Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 9


Wandelingen door de natuur voelen voor mij altijd als kleine wereldreisjes. Natuurlijk zijn ze dat technisch gezien juist niet want verder dan een half uur (mee)rijden van huis kom ik zelden, maar gevoelsmatig ben ik wel steeds echt even in een totaal andere wereld dan thuis, echt even weg, op reis. Boeken doen dit ook heel sterk, ik léés niet alleen over andere culturen, landen en plekken, ik bén daar dan ook echt. Op deze manier zie ik dus stiekem een stuk meer van de wereld dan op het eerste oog lijkt, en I love it. Ook de afgelopen twee maanden heb weer heerlijk gereisd met veel mooie lees- en luisterboeken, die ik in deze blogpost samen met een aantal podcasts, series en nieuwe (vegan) producten kort review. Wellicht zit daar ook een ticket naar een tof toekomstig reisje voor jou tussen, kijk maar even!  

Dit heb ik ge-…

-lezen

[] Mevrouw mijn moeder - Yvonne Keuls

Een erg mooi, interessant en liefdevol boek over een moeder-dochterrelatie met een hele fijne schrijfstijl. Er zaten veel herkenbare gevoelens in, een goede portie humor en dus ontzettend veel warmte en liefde, zeker de moeite waard om te lezen. Punt; 7,5. 

[] De wetten - Connie Palmen 

Een boek dat al jaren op mijn leeslijstje stond maar ik op de één of andere manier steeds maar niet reserveerde, tot deze lente dus. Wellicht had ik te hoge verwachtingen maar het boek viel me wat tegen en greep me niet zoals ik gehoopt had. Het is erg bijzonder en uniek, dat zeker, en ik ben ook blij dat ik het gelezen heb, maar vooral qua vertelwijze is het niet echt mijn ding. Punt; 7. 

[] Landlijnen - Raynor Winn

De eerste twee boeken van deze reeks vond ik echt geweldig en dus was ik erg blij toen ik ineens dit derde deel voorbij zag komen. En ook dit boek was zeker weer mooi, maar niet zo krachtig en meeslepend als de eerste twee, dit lag denk ik vooral aan de verschoven balans tussen het persoonlijke verhaal en de vertelde feitelijkheden over de natuur, plus wellicht ook dat het natuurgebied waar het zich deze keer afspeelde me minder aansprak. Punt; 7,5. 

[] We hebben het over je gehad - Stéfanie Hoogenberk

Een eerlijk, licht en ‘jong’ boek over vriendschappen die echt leest als een trein, een beetje alsof je met een vriendin aan het kletsen bent, heerlijk voor tussendoor. Punt; 7.

[] De diepst verborgen herinneringen van de mens - Mohamed Mbougar Sarr

Wauw, wat een boek! Het is op een interessante manier complex met vele door elkaar vloeiende lagen en vertelt een uniek (niet samen te vatten) verhaal wat je bijblijft, plus heeft echt prachtig taalgebruik waar ik van smulde. Lees dit! Punt; 8,5. 

[] Lieg met mij - Philippe Besson

Ook dit aangrijpende boek waarin een gay man terugblikt op zijn tienerliefde en hoe dat zijn leven nog steeds beïnvloedt is werkelijk een pareltje, het raakte me recht in mijn hart, echt prachtig. Punt; 8,5.

[] Borsten en eitjes - Mieko Kawakami

In dit boek kruip je heel diep en gedetailleerd in het hoofd van een Japanse alleenstaande vrouw (die vooral worstelt met haar onvervulde kinderwens) en dat maakt de leesreis erg mooi, persoonlijk en kwetsbaar, ook was het leuk om tegelijkertijd veel over de Japanse cultuur te leren. Wel vond ik vooral het middendeel te langdradig, zeker in verhouding met het einde wat voor mij juist wat uitgebreider had mogen zijn. Punt; 7,5. 

[] Luister - Sacha Bronwasser

Een super goed en spannend opgebouwd boek met een uniek verhaal (over verschillende au pairs bij een ‘gebroken’ Berlijns gezin) en bijzondere vertelvorm waarbij je vanaf de eerste bladzijden direct meegenomen wordt. Vele eigentijdse onderwerpen komen daarbij tussendoor aan bod wat het erg afwisselend maakt, aanradertje! Punt; 8. 




-luisterd 

De avondboot - Vonne van der Meer

Omdat het eerste deel van deze vakanties-op-Vlieland-reeks (Eilandgasten) zo lekker weg luisterde besloot ik ook de twee andere delen maar eens te proberen. Erg leuk dat een aantal verhaallijnen van het eerste boek hierin een vervolg kregen en dat ook dit boek weer veel open eindjes had die je zelf kon invullen. Al met al was het geheel wel een tikkeltje minder pakkend, maar nog steeds helemaal prima, juist om te luisteren in plaats van lezen. Punt; 7. 

Laatste seizoen - Vonne van der Meer

Weer een tikkeltje minder leuk was het derde en laatste deel, alsof de ‘magie’ of het concept met elk boek steeds iets zwakker wordt, maar tegelijkertijd was het ook vermakelijk om alle verhaallijnen zo rond te maken en af te sluiten. Punt; 6,5. 

Gesprekken met opa - Raoul de Jong 

Bij dit boek, voorgelezen door de schrijver zelf, heb ik aan het einde een traantje weggepinkt, zo mooi en ontroerend was het. Geen ingewikkelde plottwists of iets dergelijks maar gewoon een heel puur verhaal over de band van een kleinzoon met zijn opa. Punt; 8. 

Om wie je bent - Aaltje van Zweden

Ook bij dit boek was de schrijfster zelf (de vrouw van de wereldberoemde dirigent Jaap van Zweden) de vertelstem en dat gaf wederom een heleboel meerwaarde. Ze vertelt over het levenslange leerproces die ze heeft doorlopen met haar zwaar autistische zoon en blikt terug op haar eigen onveilige jeugd. Bewonderenswaardig, interessant en bijzonder, maar met vlagen wel behoorlijk langdradig. Punt; 7. 

Antiboy - Valentijn Hoogenkamp

Dit openhartige en poëtische verhaal met prachtige eenvoudige maar rake(nde) zinnen over een transgender vrouw is enorm de moeite waard om te luisteren en je wereldbeeld te vergroten. Punt; 7,5. 

Blauw - J.B. Ocean

Daarna belandde ik met dit boek in een soort soap, en dat was voor een keertje best prima maar ging me wel op de helft al behoorlijk vervelen en zelfs een beetje irriteren, er gebeurde echt te veel om geloofwaardig te blijven. Toch heb ik dit verhaal over een jeugdliefde en afgestane dochter helemaal afgeluisterd want ik was te nieuwsgierig naar de afloop. Punt; 6. 

Luikend - Ingrid Kluvers 

Dit autobiografische boek over een moeilijke coming-out in de jaren tachtig heeft me erg verrast, geen hoogvlieger maar de fijne en openlijke manier van vertellen en de ontroerende terugblikken zorgde ervoor dat ik vanaf hoofdstuk één meteen erg meeleefde met het hoofdpersonage. Punt; 7,5.

Podcast - Wie het weet mag het zeggen

Tot slot nog een leuke nieuwe podcast in deze categorie, nadat ik de vorige keer een flinke lading nieuwe podcasts ontdekt had kon ik wel even vooruit, maar deze opvoed/ouderschap-podcast van Iven Cudogham (van ‘Een huis vol’) en Belle Barbé kwam per toeval op mijn pad en maakte me meteen zo enthousiast dat ik intussen alle afleveringen geluisterd heb. Van veel andere opvoedpodcasts krijg ik ‘jeuk’, maar van deze dus zeker niet, gewoon lekker spontaan, gezellig en eerlijk. Punt; 7,5. 




-keken

() Kees vliegt uit - Videoland

Hele pure, unieke en met liefde gemaakte documentatie over de autistische Kees die stapje voor stapje op zichzelf gaat wonen. Bijzonder (en) knap hoe goed hij vaak kan omschrijven wat er allemaal in zijn hoofd omgaat, erg ontroerend en leerzaam om van zo dichtbij te zien. Punt; 7,5.

() Beef - Netflix

Deze serie met alleen maar (hele goede) Aziatische acteurs is zeker het kijken waard, soms een beetje bizar maar dat het vooral over onderwerpen gaat als status en mentale gezondheid maakt het onderliggend ook juist weer heel realistisch en herkenbaar. Punt; 7,5. 

() Zee van tijd - Netflix

Deze Nederlandse film over een zorgeloos jong gezin waarvan het zoontje tijdens een zeilvakantie verdrinkt vond ik erg goed, heel heftig en met vlagen zelfs hartverscheurend, maar ook prachtig en vooral erg mooi in beeld gebracht. Punt; 8. 

() Dag en nacht - NPO 

Van deze serie over het wel en wee op de afdeling verloskunde in een ziekenhuis heb ik erg genoten en bezorgde me meermaals een (hardop) lach én een traan in dezelfde aflevering, vooral de twee co-assistenten vond ik echt geweldig. Punt; 8.

() Skruk - Netflix

Daarna ben ik Zweden ingedoken met eerst deze serie over de medewerkers in een gerenommeerde vruchtbaarheidskliniek, waarbij één van de artsen zichzelf (in een dronken bui) insemineert met het zaad van haar ex. Gewoon leuk om ter afwisseling te kijken, niks meer en niks minder. Punt; 7. 

() Sygeplejersken - Netflix

Deze Zweedse ziekenhuisserie (over een verpleegster die tijdens haar nachtdiensten patiënten stilletjes vermoord) die ik daarna keek was wel echt een toppertje, heel spannend en onheilspellend, vooral omdat het ooit waargebeurd is en de acteurs erg goed gecast zijn. Aanrader! Punt; 8,5.

() Love and death - HBOmax

Ook deze waargebeurde onheilspellende serie met een bizar verhaal is een aanrader, over twee ‘burgerlijke’ en gelovige mensen die op een klungelige maar goed doordachte manier een affaire met elkaar beginnen om te vluchten uit hun liefdeloze huwelijken, en waarbij uiteindelijk de echtgenoot van één van de twee vermoord wordt. Punt; 8,5. 




-proefd

Reizen door verschillende smaken doe ik ook maar al te graag zoals je vast wel weet. En in vlees- en kaasopvolgerland was het de afgelopen tijd groot feest met wederom een overdaad aan nieuwe producten waarvan ik er een klein aantal met plezier geproefd heb, vooral qua kaas gaat de kwaliteit echt zo hard vooruit, love it!

<> Grilled ham-style - Garden Gourmet

Deze goodlooking plakjes ham waren erg lekker bij de asperges, zowel warm als koud, maar ik denk niet dat ik ze snel nog een keer zou kopen, eerst de nieuwe hamplackjes van Vegetarische Slager binnenkort maar eens proberen. Punt; 7. 

<> Smokey BBQ kipstuckjes - Vegetarische Slager 

Deze kipstuckjes waren top, de BBQ-smaak geeft echt duidelijk een andere vibe en qua kwaliteit zijn ze even goed als de standaard kipstuckjes, één van mijn twee favorieten daarin. Zeker eens proeven als dat voor jou ook geldt dus, wellicht als spiesjes op de BBQ deze zomer? Punt; 8. 

<> Bacon strips -  La Vie 

De spekjes / spekblokjes van dit toffe merk vind ik echt geweldig, zelfs als niet speklover, dus dat maakte me natuurlijk ook erg nieuwsgierig naar de bacon. Maar helaas zijn die niet echt mijn ding, wel door een goede reden want ze smaken (in mijn herinnering) namelijk te veel naar varkensbacon, het lijkt dus te goed hihi. Punt; 6,5. 

<> Plantaardige blokjes kaas - Albert Heijn

Dit was er nog niet echt, gewone Hollandse vegan blokjes kaas, dus dat is sowieso al een goede zet van de Albert Heijn. En dan zijn ze nog eens erg lekker ook, zeker met die kruiden erin, zowel zo uit het vuistje als bijvoorbeeld in een salade, echt een betaalbaar aanradertje. Punt; 8,5.

<> Greek Style feta - Nurishh 

Maar deze blokjes fetakaas zijn echt de onovertroffen kaashelden van de afgelopen tijd, niet normaal hoe smaakvol, wauw wauw wauw, genieten geblazen! Als ze net íéts steviger van structuur waren geweest had ik ze zelfs een tien gegeven. Punt; 9,5. 

<> Gyoza dumplings - Itsu 

In het diepvriesassortiment van de Albert Heijn zag ik ineens deze vegan gyoza voorbij komen en daar was ik al zo lang benieuwd naar dat ik ze vorige week meteen maar besteld en geproefd heb. Ik had er meer van verwacht maar het was zeker een toffe eetervaring, en ik moet vooral duidelijk nog oefenen met de beste manier van bereiden en combineren, gewoon lekker. Punt; 7,5. 




-kocht en -maakt

En tot slot review ik nog een paar andere ‘dingetjes’ om deze rubriek compleet te maken. 

{} Draadloze oplaadbare hobbylamp - Amazon 

Geef ik hierboven nog net geen tien, hier doe ik dat zeer zeker wel, want OMG wat is dit een topding! Om ‘s avonds op de bank alle kleuren van mijn borduurwerk nog goed te kunnen zien heb ik altijd een lampje op schoot, deze moet draadloos zijn omdat er geen stopcontact in de buurt is. De vorige was kapot gegaan en dus ging ik op zoek naar een nieuwe, en op Amazon kwam ik deze tegen. Mega degelijk en stevig, opklapbaar, dimbaar, betaalbaar, en ik heb het nu ruim een maand in huis en nog niet één keer hoeven opladen. Wat ik al zei; een topding! Punt; 10.

{} Magnetische bookcase IPhone 14 - Casemania 

Zoals je wellicht in mijn vorige blogpost gelezen hebt, heb ik mezelf een nieuwe iPhone gegund en daar moet ter bescherming natuurlijk ook een goed hoesje omheen. Mijn vorige vond ik heel fijn en mooi maar helaas hadden ze die nog niet voor de iPhone 14, dus kwam ik bij deze uit; ook groen, ook een magnetische bookcase en dus lekker multifunctioneel, goede reviews en voor een oké prijs. Het woord oké past er nu na een tijdje gebruiken ook perfect bij, niets meer en niets minder, gewoon oké. Punt; 7. 

{} Geboortekussens Revelino en Wout 

De laatste maanden heb ik weer twee erg mooie geboortekussens geborduurd voor de zoontjes van twee goede vriendinnen; een kleurrijke schildpad en een vrolijk zeetafereel. Blijft mega tof om te doen! Benader me dus zeker mocht je dit (als kraamcadeau) ook leuk vinden. :)



Dit was mijn ge-…lijstje weer voor deze keer, wellicht zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/kopen/maken waard is, en mocht je in één van deze categorieën een tip voor mij hebben, laat het me (in beide gevallen) dan zeker even weten, vind ik leuk!    


Liefs Laura 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om