Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 11


Wat kan ik toch enorm genieten van het al lezend, luisterend of kijkend vertoeven in een andere wereld, lekker even ontsnappen aan mijn eigen gedachten en alle narigheid in de echte wereld. Ook de afgelopen tijd lukte me dit vaak weer heel goed door de mooie leesboeken, luisterboeken, podcasts, films en series die ik tot me nam, én 
proefde en kocht ik ook een aantal geweldige producten. Benieuwd naar al deze toppers (en floppers)? Lees of scroll dan vooral even door mijn onderstaande reviews en waarderingen. 


Dit heb ik ge-…


-lezen

[] Kijk ons dansen - Leïla Slimani

Dit tweede boek van de trilogie ‘Het Land van de Anderen’ gaat over de volgende generatie van een familie in Marokko en vond ik net iets beter dan de eerste, ik denk vooral omdat het wat meer vaart en gebeurtenissen had. Wederom een mooie combi tussen indrukwekkende persoonlijke verhalen en interessante achtergrondinformatie, nu nieuwsgierig wachten op deel drie. Punt; 7,5.

[] Delle Weel - Annet Daanje

Wat een ontzettend tof en uniek boek is dit zeg, luchtig maar toch diepgaand en fantasierijk maar toch ook heel realistisch, echt een keer wat anders maar wel met de fijne schrijfstijl van Annet Daanje. Goed uitleggen waar het boek over gaat is lastig, maar er zijn drie verhaallijnen rondom een populaire tv-kok die vernuftig langs en door elkaar heenlopen, mega leuk! Punt; 8,5. 

[] Koud genoeg voor sneeuw - Jessica Au

Deze novelle over een moeder en dochter die samen op een door de dochter uitgestippelde vakantie naar Tokio gaan vond ik erg mooi, bedachtzaam en beeldend geschreven. Het was herkenbaar en invoelbaar om te lezen dat hoeveel je ook met iemand dierbaars bespreekt er ook vaak dingen onuitgesproken blijven, zelfs hele belangrijke dingen. Punt; 7. 

[] De vriendschap - Connie Palmen 

Na het voor mij tegenvallende boek ‘De Wetten’ was ik behoorlijk huiverig om aan dit boek van Connie Palmen te beginnen, maar dat bleek alles behalve terecht, ik vond het prachtig! Zeker de eerste helft bezorgde me regelmatig kippenvel door het pure verhaal en het sublieme taalgebruik, en ook de herkenning die ik soms vond in de hoofdpersoon raakte me. De tweede helft raakte ik dat gouden randje steeds meer kwijt, alles draafde voor mij net wat teveel door denk ik, maar ik bleef zeker enorm geboeid en ben blij dat ik het eindelijk gelezen heb. Punt; 8. 

[] Net echt - Saskia de Coster 

Tsja, wat zal ik eens van dit boek (over een gezin van drie personen die je tijdens een moeilijke tijd individueel volgt) zeggen, het is nogal moeilijk te duiden namelijk, ergens vond ik het best mooi en invoelbaar maar het was vaak ook wat vaag, saai en ‘fladderig’. Niet verkeerd, maar ook zeker niet geweldig. Punt; 6,5. 

[] De geest geven - Hilary Mantel 

Waarom ik dit autobiografische boek toch helemaal uitgelezen heb snap ik eigenlijk nog steeds niet, het pakte me namelijk ondanks mijn overeenkomsten met het hoofdpersonage zoals chronisch ziek en ongewenst kinderloos zijn totaal niet. Lekker laten liggen dus dit boek wat mij betreft. Punt; 5. 

[] Niets is gelogen - Sacha Bronwasser 

Een boeiend boek over een traumatische gebeurtenis tijdens een etentje en hoe de vijf aanwezige personen hier later allemaal zeer verschillend op terugkijken. Ondanks dat ik de vertelwijze niet denderend vond, was het wel boeiend om te lezen hoe anders precies dezelfde korte maar intense gebeurtenis ervaren en herinnerd kan worden. Punt; 7,5. 

[] De vegetariër - Han Kang 

Een bijzonder boek met als thema het ervaren van en omgaan met overheersende gedachten en psychische problemen, over een jonge Koreaanse vrouw die door een droom plots vegetariër wordt maar waarbij dit al snel zorgelijke vormen aanneemt. Niet gemakkelijk of ontspannend om te lezen, beklemmend soms zelfs, maar wel erg intrigerend en meeslepend. Punt; 7. 

[] Buitenleven - Nina Polak 

Love de schrijfstijl van dit boek, het geeft je echt een heel realistisch, oprecht en diepgaand kijkje in het leven (en de hoofden) van twee vrouwen die vanuit de Randstad in het noorden van Groningen gaan wonen en daar heel anders mee omgaan, zeker wanneer ze iemand ontmoeten van wie ze beide erg onder de indruk zijn en er nare dingen gebeuren. Punt; 7,5. 

[] Dat beloof ik - Roxane van Iperen

Poeh hee, wat een zwaar (op waarheid gebaseerd) boek was dit zeg, krijg er nu weer helemaal een druk van op mijn borst als ik eraan terugdenk, maar dat komt ook omdat het echt mega mooi en goed geschreven is, heel puur en echt, chapeau! Het gaat over een steeds verhuizend jong meisje met een zeer onveilige en verschrikkelijke thuissituatie die zo goed als lukt probeert te overleven. Bijblijvertje. Punt; 8,5. 

[] Eicel Gaia Willemars 

Dit moderne boek was echt een ideaal (autobiografisch) tussendoorboek, over een vrouw die van filosofiestudent doorgroeit naar jonge moeder en daarbij allerlei herkenbare thema’s tegenkomt en deze heel open bespreekt. Het leest lekker luchtig weg, heeft een talentvolle zwierige schrijfstijl, is humoristisch en ondanks moeilijke persoonlijke thema’s toch positief. Punt; 7,5. 

[] Duizend vaders - Nhung Dam 

Tot slot pakte dit boek over Vietnamese bootvluchtelingen en de Chinese maffia me niet zoals ik gehoopt had na een ander boek van deze schrijfster met veel enthousiasme te hebben gelezen, ik denk omdat het thema en de plek steeds maar niet echt goed invoelbaar voor me werden (ondanks de vele en mooi omschreven details en gevoelens) in combinatie een wat te traag tempo. Punt; 6. 




-luisterd 

Jan Rap en z’n maat - Yvonne Keuls

Na het boek Gemmetje Victoria te hebben geluisterd werd mij dit soortgelijke boek van Yvonne Keuls ook aangeraden, wederom autobiografisch en over jongeren die complexe moeilijkheden hebben in hun leven. An sich vond ik het een oké verhaal, redelijk boeiend en met tijden rakend omdat het waargebeurd is, maar op den duur ook behoorlijk gezapig. Punt; 6. 

# Wild - Charel Strayed

Ik vond dit echt een ideaal (waargebeurd) luisterboek, over een jonge vrouw met een pittig verleden die in haar eentje drie maanden lang een uitdagende wandeltocht maakt in het westen van Amerika. Daarbij komt ze regelmatig zichzelf plus een heleboel andere avontuurlijke uitdagingen op andere vlakken tegen, maar overwint ze deze uiteindelijk ook, erg inspirerend. Punt: 7,5. 

De waarheid zal me bevrijden - Alejandra Ortiz

Wow, wat een stilmakend en heftig verhaal was dit zeg, schokkend dat dit waargebeurd is in maar één mensenleven en ongelofelijk knap dat de schrijfster dit zo gedetailleerd zelf op heeft kunnen schrijven. Over een transvrouw die gevlucht is uit Mexico en oneindig veel doorzettingskracht laat zien om hier in Nederland eindelijk vrijheid te mogen ervaren. Het is soms wel wat langdradig, maar bovenal erg indrukwekkend en ogenopenend. Punt; 8. 

Schimmen - Dolly Alderton

Omdat ik dit boek over moderne relaties overal voorbij zag komen en ik in de luisterbieb niets kon vinden wat me meer aansprak, ben ik toch maar overstag gegaan. Het begon best prima en luisterde luchtig weg, maar het werd al snel zooo traag en dat stond me steeds meer en meer tegen. Ik snap nog steeds niet helemaal waarom ik het toch helemaal afgeluisterd heb, wellicht omdat de verhaallijn over de hoofdpersoon en haar dementerende vader erg mooi was, maar verder vond ik het veel te soapachtig, niet mijn ding. Punt; 6. 

Podcast Droom te koop 

Ook ontdekte ik nog deze toffe podcast over het opknappen van bijzondere huizen, ik volgde al een tijdje het bijbehorende Instagramaccount waarin er Funda-opknap-pareltjes voorbij komen, maar las toen ineens dat ze ook een podcast hebben, en die is leuk! Lekker spontaan, tikkeltje rommelig en vol met interessante en grappige verbouwverhalen. Punt; 7. 




-keken

() Heartstopper seizoen 2 - Netflix

Wat een heerlijke serie was dit weer zeg, net ietsje minder sterk en pakkend dan de eerste, maar ik heb weer enorm genoten van deze liefdevolle vriendengroep die ik iedereen toewens op de middelbare school. Hulde aan dit soort positieve queer series! Punt; 8. 

() Black Mirror seizoen 6 - Netflix 

Dit blijft een erg toffe, creatieve en vooral fascinerende serie vind ik, ook al is het voor mij vaak net wat te spannend en niet echt mijn genre. Elke aflevering is opzichzelfstaand maar heeft wel ‘technologie’ als overkoepelend thema, vaak in de (verre) toekomst en dat maakt het erg boeiend. Dit seizoen zaten er alleen meerdere afleveringen tussen die zich daar niet per se afspeelden en dat vond ik jammer. Punt; 7. 

() Knokke Off - Netflix 

Ik weet niet waarom maar eens in de zoveel tijd heb ik altijd erg veel zin in een Vlaamse film of serie, alleen viel deze over een groep jonge twintigers in de luxe badplaats Knokke helaas behoorlijk tegen. De serie was net vermakelijk en nieuwsgierigmakend genoeg om af te kijken, maar had onder andere matige acteerprestaties en net teveel ongeloofwaardigheid en afleveringen. Punt; 6.

() The last of us - HBOMAX 

Omdat ik dagenlang echt niets kon vinden wat me aansprak om te kijken, ben ik ondanks dat ik bang was dat het voor mij veel te naar en eng zou zijn, toch maar aan deze mega populaire serie over een verwoestende schimmelpandemie begonnen. En wauw, het verhaal pakte me direct, verraste me enorm en was negentig procent van de tijd helemaal niet zo naar als ik dacht en zat vooral vol mooie, interessante en ontroerende verhaallijnen. Geef het dus zeker een kans als jij dat ook nog niet gedurfd hebt! Punt; 8,5. 

() Happy Ending - Netflix 

Als fan van Joy Delima was ik erg benieuwd naar deze Nederlandse film over een jonge vrouw die worstelt met seksuele problemen met haar partner en het stelde me zeker niet teleur. Een lekkere wegkijker met humor, gevoelig en spontaan, goed geacteerd en het snijdt een belangrijk thema op een hele mooie manier aan. Punt; 7. 

() Missing - Netflix 

Een leuke, spannende, moderne en snelle film over hoe een tiener haar vermiste moeder zelf probeert te vinden via de digitale wereld. Heel tof gemaakt en kijkt als een trein. Punt; 7,5. 

() The Swimmers - Netflix 

Wat een indrukwekkende en prachtig waargebeurde film is dit zeg, echt een aanrader. Het gaat over twee jonge daadkrachtige zussen met een hele sterke en liefdevolle onderlinge band die vanuit Syrië vluchten naar Duitsland en allerlei verschrikkelijke ontberingen moeten meemaken. Punt; 8. 

() Seks Education seizoen 4 - Netflix   

Eén van mijn favoriete series dit, lekker divers, woke en queer, love it, maar helaas vond ik dit laatste seizoen wel de minste van de vier. Ik denk omdat een aantal hoofdpersonages iets teveel ondergesneeuwd werden door nieuwe bijrollen en het daardoor wat rommeliger was, de nieuwe school waar het zich afspeelt te anders is en sommige onderwerpen net wat minder ‘leuk’ en onderscheidend waren. Maar ik heb er alsnog echt héél erg van genoten! Punt; 8. 

() Afhaalchinees - NPO

Wauw, deze documentaireserie over intercontinentale adoptie door de jaren heen vond ik echt zo mega goed, origineel en mooi gemaakt, chapeau! Het heeft een sublieme mix van (soms schokkende) algemene informatie, het dappere open en persoonlijke verhaal van de documentairemaakster zelf plus van andere betrokkenen rondom dit onderwerp, ook voel je heel sterk hoeveel tijd, liefde en eigenheid erin gestoken is. Een belangrijke docu die je bijblijft en enorm aan het denken zet. Punt; 9. 

() Jelka op eigen houtje - Net5 / PrimeVideo

Wat een geweldige verrassing was dit woonprogramma zeg, eindelijk eens een persoonlijke, oprechte, originele en spontane make-over-serie zonder tigduizend sponsoren en saaie inwisselbare formats. Ik heb er elke week met een big smile naar zitten kijken en enorm genoten van alle creativiteit en humor van Jelka van Houten, hopelijk komt er een vervolg! Punt; 8,5. 




-proefd

<> Plantaardige runderworsten - PLNT

Het was best een tijd geleden dat ik dit soort vegan worstjes at, maar volgens mij zijn dit de beste die ik ooit gegeten heb, zooo lekker! Zowel de smaak als de bite en structuur (van de binnen- en buitenkant) zijn echt om te smullen. Punt; 9,5.

<> Plantaardige kipsaté - PLNT 

Ook deze kipsaté van PLNT was super smaakvol, heerlijk, alleen vond ik de structuur iets minder geslaagd, net wat te nat en fijngesneden. Punt; 8. 

<> World spice blend Toscane - Verstegen 

Ik ben eigenlijk al een paar jaar niet meer van de kruidenmixen omdat ik de verhoudingen en dergelijke liever zelf bepaal, maar per toeval kwam deze op mijn pad en ik ben echt fan. Vooral over (vegan) kaas of feta, tomaten, geroosterde aubergines of door een salade mega lekker, maar dan wel rechtstreeks uit het potje en dus niet (lang) meeverwarmd. Punt; 8,5. 

<> Cauliflower hashbrowns - Strong Roots

Omdat dit soort dingen meestal niet vegan zijn én er vaak een frituur of airfryer voor nodig is, was ik te benieuwd om deze waarbij dat niet zo is eens te proberen. Maar heel bijzonder of lekker was het niet, gewoon prima, lekker crunchy maar wel een beetje saai. Punt; 6,5. 

<> Vegan Paturain knoflook en fijne kruiden - Paturain

Oh mijn god, deze is zooo ontzettend lekker, echt ge-wel-dig; super luchtig, smeuïg en smaakvol! Ik zou niet weten waarom je de niet-vegan variant hiervan nog zou kopen, want in mijn herinnering (die wel vele jaren oud is) smaakt het echt precies hetzelfde, zo niet nog beter. Toppertje! Punt; 10. 

<> Plantaardige garnalen - Albert Heijn Terra

Waaahh hoe cool! Toen ik dit nieuwe product voorbij zag komen móest ik het gewoon meteen bestellen en proeven, lekker bezig weer Albert Heijn, al helemaal omdat ze goedkoper zijn dan die mét dierenleed. De smaak van deze garnaaltjes is puur wat vlak maar wel lekker vissig, en ook de bite (plus het uiterlijk) is goed gedaan, echt een verrijking in het plantaardige schap dit product vind ik. Het volgende pakje ligt dan ook alweer klaar in mijn koelkast om een soort garnalencocktail mee te gaan maken. Punt; 8. 

<> Plantaardige paté tomaat - Albert Heijn Terra 

De nieuw gelanceerde Terra-lijn bij Albert Heijn ontploft van de nieuwe producten en dat maakte het naast de garnalen erg moeilijk kiezen wat ik nog meer als eerste wilde proberen, maar uiteindelijk werd dat deze paté van tomaat. Het heeft inderdaad een goede paté-achtige structuur (al ben ik daar ben ik persoonlijk niet per se de grootste fan van) en de tomatensmaak is krachtig en kruidig maar verder niet heel spannend, zeker koud niet. Maar als je het warm maakt op bijvoorbeeld een stokbroodje of aubergine smaakt het al een stuk beter en krijg je het idee van een soort pizzabroodje. Punt; 6,5.

<> Thaise curry spread - Albert Heijn Terra 

Omdat de Indische pinda spread waar ik goede verhalen over hoorde helaas uitverkocht was ben ik eerst voor deze gegaan, maar helaas viel het bij mij niet echt in de smaak. Dit komt denk ik vooral door de toevoeging van mango waar ik geen liefhebber van ben, want de structuur en het pittige randje waren best prima. Punt; 6. 

<> Staphorster Fromance Italian Herbs - WildWestLand 

Deze vegan kaasplakken die voor de verandering eens niet van kokosolie gemaakt zijn hebben echt een geweldige kazige structuur, je kan het bijvoorbeeld net zo gemakkelijk oprollen als koeienkaas en heeft een lekkere bite. De smaak vond ik alleen wat minder goed, en ik weet niet of dit alleen door deze kruidenvariant komt of door de kaas zelf, maar het is best wel bitter. Ook smelt het helemaal niet goed en dat is wel iets waar ik kaas persoonlijk het meeste voor gebruik. Punt; 7. 

En de komende tijd valt er nog een heleboel meer te proeven want er is weer zoveel nieuws gelanceerd, waaronder dus een hele plantaardige lijn bij Albert Heijn (die deze week grotendeels 1+1 gratis is trouwens), zin in! Ga jij ook wat proberen?




-kocht

{} Peper- en zoutmolen - Bisetti 

Omdat mijn oude zoutmolen ineens uit elkaar viel ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe peper- en zoutmolenset die straks ook in mijn nieuwe keuken mooi kleurt. Al snel kwam ik toen op Marktplaats een hele gave roze set van het topmerk Bisetti tegen (nog helemaal nieuw) en die werken inderdaad echt fantastisch! Punt; 9,5.

{} Hyaluron booster drops & sensitive daycream - Kruidvat 

Omdat het hyaluronserum van Hema me niet heel denderend beviel besloot ik toen deze op was die van Kruidvat eens te proberen, goede keus, want voor net zo’n zacht prijsje heb ik nu een serum dat beter intrekt en veel lekkerder ruikt. De dagcrème die ik daarnaast ook probeerde beviel alleen een stuk minder goed, dus als iemand een tip heeft voor een betaalbare dagcrème voor een gevoelige/droge huid met spf hoor ik het héél graag. Punten; 7,5 en 5. 

{} Gezichtsmasker dode zee - De Tuinen 

Dit natuurlijke masker gebruik ik al minstens zes jaar twee of drie keer per week en is echt een grote favoriet, dus toen mijn voorraad hiervan op was moest die natuurlijk weer aangevuld worden. Het hydrateert namelijk echt mega goed, knapt je huid direct op, is zacht en zonder zooi, zit in een handige tube en gaat lekker lang mee. Punt; 9. 

{} Houten ijsjes - New Classic Toys 

Voor de verjaardag van mijn nichtje kocht ik deze houten ijsjes en dat was direct een schot in de roos. Vooral omdat haar lievelingsijsje er tussenzit (een mini magnum), maar het is ook lekker degelijk, kleurrijk, duurzaam, betaalbaar en leuk voor veel leeftijden en spelvormen. Punt; 9.

{} Tweedehands kleding - Vinted 

Tot slot deed ik nog een paar toffe Vintedvondsten, namelijk een knalroze zomerjurkje die ik al jaren ook in het blauw heb en heerlijk zit, een crèmekleurig cropped giletje met een soort breisel erop, een groen blazertje van een mooie structuurstof en een comfortabele roze flared broek. Blij mee! Punt (gemiddeld); 7,5. 



Dit waren mijn reviews weer voor deze keer, wellicht zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/kopen waard is, en mocht je in één van deze categorieën een tip voor mij hebben, laat het me dan zeker even weten, ook als jij iets ook ge-… hebt door één van mijn elf beoordelingsblogposts, vind ik leuk!    


Liefs Laura 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om