Doorgaan naar hoofdcontent

Dagboekdroedel; Optelsombom


Zo zeg, ik lag er echt even behoorlijk af de eerste week van deze maand, veel overheersende gevoelens en gedachten en (met een somatisch symptoomstoornis dan) dus extra veel lichamelijke klachten die me helemaal terug naar af schopten. En dat was behoorlijk confronterend kan ik je vertellen, het liet me namelijk echt weer even zien hoe fragiel en instabiel ik ben en over hoe een dun draadje ik zowel lichamelijk als geestelijk eigenlijk altijd balanceer, hoe ‘abnormaal’ ik ben, of me in ieder geval voel. Het begon op één oktober, toen ik naar mijn nieuwe huisje ging kijken omdat daar veel vooruitgang geboekt was en ik wat kleine dingen moest beslissen. Super tof, super gaaf, maar veel overweldigender dan ik dacht, want eenmaal thuis in bed voor mijn middagrust ging alles helemaal hysterisch door mijn hoofd spoken en dat is het zeker nog een week blijven doen, tot het paniekerige aan toe, pfffff. Ik ben gewend dat als ik ergens kom waar ik veel indrukken en prikkels te verwerken krijg, leuk of niet leuk, ik minstens één of twee dagen moeilijk rust en ontspanning kan vinden omdat alles tot in de details nog eens voorbij komt in mijn hoofd, vandaar ook dat er meestal één of twee dagen tussen mijn ‘activiteiten' zitten. Maar nu wakkerde het rondlopen in mijn huisje en tuin zo veel aan, zo veel wat ik nog moet gaan ‘doen’ en waar ik nog mee te maken ga krijgen dat het maar niet ophield. En hoe meer dagen ik ‘s middags in bed niet bij kon tanken omdat juist dan het alarm in mij afging en hoe meer afleiding ik moest zoeken, hoe vermoeider ik werd en hoe meer en meer lichamelijk en geestelijk gedoe ik kreeg. Vicieuze cirkel to the max, want hoe vermoeider je bent hoe minder je sowieso al kunt hebben natuurlijk. Nu, een paar dagen nadat het weer best redelijk gaat en de rust een soort van terug is, zie ik dat dit alles niet alleen kwam door mijn nieuwe huisje en hoe ik straks het afwerkings- en verhuisproces in hemelsnaam moet gaan managen met mijn belastbaarheid, maar dat het een optelsom was, en best een flinke ook. Namelijk al wekenlange stress rondom een medische verklaring verkrijgen wat die week tot een wanhoopshoogtepunt kwam, het indalen van het feit dat één van mijn beste vriendinnen komende zomer gaat emigreren, de lieve hond van mijn zusje die heel ziek werd en overleed, de vele zwangeren en baby’s overal, de gezondheid van mijn moeder, groeiende financiële (toekomst)zorgen, de wereld, toch nóg een verstandskies die door lijkt te komen en andere kleinere dagelijkse dingen. Het uitte zich aan de oppervlakte dan misschien vooral rondom mijn huisje, waarschijnlijk omdat dat het tastbaarste is en ik daar nog de meeste ‘controle’ over heb, maar er broeide intern dus al langer een stuk meer. Ook besefte ik me dat ik eigenlijk al best lang steeds minder goed ontspanning kon vinden tijdens mijn middagrust en meditaties, ik meer en andere afleiding nodig had en oude struggles rondom mijn dwangmatigheid en zelfbeeld weer opspeelden. Die eerste oktober barstte dus gewoon de bom (die al veel langer hardop tikte maar ik gewoon niet wilde horen) omdat ik aan allerlei issues te lang veel te weinig emotionele aandacht besteed had. Best stom en dom voelt dat weer, want zo’n optelsombom ervaar ik zeker niet voor het eerst, maar aan de andere kant zijn dat soort herhalende valkuilen ook heel menselijk en leer je zo wel hoe je er steeds beter en sneller weer uit kunt komen. Ik ben in ieder geval voorzichtig weer gestart met het meer en uitgebreider delen van wat er zich in mijn hoofd en hart afspeelt én gezondere afleiding zoeken, en ja hoor, dat helpt direct al best aardig.

Liefs Laura 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om