Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 10



Wow, ik heb gewoon maar liefst zeventien boeken verslonden de afgelopen twee maanden! Of dit persoonlijke record komt door het (eerst tropische en daarna herfstachtige) weer, doordat ik zeer weinig bloginspiratie had of omdat ik gewoon in mijn leesera zat weet ik niet, maar het maakte me in ieder geval heel vaak helemaal happy. Ook heb ik een hoop nieuwe vegan producten uit de supermarkt geproefd én een topaankoop (die ik een zeldzame tien geef) gedaan. Alle beknopte reviews van hetgeen ik de afgelopen twee maanden gelezen, geluisterd, gekeken, geproefd en gekocht heb vind je hieronder, dus scroll vooral even verder als je nog op zoek bent naar inspiratie. 

Dit heb ik ge-…

-lezen

[] Schimmen - Fatma Aydemir

Een erg indrukwekkend en mooi geschreven boek over hoe vier volwassen broers en zussen omgaan met de plotselinge dood van hun Turkse vader waarmee ze allemaal een heel andere band hadden. Je kruipt daarbij heel diep in ieders hoofd en leeft erg met ze mee, prachtig! Punt; 8,5. 

[] Atlas, het verhaal van Pa Salt - Lucinda Riley & Harry Whittaker

Héél erg benieuwd was ik naar dit laatste deel van De Zeven Zussen en ik had hoge verwachtingen, te hoog denk ik, want jammergenoeg viel het boek me best wel tegen. Het was leuk om te lezen hoor, en vooral fijn om alle open eindjes en vragen uit de eerdere boeken beantwoordt te krijgen, maar ik vond het soms ook wat verwarrend, erg langdradig en iets te ongeloofwaardig zo allemaal op een hoop. Het had daardoor voor mij niet meer de 'magie' die de eerdere boeken wel zo mooi hebben. Punt; 7. 

[] Open water - Caleb Azumah Nelson

Dit bijzondere en bijna poëtische boek over iemand die ingewikkeld verliefd wordt op zijn beste vriendin en daarnaast ook worstelt met zijn afkomst en huidskleur, zoog me van begin tot eind helemaal mee, erg genoten van de schrijfstijl en diepgang. Punt; 8. 

[] Gemmetje Victoria - Yvonne Keuls

Een heerlijk als-een-trein-lezend boek voor tussendoor, ondanks de heftigheid en tragiek van het waargebeurde levensverhaal van hoofdpersoon Gemmetje en de rol van de schrijfster daarin, is het tegelijkertijd ook erg luchtig en soms zelfs grappig, een mix die heel knap op papier gezet is. Punt; 7. 

[] De definitie van liefde - Nhung Dam

Wauw, wat een prachtig en hartveroverend boek was dit, over een pijnlijk liefdesverhaal met veel herkenbare eigentijdse thema’s, heel open en kwetsbaar verteld in mooie taal, erg van genoten! Punt; 8,5.

[] Het laatste kind - Phillipe Besson

Dit realistische persoonlijke verhaal beschrijft één dag alle gedachten en gevoelens van een moeder waarvan haar laatste kind nu ook echt helemaal op zichzelf gaat wonen en dat maakt het heel invoelbaar en op een mooie manier kwetsbaar. Punt; 7. 

[] Café Morgen - Renée Kapitein

Heerlijk boek, 'verfrissend' geschreven en het voelt vanaf hoofdstuk één alsof je er zelf in meespeelt, mega leuk. Ook echt een boek van deze tijd die op een fijne luchtige manier belangrijke zwaardere thema's integreert, zomers aanradertje! Punt; 8,5. 

[] De Kuil - Laura van der Haar

Dit toch best populaire boek over onder andere het omgaan met een zusje dat in coma ligt viel me behoorlijk tegen, het is dat ik te benieuwd was naar het einde maar anders had ik het niet uitgelezen. Er zaten zeker mooie passages in maar de boeiendste ‘verhaallijnen’ kregen in mijn ogen juist de minste aandacht, jammer. Punt; 6. 

[] Het begin en zijn oneindigheid - Corinne Heyrman

Dit unieke autobiografische boek over een (volwassen) kleindochter die heel openlijk schrijft over haar opa die opgenomen is op de psychiatrische crisisopvang en tegelijkertijd terugblikt op haar eigen opname in hetzelfde gebouw voor haar eetstoornis had me een weekje helemaal in haar greep. Zo mooi, eerlijk, puur en kwetsbaar, echt een must-read, alleen het einde was in verhouding helaas wat matig. Punt; 8. 

[] Die ene leerling - Rik Kuiper

Deze bundel staat boordevol verhalen/columns van leerkrachten (werkzaam in allerlei soorten onderwijs) die vertellen over een bijzondere leerling die veel invloed gehad heeft op hun verdere loopbaan of veel indruk gemaakt heeft. Als ex-leerkracht op zich erg leuk om te lezen maar omdat er veel ervaringen van dezelfde strekking in staan wordt het op den duur wel wat eentonig, ook had er meer diepgang en meer jonge leerkrachten in mogen zitten wat mij betreft. Punt; 6,5. 

[] Zo hoog stond de zon - Simone Atangana Bekono

Toen ik dit boekje uit had voelde het een beetje alsof ik uit een trip kwam haha, het begint heel alledaags en heeft een heel prettig lezende schrijfstijl, maar naar mate het verhaal vordert (een jonge vrouw gaat logeren bij haar beste vriendin van de basisschool die ze jaren niet gezien heeft in een ultraluxe villa) wordt het steeds vager en bizarder. Het hoofdpersonage voelt dit zelf ook dus wat dat betreft is het goed geschreven, maar ik was blij toen het uit was, niet mijn ding. Punt; 6. 

[] In de schaduw van de berg - Silvia Vasquez-Lavado

Wow, wat een ontzettend heftig maar prachtig en indrukwekkend waargebeurd kippenvelverhaal was dit zeg, ik was er echt een tijdje helemaal sprakeloos van en ‘bedwelmd’ door. Over een slachtoffer van seksueel misbruik die de Mount Everest beklimt, eerst naar de voet met lotgenoten en vervolgens in haar ‘eentje’ naar de top. Bijblijvertje. Punt; 9. 




-luisterd 

Mathilde - Leïla Slimani

Omdat ik veel goeds hoorde over het tweede boek van de trilogie waar dit het eerste boek van is, besloot ik dit boek over een familie op het Marokkaanse platteland te gaan luisteren ter ‘voorkennis', maar wellicht dat lezen toch een betere keuze was geweest. Het pakte me op deze manier namelijk niet echt en ik vond het (door de voorleesstem?) vaak wat langdradig en vlak, al zaten er ook zeker een aantal hele mooie en aangrijpende passages bij. Het tweede boek ga ik in ieder geval lezen (morgen begin ik) zodat ik er beter mijn eigen beleving op los kan laten, erg benieuwd. Punt; 6,5. 

De belevenissen van een muurbloem - Stephen Chbosky

Dit was daarentegen juist een ultiem luisterboek, echt geweldig, heel blij dat ik het ondanks de vele twijfels toch aangeklikt heb. Het verhaal over een eenzame puberjongen wordt fantastisch vanuit de ik-persoon verteld, zowel kwetsbaar als humoristisch, en er komen ondanks het jonge verhaal veel belangrijke ‘volwassen’ thema’s aan bod die heel mooi belicht worden. Ik vergat steeds de tijd tijdens het luisteren en dat heb ik zelden bij luisterboeken, echt een verrassende aanrader. Punt; 8,5. 

Daisy Jones & The Six - Taylor Jenkins Reid

Ook dit boek over een succesvolle band en alle onderlinge relaties is echt een op en top luisterboek. Ik weet namelijk zeker dat ik er lezend niet doorheen gekomen zou zijn en ook het onderwerp spreekt me eigenlijk helemaal niet aan, maar doordat elk personage een eigen voorleesstem heeft en het in een levendige interviewstijl geschreven is voelt het bijna als een hoorspel. Echt heel leuk voor een keertje, en al helemaal als je eens achter de schermen van een pop/rockband wil kijken. Punt; 7,5. 

Mijn zusje en de zee - Donatella di Pietrantonia

Dit boek over het complexe levensverhaal van twee zussen begon best prima en boeiend, maar toen ik op de helft was werd het steeds gezapiger en was ik er al snel helemaal klaar mee. Gemiddeld geef ik het net aan een voldoende. Punt 5,5.

Stenen eten - Koen Caris 

Poehh, wat een heftig verhaal over zelfdoding bij jonge mensen was dit zeg, eigenlijk misschien wel iets te heftig voor mij, inderdaad echt alsof je stenen eet want ik kreeg er vaak een naar gevoel van in mijn buik. Maar daarnaast ook echt een mega mooi, indrukwekkend en goed geschreven (en voorgelezen) boek, het grijpt je helemaal vast en laat je niet meer los. Punt; 8. 

Podcast Co&Zo

Een podcast die ik een soort van gebingeluisterd heb is deze over het wel en wee van een regenbooggezin waarbij een homostel en een alleenstaande vrouw samen hun twee kinderen opvoeden door middel van co-ouderschap. Ze zijn beiden mega open over al hun ervaringen, gedachten en gevoelens en er rollen zowel tranen van het lachen als van het huilen. Ik ben fan! Punt; 8. 

# Podcast Reality Check 

Om me extra onder te dompelen in mijn zomerse guilty pleasure genaamd B&B Vol Liefde luister ik elke dag ook even deze podcast, ik denk vooral ter vervanging van het ‘koffie-automaatgesprek’ over dit soort spraakmakende programma’s. Een toffe groep van twintigers en dertigers bespreken in deze podcast namelijk alle hoogtepunten van de aflevering nog even lekker door en dat is af en toe best gezellig als je veel alleen bent. Punt; 7. 




-keken

Qua series, films, YouTube en tv-programma’s heb ik de afgelopen twee maanden erg weinig nieuws ontdekt of gekeken wat ik in deze rubriek nog niet eerder benoemd heb, en was ik vooral in de ban van één serie waar ik voor mijn gevoel toch echt niet meer omheen kon.

() Succession - HBOMAX

Inderdaad, Succession, eigenlijk sprak dit me heel lang helemaal niet aan maar omdat ik het overal maar voorbij zag blijven komen ben ik er toch maar eens serieus aan begonnen. En ja het is een goede serie met vooral sublieme personages, maar echt heel enthousiast werd ik er zeker niet van. Gewoon prima, meer niet. Misschien was alle vier de seizoenen achterelkaar kijken ook wel te veel van het goede maar ik ben blij dat ik het achter de rug heb haha. Punt; 7.

() B&B Vol Liefde - RTL4/Videoland 

Meestal benoem ik onder dit kopje alleen dingen waarvan ik denk dat mensen het misschien nog niet kennen, en dat is dit programma natuurlijk allesbehalve, maar omdat ik hierboven ook al de podcast noemde en ik er zo enorm van smul, wilde ik het toch even noemen. Echt, geef het een kans (ook als je eigenlijk niet van reality-tv houdt zoals ik) want deze blend van Boer zoekt Vrouw en Bed & Breakfast is echt heerlijk. Punt; 8. 

() Lauren - NPO

Deze docuserie waarin Lauren Verster naar bijzondere plekken en community’s in Europa afreist waar je normaal niet zo snel een kijkje kunt nemen was wel nieuw voor me, denk hierbij aan een bezoek aan oudere sugarmommies in Bodrum, grotbewoners in Granada en de ballroomscene in Parijs. Ik had wel andere programma’s van haar gezien zoals ‘Ik wil een kind’ en ik vind haar presenteer/interviewstijl heel erg fijn om naar te kijken, heel spontaan, eigen en respectvol. Dat is in deze serie zeker niet anders en dat maken de afleveringen stuk voor stuk erg boeiend om naar te kijken. Punt; 7. 




-proefd

<> Vegan tonijn met tomaat - John West 

Dit product viel me helemaal niet tegen, het is niet de beste vegan tonijn maar ook zeker niet de slechtste, prima structuur en de tomaat is een smakelijke toevoeging. Punt; 7. 

<> Vegan balletjes in satésaus - Albert Heijn

Mooi prijsje voor een goed gevulde grote pot, wellicht een wat dunne saus maar ik hou daar wel van. Lekker! Punt; 8. 

<> Greek white block (vegan feta) - Violife

Wat gaat de kwaliteit van vegan kaas het laatste half jaar toch hard vooruit zeg, love it, ook dit is echt weer een toppertje, goede structuur, volle smaak en lekker lang houdbaar. Punt; 9. 

<> Diepvries tuinboontjes - Albert Heijn

Misschien een beetje random, maar deze tuinboontjes uit de vriezer zijn echt amazing, super goedkoop, heel gemakkelijk te ontvellen en de smaak + bite doen bijna niets onder aan verse tuinbonen én aan menig (dure) edamameboontjes. Tip! Punt; 8,5. 

<> Vegan eiersalade en vegan kip-kerriesalade - Albert Heijn 

Deze twee klassieke salades zijn helemaal oké en een prima opvolger voor die met dierenleed, lekker smeuïg en goed gekruid. Punten; 7,5 en 8. 

<> Baba ganoush - Neni 

Ik was erg benieuwd naar deze wat duurdere baba ganoush, maar helaas was het me de prijs niet waard. Ik vond het vooral koud erg vlak en saai smaken, maar warm kwam de smaak wel een heel stuk meer en beter naar voren. Punt; 7. 

<> Chioggia bietencarpaccio - The Veggie Compagny 

Eigenlijk houd ik helemaal niet van bieten, maar deze roze bietencarpaccio móest ik gewoon proeven en daar heb ik allesbehalve spijt van, de lekkerste bieten die ik ooit op heb. Heerlijk gemarineerd, een perfecte bite en natuurlijk een geweldige kleur. Het blijft uiteraard naar biet smaken, maar als je daar wel van houdt geef je het misschien wel een tien. Punt; 8.

<> Plantaardige geraspte kaas - Willicroft 

Love dit merk, dus in de aanbieding vond ik het wel eens tijd om ook de geraspte versie te proberen, en die is echt fantastisch! Vergeleken met andere (en goedkopere) vegan kazen die ik vaak koop heeft deze meer de smaak van oude kaas, pittig en vol, en dat is echt heerlijk, zowel koud als gesmolten. Voor mij de beste vegan ‘Goudse’ kaas tot nu toe. Punt; 9,5. 

<> Seitan - TerraSana 

Seitan is erg veelzijdig, bevat weinig toevoegingen en is goed zelf op smaak te brengen, dus wat dat betreft is het een heel tof product. Maar ook deze vond ik weer wat taai en rubberachtig, niet zo erg als eerdere varianten die ik probeerde, maar toch. Ik verwacht wel dat dit in een stoofgerecht wat minder is, maar gewokt in ieder geval niet. Punt; 7. 

<> Schaafijs van meloen, nectarine en aardbei

Op TikTok zag ik de hack voorbij komen om een (goed rijp) ingevroren stuk fruit te raspen zodat het een soort gezond schaafijs wordt, en dat is zeker eens het proberen waard als je het mij vraagt. Gewoon zo puur is het al erg lekker en verfrissend maar bijvoorbeeld over je yoghurt, kwark of ijs is het helemaal een heerlijke zomerse toevoeging. Punt; 7.5. 




-kocht

{} SportBH - Anita

De tien van deze keer gaat naar mijn nieuwe sportBH, want wauw, wat een fenomenaal topding is dat zeg! Ten eerste omdat mijn ‘precies’ dezelfde oude die ik maar liefst achttien jaar héél veel gedragen heb (geen grap, vanaf mijn zeventiende, dus bijna mijn halve leven) nu pas aan vervanging toe was, en ten tweede omdat de looks en pasvorm van deze nieuwe echt prachtig is, elke dag als ik hem aantrek word ik er helemaal happy van. En ja, hij kost zeker wat, maar gaat dus ook écht mega lang mee. Punt; 10. 

{} Glazen rietjes - Home Creation 

Ik drink nu alweer een paar jaar standaard uit een rietje (vooral om mijn waterinname binnen de perken te houden) en die waren gemaakt van staal. Helaas begonnen deze de laatste tijd alleen steeds meer naar een soort roest te smaken, en ben ik op zoek gegaan naar glazen vervangers. Op Vinted vond ik deze in twee maten (nieuw) voor een prikkie en die bevallen tot nu toe helemaal prima, en de leuke kleurtjes natuurlijk al helemaal. Punt; 8,5.

{} Tweedehands kleding - Vinted 

Ook scoorde ik nog wat toffe kleding op Vinted, namelijk twee luchtige zomerjurkjes (zou wel fijn zijn als ik die nog een keer aan kan dit jaar…) waar ik erg blij mee ben, een flared broek met kunstige bloemen en een verrassend leuk wit t-shirt met oranje print. Punt; 6,5 - 8. 

{} Badkamerkranen - Saniclear

Omdat de wateraansluiting binnenkort aangelegd gaat worden in mijn nieuwe huisje moest ik op zoek naar kranen voor in de badkamer en wc. Ik wilde deze graag in de kleur geborsteld messing en dat hebben ze niet bij de gangbare bouwmarkten en dergelijke, maar de hoofdprijs mochten ze ook zeker niet gaan kosten. Dus heb ik vele uren op Internet doorgebracht en uiteindelijk gelukkig een paar mooie én goed geprijsde gevonden, het was nog even spannend hoe de kleur in het echt zou zijn, maar gelukkig was die prachtig. Blij mee! Punt; 8,5. 



Zooo, dit was me het reviewen wel zeg, wat een lijst, hopelijk zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/maken/kopen waard is, laat me jouw review dan zeker even weten. En mocht je in één van deze categorieën een gouden tip voor mij hebben, hoor ik die ook héél erg graag.   


Liefs Laura 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om