Doorgaan naar hoofdcontent

Struggleseizoen


Jeetje, wat een drukte is het in mijn hoofd de laatste tijd zeg, allerlei struggles en onzekerheden vliegen me om te oren, stapelen zich op mijn schouders en duwen me regelmatig even kopje onder, niet fijn! Om dit gespartel iets minder en lichter te maken wil ik in deze blogpost proberen om er wat flarden van op papier te zetten, gewoon omdat ik daar zelf behoefte aan heb en ik vandaag dan in ieder geval niet verdrink in mijn eigen hoofd, en wellicht biedt het anderen ook wat herkenning. Dus, mocht je even door de brievenbus van mijn overvolle hoofd willen spieken, lees dan vooral verder. 

Ten eerste loop ik (weer) enorm tegen mijn beperkingen aan rondom de bouw van mijn nieuwe huisje, in allerlei vormen en maten, en vooral de laatste weken komen die er in rap tempo steeds meer bij. In mijn vorige blogpost schreef ik al over het nare wringende gevoel dat ik zelf zo weinig kan bijdragen en ik anderen zo hard zie zwoegen, maar waar ik op dit moment wat stoom over wil afblazen is het feit dat ik ook bij veel dingen die ik wél kan doen, ik deze alsnog niet op de manier kan doen zoals ik zou willen. Ik mag nu bijvoorbeeld een keukenblad en tegelvloer gaan uitzoeken, en het liefst sjees ik vandaag nog naar allerlei verschillende plekken om van alles te bekijken en het (in mijn huisje) te vergelijken, gewoon zoals andere mensen dat ook doen. Maar dat lukt mij in een hele week nog niet eens. Om de dag iets ondernemen wat anderhalf uur duurt is wel zo ongeveer mijn max en meer dan twee dingen combineren lukt daarbinnen ook niet. Ook doe ik zoiets aandachtvragends het liefst aan het einde van de ochtend in verband met mijn energie/helderheid/angst, heb ik rekening te houden met de agenda van anderen die met me meegaan en met andere afspraken die ik zelf heb staan. Erg ingewikkeld, vermoeiend en verstikkend soms allemaal. Deze specifieke beperking raakte me pas echt diep toen ik vorige week een vriendin sprak die ook middenin een grote verbouwing zit en wel voor allerlei kleine dingen heel gemakkelijk heen en weer sjeest; even dit, tussendoor dat, oh en dan rijd ik hier (en daar) meteen ook even langs, en dat is dan nog maar één ochtend waarop ze ook nog met mij gewandeld heeft. Niet eerlijk. Even, even zus of even zo, (snel) even tussendoor dit en (ook nog) even spontaan dat staat helaas al acht jaar niet meer in mijn woordenboek, en dat wist ik natuurlijk al lang, maar in nieuwe situaties zoals deze dreunt dat weer even extra hard door…


Ook zijn nu steeds meer de echte definitieve ‘uiterlijke’ keuzes aan de beurt voor mijn huisje en dat roept heel veel spanning en onzekerheid bij mij op, ten eerste omdat ik dan natuurlijk wel de goede (of nog beter; de allerbeste) keuzes wil maken en ten tweede omdat bij een nieuwbouwhuis echt álles nog gekozen moet worden en het dus veel is. Gelukkig heb ik in grote lijnen best goed voor ogen wat ik wel en vooral niet wil, maar vanuit daar dan daadwerkelijk steeds één optie definitief kiezen maakt me regelmatig helemaal hondsdol en behoorlijk benauwd. En ja, keuze voor keuze, ding voor ding, stap voor stap, I know, en dat probeer ik ook echt met alle macht, maar mijn hoofd heeft daar lak aan en loopt nou eenmaal heel graag op alles ver vooruit. Daarnaast gaat de dwangmatige controlefreak in mij ook mega slecht op losse eindjes en lopende zaken en daar staat zo’n groot project natuurlijk bol van. Dus ja, het is een droom om straks in zo’n prachtig huisje in Oirschot te mogen wonen en om al deze keuzes te mógen maken, daar voel ik dan ook echt onbeschrijfelijk veel dankbaarheid voor, maar de weg ernaartoe zit vol kuilen en is een behoorlijke uitdaging die me op allerlei vlakken flink op de proef stelt omdat het mijn beperkingen opnieuw pijnlijk blootlegt. En dat er laten zijn en accepteren lukt me nu gewoon (nog) niet…


Ook zoemt er de laatste tijd vaak de gedachte in mijn hoofd dat ik geen leuke (bonus)tante ben, of althans lang niet zo leuk als ik heel graag zou willen zijn en diep van binnen eigenlijk ook ben. Een (bonus)tante die je bijvoorbeeld overal mee naar toe op avontuur kan nemen, die vaak even langskomt om te spelen of te knuffelen, waar je gezellig kan blijven logeren, die bij al je belangrijke gebeurtenissen kan zijn en die je speelkameraadjes kan schenken. Maar die tante ben ik niet, kan ik niet zijn, en dat doet pijn, veel pijn. Want dat ik geen moeder mag/zal/kan zijn is één en heb ik intussen redelijk geaccepteerd, maar dat vervolgens the next best thing en ‘plan B’, namelijk echt een hele leuke (bonus)tante zijn, ook niet haalbaar is is hartverscheurend. Al helemaal als ik andere mensen wel leuke actieve tantes en ooms zie zijn. En ik weet echt wel dat ik een hele líéve tante ben hoor, die bij een aantal kindjes een speciaal plekje heeft, maar soms is dat gewoon even niet genoeg…


Door deze onzekerheden en vele dingen waar ik geen of weinig controle over heb, heb ik de laatste weken ook veel meer last van irreële angstgedachtes die ineens in mijn hoofd oppoppen, bijvoorbeeld dat mij of één van mijn dierbaren iets ergs overkomt, en die gedachtes wegrelativeren kost altijd veel kruim en gaan daarnaast ook direct in mijn lijf zitten. Ook mijn dwangmatigheid met betrekking tot bewegen en schoonmaken laait een stuk meer op door alle innerlijke onrust, en dat is in combinatie met de huishoudelijke hulp die nu drie weken op vakantie is geen pretje en vraagt ook weer erg veel energie en ruimte in mijn hoofd, zowel het bedwingen van allebei als het er toch aan toegeven. Lastige ‘gevechten’…


Zie je zo een beetje wat ik bedoel met een overvol hoofd hebben? En dan is dit nog lang niet alles wat daar ronddwaalt natuurlijk. Gelukkig kan ik er regelmatig oprecht smakelijk om lachen, maar ik merk ook dat ik er echt meer over moet gaan praten om alles in goede banen te blijven leiden en niet langdurig kopje onder te gaan. Wellicht is het zelfs een goed idee om een soort ‘plan de campagne’ te maken bedenk ik me nu, om de balans tussen in- en ontspanning voor mij gezond en overzichtelijk te houden en zodat deze (lange) periode niet alleen maar als overleven voelt maar ook als beleven. Wordt dus zeker vervolgd dit, maar hier wat flarden van mijn struggles delen doet me al enorm goed merk ik. :)


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om