Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #10; Al het lekkers op een rijtje


Tien tien tien, wie niet weg is is gezien! En voor degene die niet al mijn groentegelukjes gezien heeft afgelopen driekwart jaar maar wel nieuwsgierig (of hongerig) is, heb ik ze nu overzichtelijk op een rijtje gezet in deze tiende(!) grabbelton.
 

Toen ik afgelopen februari de knoop doorgehakt had om deze (eerste) extra rubriek te beginnen, voelde dat best wel spannend weet ik nog. Vooral omdat ik bang was om weer ‘kei’ hard in mijn oude valkuilen te trappen qua perfectionisme, moeten, onzekerheid en het leggen van een veel te hoge lat, waardoor vervolgens het schrijven van deze foodblogs me al snel geen plezier meer zouden brengen. En het belangrijkste doel van deze hele blog is júist dat het bovenal een plezierige, fijne en ontspannende bezigheid voor me is; een léúke creatieve en persoonlijke uitlaatklep. Gelukkig bleek ik deze oude valkuilen meestal redelijk goed te kunnen ontwijken of klom ik er anders op tijd weer uit, iets waar ik ontzettend blij mee ben en toch ook wel voelt als een kleine overwinning. 


Voordat ik het wist ben ik nu dus zelfs al aanbeland bij de tiende blogpost van deze  rubriek. Een klein feestje wel waard toch? Daarom heb ik mijn vrienden uit de negen eerdere GroenteGelukjesGrabbeltonnen allemaal uitgenodigd om in deze blogpost nog eens het verdiende plantaardige podium te pakken. En ook jij bent van harte welkom om lekker op dit foodfeestje rond te neuzen en (nogmaals) kennis te maken met èn te proeven van alle aanwezige groentetoppers. Veel plezier!



GroenteGelukjesGrabbelton #1; Pompoenschaaltjes en -bordjes 

Mijn ultieme groentekampioen is defenitely de pompoen. Naast frieten, donuts, toastjes, chips, soep, rijst, saus, puree, taart, spaghetti, spiesjes en pizzaatjes die je van pompoen kunt maken, zijn de pompoenschaaltjes en -bordjes in deze blogpost toch wel het allergemakkelijkste om te bereiden èn om naar je eigen smaak, kookkunde en eetgezelschap aan te passen. Zeker eens het proberen waard dus, al helemaal nu het pompoenseizoen alweer bijna voor de deur staat.


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/02/groentegrabbelton-1-pompoenschaaltjes.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #2; Crispy chips van spruitjes, ui en pastinaak 

Een maaltijd zonder crispy en crunchy onderdeel is voor mij echt als een feestje zonder slingers en ballonnen. Daarom maak ik letterlijk elke avond wat heerlijke groentechips, soms gewoon om te knabbelen tijdens het koken, soms als sidedish of versiersels en soms als één van de hoofdrolspelers van de maaltijd, maar altijd maken ze mijn foodfeestjes compleet. De door mij meest gemaakte groentechipssoorten zijn die van ui, spruitjes en pastinaak, vandaar dat de bereidingswijze van dit drietal te vinden is in deze berelekkere blogpost. Al horen ondertussen ook oesterzwam- en champignonchips zeker in dit rijtje thuis, yummy!


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/02/groentegelukjesgrabbelton-2-crispy.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #3; Auberginebroodjes en -sandwiches

Sinds ik heel wat jaar geleden deze creatieve ontdekking (zelf) gedaan had, zijn deze broodjes of sandwiches van aubergines niet meer weg te denken uit mijn keuken, mond en buik. Super simpel, super veelzijdig, super gezond èn super lekker. 


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/03/groentegelukjesgrabbelton-3.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #4; Groentespiesjes

Niets nieuws onder de zon zou je zeggen, spiesjes maken doet iedereen al eeuwen, maar toch weet ik bijna zeker dat ik je in mijn vierde grabbelton nog meer dan genoeg ‘out of the groentebox’ kan laten zien hierin. Bijvoorbeeld dat er veel meer groente geschikt zijn voor op een spiesje dan je waarschijnlijk denkt en het echt niet alleen thuishoort op de barbecue. Geloof me, knoop deze Lau-wijsheid maar alvast in je oren, op een stokje smaakt alles beter! 


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/04/groentegelukjesgrabbelton-4.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #5; Amazing Asperges 

Natuurlijk verdient het Hollandse witte goud een prominente plek op dit plantaardige feestpodium, want nomnomnom wat zijn ze lekker, een waar smaakfestijn. En dat er er veel meer kan dan asperges koken en combineren met ei, ham, zalm, roomsaus en soep laat ik je met liefde zien. Denk bijvoorbeeld aan een curry, ragout of scrambled tofu met kala namak, het doorklikken in ieder geval meer dan waard. 


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/04/groentegelukjesgrabbelton-5-amazing.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #6; Pizzaatjes & Toastjes 

Aardig wat groente zijn niet alleen geschikt om òp een pizza of òp toastjes te doen, maar ook om er in een handomdraai kleine pizzabodems en toastjes van te maken. Wel eens geprobeerd? In deze zesde GroenteGelukjesGrabbelton laat ik je een soort trucje, techniek of zogenaamde ‘hack’ zien om dit in no-time te maken. Deze voedzame pizzaatjes en/of toastjes - het is maar net hoe je het wilt noemen - bezorgen je gegarandeerd een feestelijke (doordeweekse) avondmaaltijd en ook als bbq- of borrelhapje zijn ze een echte aanrader.


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/05/groentegelukjesgrabbelton-6-pizzaatjes.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #7; Slawraps & Slataco’s 

Dat sla alles behalve saai konijnenvoer is lees en zie overduidelijk in deze blogpost. Mijn ultieme sla-ja!-ja!-toppers zijn namelijk gevulde wraps en taco’s, en dan bedoel ik niet dat je sla ìn een wrap of taco doet (wat ook lekker is), maar dat je hiervoor de sla zèlf gebruikt. Je tovert slabladeren, groot of klein, om tot wraps, taco’s, kommetjes of rolletjes en lift op deze manier vele gerechten qua smaak, textuur èn eetbeleving (team #etenmetjehandenisthebest) enorm op. Give it a try!


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/06/groentegelukjesgrabbelton-7-slawraps.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #8; Puntpaprika Powerrr

Dit mega lekkere knapperige zoete vitamine C-bommetje met zijn glimmende rode (of oranje of gele) kleur straalt in mijn ogen één en al heerlijkheid uit. Zowel uit het vuistje als tussendoortje als op tientallen andere manieren als lunch of diner; ik krijg er echt nooit genoeg van. Puntpaprika powerrrr! Hoe je ze bijvoorbeeld tot in de puntjes lekker - op oneindig veel manieren - plantaardig kunt vullen èn hoe je er rolletjes, spiesjes, puntzakjes, toastjes, pakketjes, bbq-bootjes, sprinkles en nog veel meer van kunt maken, grabbel je allemaal tevoorschijn als je hieronder even doorklikt. 


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/07/groentegelukjesgrabbelton-8-puntpaprika.html?m=1





GroenteGelukjesGrabbelton #9; Rijst en shine

Naast de alom bekende bloemkool- broccoli- en wortelrijst die tegenwoordig overal wel te koop is, lenen ook pastinaak, knolselderij en koolraap zich perfect om smaakvolle- crunchy èn sticky - rijst van te maken. Echt een giga lekker (bij)gerecht dat overal wel mee te combineren is en wederom super gemakkelijk om te maken; je keukenmachine doet namelijk het meeste en belangrijkste werk, hocuspocuspas in maar een paar seconden zelfs. Hoe je dit in een toverslag doet en waarmee je het vervolgens allemaal kunt combineren lees en zie je in mijn GroenteGelukjesGrabbelton van 17 augustus.


https://xliefslaurax.blogspot.com/2021/08/groentegelukjesgrabbelton-9-rijst-en.html?m=1




Zin gekregen om één of meerdere van deze plantaardige pareltjes te gaan proberen? Leuuuk! Laat het me zeker even weten, en ook voor tips en vragen mag je me altijd contacten. Bedankt voor je bezoekje en alvast smakelijk eten voor straks. :)


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om