deze groentegelukjes per week doorheen, ook met Kerst, yamm!




Spectaculaire spiraaltaart 

Mocht je zin, tijd en geduld hebben in een wat grotere uitdaging, leef je dan vooral uit op een spectaculaire spiraaltaart zoals die hieronder. Ik heb em zelf nog maar maar twee keer gemaakt, maar wie weet wordt deze Kerst de derde keer. Je kan deze beauty maken van plakken courgette (gele en groene), wortel, aubergine, pastinaak, zoete aardappel, knolselderij en andere groente die zich lenen om dunne plakken van te snijden. De bodem / vulling kun je onder andere maken van pompoen- pastinaak- of doperwtpuree, cashewsaus, haverfraîche of een vervangend ei/quichemengsel van bijvoorbeeld tofu of kikkererwten. Veel werk maar ook heel veel wauw!




Smakelijke spruitspiesjes 

Zelfs voor kinderen maak je spruitjes eten tot een festijn als je ze lekker kruidt en krokant roostert op een spiesje. Van een saai ‘ik-sla-even-over’-bijgerecht naar herhaaldelijk de vraag ‘mag-ik-er-nog-één?’. Op een stokje smaakt alles gewoon veel beter, dus ga vooral ook los met andere groente, en als je het dan rijgt van groot naar klein, vormt zich een zelfs een soort kerstboom. 




Gevulde snoeppaprikaatjes - en komkommertjes

Als borrelhapje, amuse, voor- lunch- of bijgerecht steel je met gevulde snoepgroente al snel de kleurrijke show, zowel qua smaak als qua looks. Vul ze bijvoorbeeld met hummus, guacamole of een andere (zelfgemaakte of kant en klare) groentespread, maar ook vegan tonijnsalade, filet américain en roomkaas zijn echte aanraders hiervoor.




Vleesopvolgers en kaasopvolgers 

Toch tot slot nog even een elfde tip, want mocht je de vlees-, vis- of kaasbeleving toch nog steeds echt missen, zijn er tegenwoordig echt megaaa veel vervangers / opvolgers te koop die echt super lekker zijn, ook in de gewone (budget)supermarkten. Van gourmetschotels, (kroket)burgers, spekjes, vleeswaren, kipnuggets, (rook)worsten, scampi’s, mozzarella, feta tot aan brie en nog véééél meer, de keuze is echt reuze. Ik test ze (bijna) allemaal met heel veel plezier, al is dit de laatste tijd bijna niet bij te houden zo veel als er steeds bijkomt, what a time to be alive :)!



Ik kan zo gerust nog uren doorgaan met het rondstrooien van plantaardige tips en ideeën, ik barst ervan namelijk, maar ik heb met mezelf afgesproken dat ik het houd bij een overzichtelijk tiental. Maarrr, mocht je nog meer inspiratie kunnen gebruiken, uitgebreidere uitleg willen of bijvoorbeeld een specifiek idee zoeken voor een bepaalde groente of gerecht, stuur me gerust een persoonlijk berichtje, leuk! Ook zal ik mijn eerdere GroenteGelukjesGrabbeltonnen hieronder nog eens linken, wel zo handig snuffelen. 


Heb een knusse, gezellige, smakelijke en kleurrijke december allemaal! 


Liefs Laura 



GroenteGelukjesGrabbelton #1; Pompoenschaaltjes en -bordjes

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/02/groentegrabbelton-1-pompoenschaaltjes.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #2; Crispy chips van spruitjes, ui en pastinaak.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/02/groentegelukjesgrabbelton-2-crispy.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #3; Auberginebroodjes en -sandwiches.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/03/groentegelukjesgrabbelton-3.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #4; Groentespiesjes.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/04/groentegelukjesgrabbelton-4.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #5; Amazing Asperges.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/04/groentegelukjesgrabbelton-5-amazing.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #6; Pizzaatjes & Toastjes.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/05/groentegelukjesgrabbelton-6-pizzaatjes.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #7; Slawraps & Slataco’s.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/06/groentegelukjesgrabbelton-7-slawraps.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #8; Puntpaprika Powerrr.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/07/groentegelukjesgrabbelton-8-puntpaprika.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #9; Rijst en shine.

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/08/groentegelukjesgrabbelton-9-rijst-en.html?m=1


GroenteGelukjesGrabbelton #11; Holadiejee, doperwten-, pastinaak- en pompoenpuree!

https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/10/groentegelukjesgrabbelton-11-holadiejee.html?m=1


Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om