De afgelopen turbulente tijd waren vijf van mijn dagelijks terugkerende routines (die ik echt al jarenlang heb) nog onmisbaarder voor me dan anders, ze zorgden namelijk voor een ontsnapping aan alle overspoelende onrust in mijn hoofd, heerlijk! Zo lees ik elke dag tweemaal een stukje in een boek, luister ik altijd trouw naar podcasts en een luisterboek, ‘sport’ ik op mijn matje en hometrainer, kijk ik ‘s avonds naar een serie / film / docu / programma en ‘s ochtends naar YouTube, én kook ik elke dag uitgebreid mijn avondeten. Dit gaat allemaal automatisch en wanneer ik iets oversla of anders doe merk ik dat meteen, al helemaal als ik dus stress of overprikkeling ervaar. Daarom heb ik deze keer weer een extra goedgevulde ‘Wat heb ik ge-…?’blogpost kunnen maken met tips in deze categorieën, dus zoek je nog wat tofs om te lezen, luisteren, kijken of proeven, scroll dan vooral even verder.
Dit heb ik ge-…
-lezen
[] Ergens anders - Alexis Schaitkin
Het had niet veel gescheeld of ik had dit bijzondere boek over een bergdorp waarin sommige moeders op een miraculeuze manier verdwijnen na een paar hoofdstukken weggelegd, maar omdat mijn nieuwe lading biebboeken er nog niet was heb ik toch maar doorgelezen. Ik denk omdat het out-of-my-comfortzone-verhaal naar me toe groeide, ik gewend raakte aan de bizarre aspecten en daar doorheen de onderliggende lagen en mooie observaties kon gaan zien, ik het toch boek uiteindelijk toch nog best heel oké en mooi vond. Punt; 7.
[] Rivieren keren nooit terug - Joke J. Hermsen
In dit boek reist een vrouw kriskras door Frankrijk met als uiteindelijke bestemming de rivier waar zij alle vakanties van haar jeugd doorbracht, ze wil zo de dood van haar vader verwerken en nadenken over haar verwarrende kindertijd. Ik vond het vooral erg mooi hoeveel symboliek er in het verhaal zit, hoe vloeiend het heden met het verleden wordt verbonden en dat je veel van het landschap meekrijgt, prima boek. Punt; 7,5.
[] Kleine werelden - Caleb Azumah Nelson
Dit boek over drie opeenvolgende zomers van een jonge Ghanees in Londen leest erg prettig weg en neemt je goed mee in alle ups and downs die hij ervaart en hoe muziek daarin een rode draad is. Het is prachtig om te lezen hoe vooral dansen en trompet spelen voor hem en zijn vrienden gevoelsmatig elk probleem op kan lossen en ze daarin helemaal opbloeien. Punt; 7,5.
[] Leer me alles wat je weet - Hanna Bervoets
Wauw, dit boek, wat een parel! Over het bewogen leven een bijzondere (en chronisch zieke) vrouw die na allerlei zijwegen uiteindelijk haar roeping vindt in het bijstaan van mensen met die nog geen medische diagnose hebben. Haar partner blikt op een hele mooie, beeldende, liefdevolle en gedetailleerde manier terug op haar leven waardoor je echt het gevoel hebt dat je hen kent en er ook bij was. Echt heel erg genoten van dit prachtig geschreven boek en haar diverse thema’s waar niet vaak over geschreven wordt. Punt; 9.
[] Het volle leven - John Fante
Goed vlotlezend boek voor even tussendoor over een man die probeert om te gaan met de wisselende stemmingen en interesses van zijn zwangere vrouw en tegelijkertijd met zijn eigenwijze vader. Punt; 7.
[] Ik weet zeker dat het liefde was - Sanne van Rij
Tijdens het lezen van dit mooie autobiografische boek over rouw, familie en vriendschap voelde het alsof ik ook een vriendin van de hoofdpersoon was, zo sprekend, herkenbaar en eerlijk is het geschreven. Ik vloog er doorheen en ondanks dat het grotendeels over het jong verliezen van je moeder en psychische problemen gaat, voelde het nooit echt te zwaar en beladen maar was het juist mooi om heel realistisch het persoonlijke proces van de hoofdpersoon te volgen. Punt; 8.
[] De Spijker - Zhang Yueran
Dit dikke Chinese boek over twee hechte jeugdvrienden die elkaar na achttien jaar weer tegenkomen en dan hun levensverhalen (en dat van hun families) aan elkaar vertellen vond ik erg bijzonder en vooral heel mooi beeldend geschreven. Het verhaal was soms wel wat te bizar naar mijn smaak, maar anderzijds maakte juist dat het ook uniek. Punt; 7,5.
[] Violist - Marc Daniel van Biemen
Leuk en interessant om met dit boek een jaar lang een inkijkje te krijgen in het leven van een violist van het Koninklijk Concertgebouworkest. Het leest lekker weg maar blijft helaas wel een wat oppervlakkig en ‘simpel’, wat het soms een beetje saai maakt. Punt; 6,5.
[] Geen vaarwel vandaag - Daan Heerma van Voss
Dubbele gevoelens heb ik rondom dit boek dat gaat over het plotseling verliezen van een vader waar alledrie de kinderen geen goede band mee hadden en de verhoudingen onderling in deze periode (en daarvoor). Enerzijds kwam het vaak op een mooie manier heel erg binnen omdat het zo echt voelde en leefde ik daardoor heel gemakkelijk mee met alle zeer verschillende personages, en ook de manier van dit moeilijke thema benaderen en omschrijven vond ik uniek en prachtig. Andersziids was het af en toe wat verwarrend en langdradig, plus vond ik het soms emotioneel gezien moeilijk om te lezen, het kwam dan eigenlijk weer te erg binnen en bleef sudderen in mijn hoofd. Een boek dat ik niet snel zal vergeten in ieder geval. Punt; 8.
[] Alleen nog vandaag - Linda Hakeboom
Na nog geen twee dagen had ik dit boek (over het als dertiger omgaan met een kankerdiagnose in combinatie met een nare jeugd) alweer uit want zomaar stoppen met lezen in dit persoonlijke verhaal viel niet mee. Het is realistisch en invoelbaar heftig maar tegelijkertijd ook erg mooi door de kracht en liefde die ervan afspat. Punt; 8.
-luisterd
# Huiswerk - Marja Pruis
Dit pakkende boek over een welvarende en vrijgevige vrouw in Amsterdam die thuis bestolen wordt en vervolgens twijfelt of ze daar haar lieve huishoudelijke hulp van mag verdenken, was erg boeiend om te luisteren. Wel dwaalde het verhaal naar mijn smaak soms wat te veel af, maar al met al vond ik het een mooi, modern, invoelbaar en soepel geschreven boek. Punt; 7,5.
# Zondaarskind - Marion Pauw
Dit vermakelijke luisterboek wat balanceert op het randje van geloofwaardigheid (maar dit goed kan hebben) over een tachtigjarige vrouw die in het bejaardenkoor iemand tegenkomt die haar leven vroeger verpest heeft en daar ‘wraak’ op wil nemen, heb ik met plezier geluisterd. Het is heel beeldend en luchtig geschreven en hopt erg soepel van grappig naar serieus, voor mij perfect voor een luisterboek. Het einde vond ik wel wat tegenvallen omdat het (voor mij) toen toch echt té fantasievol werd, maar al met al een leuk boek zo voor een keertje. Punt; 7,5.
# Cassandra - Niña Weijers
Wat een tegenvaller is dit boek over de verdwijning van een tienermeisje zeg, vooral nadat ik er online veel lovende woorden over voorbij zag komen, maar de warrige vertelstijl en weinige focus maakten het vaak moeilijk om mijn aandacht erbij te houden. Er zaten zeker erg mooie en interessante passages in hoor, maar voor mij persoonlijk te weinig om tot een hogere beoordeling te komen. Punt; 5.
# Deze autist ging naar Japan - Bianca Toeps
Om te luisteren vind ik boeken van schrijvers die hun persoonlijke verhaal aan je vertellen
vanuit de ik-vorm altijd erg prettig, zo ook dit boek over een dertiger met autisme die besluit om (tijdens / net na Corona) in Japan te gaan wonen en zo haar droom achterna te gaan. Heel interessant én grappig om te horen hoe dit eraan toe gaat, wat ze meemaakt en welke cultuurverschillen er zijn. Wel vond ik sommige passages wat gezapig en te gedetailleerd omschreven, dit haalde voor mij dan steeds de ‘flow’ uit het verhaal, maar wellicht is mijn bril wat gekleurd doordat Japan niet per se een land is dat me aanspreekt. Punt; 6,5.
# De geur van groen - Pamela Sharon
Dit boek over een blind tienermeisje en de bijzondere manier hoe zij kleuren (en de wereld) ervaart vond ik vooral in het begin heel boeiend en bijzonder, zowel door de unieke verhaallijn als door de fijne schrijf- en vertelwijze. Maar op den duur verloor ik mijn aandacht behoorlijk, misschien omdat het toch een tienerboek is en het meerdere lagen en een bepaalde diepgang mist, of omdat het op een gegeven moment te uitgesmeerd werd, best jammer. Punt; 6,5.
# Buurtsupermens - Sayaka Murata
Hetzelfde behoorlijk afzwakkende proces als bij het voorgaande boek ervaarde ik eigenlijk precies zo bij dit boek, het begon weer heel leuk en gaf een unieke en grappige kijk op de wereld, dit keer die van een 36-jarige Japanse bevlogen neurodivergente supermarktmedewerkster, maar al snel werd het weer veel te langdradig en saai. Erg zonde, want het had in het begin echt veel potentie om een topluisterboek te zijn. Punt; 6,5.
# Carrie Soto is back - Taylor Jenkins Reid
Love het luisteren van de boeken van deze schrijfster, vooral haar dialogen vind ik altijd erg realistisch geschreven en dat is voor een luisterboek natuurlijk extra fijn. En ondanks dat de onderwerpen in eerste instantie vaak niet echt mijn ding zijn, zo ook bij dit boek over een comeback van een tenniskampioen, vliegen de luisterminuten wel altijd erg snel voorbij. Dit boek vond ik wel echt de minste tot nu toe omdat het vergeleken met de andere boeken weinig lagen en perspectieven had, het ging eigenlijk alleen over Carrie Soto haar belevenissen, gevoelens en gedachten, en dat maakte het soms wat eentonig. Punt; 7,5.
# Nederzettingen - Sanneke van Hassel
Deze verhalenbundel over je wel of niet ergens thuis voelen in deze tijd was an sich fijn en afwisselend om naar te luisteren, maar ik vond het wel erg jammer dat alle verhalen zo onaf waren, dat het einde telkens zo abrupt kwam en open bleef.
Punt; 6,5.
# De Erfenis - Podcast
Eindelijk brachten mijn favoriete podcastmakers (AudioCollectief SCHIK) weer een nieuwe verhalende docu-achtige serie uit, yes! Deze keer is het geen groot doorlopend verhaal, maar zoomen ze per één of twee afleveringen in op mensen die een bijzondere erfenis of nalatenschap gekregen hebben, dit kan in de vorm van geld of spullen zijn maar bijvoorbeeld ook verrassende bekentenissen of iets in je genen, erg interessant. Wederom zitten deze afleveringen geweldig in elkaar, zijn ze heel persoonlijk en boeien ze van de eerste tot de laatste minuut, laat dat tweede seizoen dus maar snel komen. Punt; 8,5.
# De gestolen kinderen - Podcast
Zo zeg, deze waargebeurde en mega goed gemaakte podcast over geadopteerde kinderen uit Chili die gestolen blijken te zijn door onder andere een Nederlandse non maakte diepe indruk op mij. Wat een bizar en rillingen bezorgend verhaal en wat ontzettend goed in een podcast gegoten, chapeau, zeker eens luisteren! Punt; 9.
# We zouden het toch zo doen - Podcast
Een kletspodcast die qua onderwerpen bij me past en een goede mix tussen luchtig en serieus heeft vind ik tijdens het koken echt heerlijk en gezellig om naar te luisteren, ik ben dan ook heel blij dat deze nieuwe wekelijkse podcast daar onder valt. Twee vriendinnen van mijn leeftijd bespreken de meest uiteenlopende verwachtingen die ze van het leven hebben/hadden en dingen waarvan ze dachten dat ze die als dertiger nou wel onder controle zouden hebben. Helaas is elke aflevering wat kort, maar wel lekker enthousiast. Punt; 7.
-keken
In deze categorie bespreek ik alleen mijn gekeken series, films, docu’s of programma’s waarvan ik denk dat nog niet iedereen ervan afweet en die dus een wat grotere kans hebben om daadwerkelijk nog een tip te zijn, scheelt me weer een hoop schrijfwerk hihi.
() Nachtdieren - NPO
Alles behalve een nieuw programma is dit, maar wel eentje die ikzelf nog niet zo lang geleden ontdekt heb en waar ik direct fan van ben geworden. Midden in de nacht gaat Raven van Dorst hierin op zoek naar mensen die nog wakker zijn en geïnterviewd willen worden, soms luchtig en kort maar krachtig, maar vaak ook heel diepgaand en uitgebreid. Ik vind de manier waarop Raven al deze zeer diverse mensen met hun bijzondere verhalen benaderd en laat vertellen echt geweldig, verborgen aanradertje wat mij betreft. Punt; 8.
() Utopie van Sofie - NPO
Deze documentaire over een bevlogen leerkracht van een pilotklas voor hoogbegaafde kinderen uit twee zeer verschillende wijken zit bomvol mooie, pure, ontroerende en als ex-juf ook herkenbare momenten, vooral de verdiepende portretjes van een aantal kinderen vond ik prachtig. En ondanks mijn persoonlijke twijfels over zo’n hoogbegaafdenklas, zijn de passie, drive en struggles van Juf Sofie wel echt heel mooi in beeld gebracht en vloog het uur zo voorbij. Punt; 7,5.
() De Poli - NPO
Helemaaaal niet verwacht maar wat was deze serie over een gynaecologie/seksuologie/kraamafdeling leuk zeg! Flauw, uitvergroot en voorspelbaar; ja, maar helemaal niet op een vervelende manier. Dat komt denk ik vooral door de heerlijke humor (heb echt meermaals hardop gelachen), de geweldige typetjes (love Jelka van Houten) en de onderliggende serieuzere thema’s. Geef het dus zeker een kans mocht je net als ik vooraf ook zo je bedenkingen hebben. Punt; 7,5.
() Honderd dagen in de wijk - NPO
Van alle honderd dagen docuseries van Tim den Besten en Nicolaas Veul vond ik dit de minste, al weet ik niet echt precies waarom, misschien omdat de twee presentatoren niet dezelfde ervaringen konden delen of omdat een wijk een veel groter en omvangrijker onderwerp is dan bijvoorbeeld een school of een instelling. Desondanks heb ik alsnog met heel veel belangstelling en bewondering gekeken naar alle eerlijkheid en openheid in de indrukwekkende persoonlijke beelden en verhalen, wederom echt heel mooi gedaan, en goed dat zo hopelijk wat meer mensen verder hebben kunnen kijken dan hun eigen voordeur en privileges.
Punt; 8.
() De mensenbieb - NPO
Wat een ontzettend tof en waardevol kinderprogramma is dit zeg, per aflevering komen er twee kinderen in de mensenbieb die een gesprek met een mens ‘lenen’ waar zij meer over willen weten, van een gehandicapt persoon, burgermeester, transgender, honderdjarige, vluchteling tot een drag queen, en er ontstaan dan hele pure, kwetsbare en open gesprekken, prachtig! Echt chapeau voor de bedenkers en makers, dikke tip, ook voor volwassenen. Punt; 8,5.
() The Dropout - Disney+
Deze waargebeurde serie over een jonge ambitieuze vrouw die stopt met studeren om een machine te ontwikkelen die met één druppel bloed binnen één minuut al je bloedwaarden kan meten, en daarin met al haar overtuigingskracht de ene na de andere invloedrijke vermogende persoon compleet om de tuin weet te leiden aangezien de machine nooit heeft gewerkt, vond ik erg boeiend en goed gemaakt. Vooral de hoofdrolspeelster speelt haar rol echt subliem en neemt je heel goed mee in haar hele proces, aanradertje. Punt; 8,5.
-proefd
<> Asian Style Tempeh Bites - Bumi
De Albert Heijn had jaren terug echt heerlijke gemarineerde tempeh en sinds die uit het assortiment zijn ben ik al op zoek naar een vervanger, maar helaas was dit steeds zonder groot succes. Deze bites gaven me qua uiterlijk vooraf goede hoop en de structuur was top, maar qua smaak sloegen ze de plank helaas wel mis, vooral omdat er zit teveel citroengras in de marinade zit en dat is niet mijn specerij. Desondanks is het de lekkerste nummer twee tot nu toe en als ik er de volgende keer zelf nog wat andere specerijen bij doe wellicht nog wel meer. Punt; 7,5.
<> Verse soep pastinaak truffel - Jumbo
Dit is echt een toppertje! Lekker een beetje omami, precies genoeg truffel en niet te zout zoals vaak is bij dit soort soepen. Vooral heerlijk om in te dippen en om als een soort fondue te gebruiken. Wel had de soep voor mij iets dikker mogen zijn en wellicht wat meer kruiden mogen hebben, maar al met al ben ik erg blij dat er nog een portie in de vriezer ligt. Punt; 8,5.
<> Plantaardige plak rookkaas - AH Terra
Vanuit vroeger herinner ik me dierlijke rookkaas helemaal niet als iets wat ik lekker vond, maar toch was ik te nieuwsgierig naar deze vegan variant en tot mijn verrassing vond ik die wel erg lekker. Gekoeld niet per se, maar als je er een soort cracker van maakt door een hele plak (of kwarten) krokant te laten worden in de oven vind ik het wel echt geweldig, zo los maar ook besmeerd of met bijvoorbeeld noten erin gesmolten. Nouja, voor heel af en toe dan, want deze specifieke smaak ga je ook snel tegeneten denk ik. Punt; 8.
<> Crunchy Bloemkool Bites - Snack with Benefits
Super lekker zijn deze diepvriesbites, heerlijk krokant met een fantastisch malse binnenkant waardoor het heel erg op kibbeling lijkt, zeker als je er kibbelingkruiden overheen strooit, echt smikkelen en smullen geblazen! En ook perfect voor op een borrelplank of voor moeilijke groente-eters denk ik. Punt; 8,5.
<> Vegan Kipfilet Naturel - Jumbo
Deze kipfilets van het huismerk verrasten me echt enorm, ik vind ze namelijk een stuk lekkerder dan die van de Vegetarische Slager die een stuk duurder zijn. Zowel uit de oven, in de pan, in zijn geheel als in stukjes krijgen ze een heerlijk crispy randje aan de buitenkant en blijven ze (in tegenstelling tot veel anderen) goed mals aan de binnenkant. Ook de smaak is erg lekker, ook als je het niet zelf nog extra kruidt, goed gedaan Jumbo! Punt; 8.
<> Pulled BBQ - Planted
Deze pulled ‘kip’ met barbecuesmaak gemaakt van voornamelijk erwteneiwit en haver vond ik erg goed, zowel qua smaak als qua structuur, wel hadden de stukken voor mij wat groffer mogen zijn. Al met al geen uitzonderlijke hoogvlieger, maar gewoon een prima en vooral veelzijdig product. Punt; 7.
Zo dat was het wel weer voor deze keer, ik heb besloten om de categorie ‘gekocht’ voortaan maar te skippen, want met alleen de bovenstaande vier categorieën zijn deze blogposts altijd al lang genoeg en daarnaast vind ik het ook altijd lastig om daar boeiende keuzes voor te maken. Hopelijk zit er qua lezen, luisteren, kijken of proeven iets tussen wat jou de moeite waard lijkt om binnenkort ook eens een kans te geven, laat me dan vooral even weten wat je ervan vond, en mocht je in één van deze categorieën een tip voor mij hebben dan hoor ik dat ook maar al te graag!
Liefs Laura
Reacties
Een reactie posten