Doorgaan naar hoofdcontent

Verhuisblog 6; Binnenkijkje


Weet je al hoe je je nieuwe huisje straks wil gaan stylen en inrichten? Ik denk dat dit toch wel de meest gestelde vraag is die ik de laatste maanden krijg. Heel leuk natuurlijk, want dat geeft alleen maar aan dat mensen heel betrokken en lekker nieuwsgierig zijn, maar het antwoord vind ik wel wat lastig. Ik weet inmiddels inderdaad al een heleboel, of nouja, ik heb een heleboel plannen in mijn hoofd van wat ik (wel en vooral ook absoluut niet) wil, maar iets echt honderd procent zeker weten doe ik nog vrijwel niet. En met al die onzekere prikkels en losse eindjes sluimerend in mijn hoofd heb ik soms behoorlijk wat moeite om mee om te gaan, dan moet ik mezelf echt weer even duidelijk maken dat ik op dit moment ook nog (bijna) niets helemaal zeker hóef te weten en die keuzedruk alleen vanuit mezelf komt. Gelukkig lukt dat de laatste weken steeds beter en dat maakt het zoveel leuker om oriënterend bezig te zijn met de uiteindelijke look en feel van mijn huisje. Ik had zelfs zin om veel van deze ideeën, plannen en ‘moodboards’ die ik in mijn hoofd heb op te schrijven en te delen in een nieuwe verhuisblog. Dusss, ben je daar best een beetje benieuwd naar, scroll dan vooral lekker verder. 


Maar eerst laat ik de bouwvorderingen van de laatste anderhalve maand nog even de revue passeren zodat ook die weer up to date zijn. Er is namelijk iets héél erg gaafs toegevoegd aan mijn huisje; de kozijnen. En dit klinkt wellicht niet heel spectaculair, maar omdat één van die kozijnen giga groot is, is het dat zeer zeker wel. Kijk hieronder maar eens, wat een eyecatcher! 



Zoals je op de foto’s wellicht ook wel voelt geeft dit meteen zoveel karakter en een waanzinnig wauw-effect als je ‘binnen’ staat, zeker met het vrije uitzicht natuurlijk, net een groot schilderij. Daarna is er verder gegaan met het metselen van alle buitenmuren - met prachtige stenen gelegd in kettingverband - wat met de aanhoudende hoge temperaturen regelmatig goed nat gemaakt moest worden, gelukkig wilde mijn neefje daar wel bij helpen. :)



Deze twee upgrades schreeuwden natuurlijk om een bouwbezoekje zodat ik het ook met mijn eigen ogen kon zien en voelen. Dit deed ik Tweede Pinksterdag gezellig samen met mijn oom, tante, tweelingneefjes en natuurlijk mijn ouders, en wat was dat geweldig zeg, intens genoten! Het onderstaande filmpje (inclusief vanuit-de-lucht-foto’s gemaakt door mijn dappere neefjes) die ik daarvan maakte heb ik later dan ook echt nog honderd keer teruggekeken. 



Nu je best goed hebt kunnen zien hoe mijn huisje er tot nu toe uitziet, leek het mij dus wel leuk om ook wat te vertellen over mijn hersenspinsels qua styling en inrichting. Grote kans dat ik dit over een paar maanden teruglees en ik over een aantal dingen heel anders denk, maar op dit moment zijn dit mijn wensen; 

Woonkamer; Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik maandenlang op zoek ben geweest naar ‘statement’behang voor in de woonkamer, voor op twee hoge muren die tot in de nok (van ruim vier meter hoog) reiken. Ik zocht een behang met echt flink grote veldbloemen en geen constant herhalend motief, zonder donkere achtergrond of harde contrasten, met als hoofdkleuren diverse tinten groen en roze (plus zonder rood en blauw), en waarbij de deuren en het schuine dak geen groot probleem vormen met de print. Nou, je voelt het misschien al aan komen, dat was werkelijk nergens te vinden, en daar werd ik op een gegeven moment helemaal gek, tureluurs en verdrietig van, vooral omdat dit een soort beginpunt zou zijn om de rest van de ruimte in te kunnen vullen. En toen kwam ik eindelijk een behang tegen wat redelijk aan mijn wensen voldeed, bleek dit 2400 euro te kosten voor mijn muren, doe even normaal! Kijk, dat het aardig wat gaat kosten had ik wel ingecalculeerd en dat mag van mij ook voor iets wat de ruimte vele jaren gaat maken, maar dit slaat natuurlijk nergens op, echt insane. Maar letterlijk precies op dat dieptepunt van wanhopigheid toen ik er helemaal doorheen zat, zag ik een post op Instagram voorbij komen van iemand van mijn oude muziekvereniging die ook aan het bouwen is en een fantastische muurschildering van bloemen op maat had laten maken. Zooo mooi en gaaf, niet met 'mijn' kleuren en favoriete bloemen, maar verder qua idee precies wat ik zoek. OMG, dit zie ik nu niet voor niets dacht ik, voelde ik, dit is gewoon de oplossing! Ik heb toen dan ook meteen een berichtje gestuurd naar de kunstenaar en de dag daarna hebben we een half uur gebeld, en daar werd ik alleen nog maar enthousiaster, blijer en vooral opgeluchter van, niet normaal, toen pas had ik echt door hóe mega erg ik hiermee in mijn maag zat. En natuurlijk is ook dit niet goedkoop met drie dagen werk, maar (met tweeënhalf keer zo goedkoop als het behang) nog wel te overzien en in ruil voor dat ik dan precies kan aangeven wat ik wel en niet wil, is dat het voor mij helemaal waard. Zo heb ik bijvoorbeeld het idee om op de derde hoge muur bovenin nog een paar bloemen net het hoekje om door te laten lopen en de lievelingsbloemen van belangrijke mensen in mijn leven er tussen te laten zetten. Ik heb er nog geen officiële ‘go’ aan gegeven, eerst heb ik nog een kijk- en kennismakingsafspraak met de kunstenaar als het dak erop zit, maar diep van binnen voel ik overduidelijk dat ik niet meer terug kan, to be continued dus. 



Oeps, dat was wel een heel lang verhaal over één onderwerp, an sich verdient het dat ook zeker maar ik zal de rest beknopter houden hihi. De overige muren in de woonkamer en keuken wil ik waarschijnlijk groen en/of roze (advies over dit kleurenpalet rustig toepassen is erg welkom) en het plafond wordt warmwit met een paar eikenhouten balken. 


De vloer, wellicht gelegd in visgraat of Hongaarse punt maar gewone rechte brede planken vind ik ook mooi, krijgt waarschijnlijk ook een eikenhoutlook met weinig contrast en tekening in de nerven. Verder wil ik een luchtige en rustig ogende vierkant opgestelde hoekbank op pootjes in een zand of roze kleur (rib)stof, deze komt voor één van de bloemenmuren te staan.


Onder het mega grote raam komen ondiepe kastjes die meteen ook de vensterbank (voor veel planten) en wellicht ook het tv-meubel zijn. Links voor dat raam komt een ronde houten eettafel met een bijzondere poot, rotan stoelen (prijstechnisch waarschijnlijk die van Ikea of wellicht een gelukje op marktplaats) en een grote rotan lamp. 


Keuken; Ik wil heel graag een olijfgroene / warmgroene / zachtgroene rustige keuken en op dit moment denk ik zelfs dat ik hem compleet groen wil, dus ook het werkblad. Zwart vind ik namelijk te hard en grof, wit te kil en clean, hout te 'degelijk’ in combinatie met ook al een houten vloer en ik denk dat een rustige terrazzo, wat ik erg mooi vind, alsnog te druk zal ogen. Helaas kan ik daar alleen niet heel veel voorbeelden van vinden, zeker niet in combinatie met een niet-witte en eventueel roze ‘achtergrond’, dus daar heb ik straks echt mijn eigen verbeeldingskracht voor nodig als de ruimte wat meer af is. Ideeën en do & don’ts hiervoor zijn wederom heel erg welkom. 



Slaapkamer; Eén van de weinige dingen die ik (qua afmetingen) mee kan nemen uit mijn huidige woning is mijn bed, deze heb ik zeven jaar geleden zelf ontworpen en mijn vader heeft deze toen eigenhandig gemaakt, alleen daarom al dus. En ondanks dat de kleuren me niet heel erg meer aanspreken ben ik er nog steeds ontzettend blij mee en scheelt het natuurlijk weer een kostenpost. Plus zal een andere omgeving en beddengoed ook vast een heel nieuw gevoel geven. Omdat het hoofdbord best druk is zit ik te denken aan een rustig groen of juist ton-sur-ton linnenachtig (structuur)behang op de achterwand en/of andere wanden. De kledingkast komt tegenover het bed en wellicht dat ik die dezelfde kleur groen wil als de keuken, vooral voor de eenheid en om geen overload aan (verschillende) hout in één ruimte te krijgen. Ook moet ik ter plekke even kijken of bijvoorbeeld mijn rotan lotusstoel of open (boeken/accessoires)kastje hier mooi zal staan. 



Badkamer en wc; De stijl van de badkamer had ik al snel goed voor ogen, ik werd namelijk hartstikke verliefd op een smalle houtlook tegel (die ik horizontaal wil leggen), en deze gecombineerd met wit, hout, ‘goud’ en plantjes vind ik echt prachtig. Ook denk ik dat mijn rotan kastje hier wellicht mooi bij kan staan voor de handdoeken en dergelijke. De langere witte wasbak is in ieder geval al gekocht. Voor de wc wil ik deze zelfde stijl doortrekken en onder andere met een nisje plek creëren voor accessoires met een persoonlijk verhaal. 



Extra kamertje en voorraadkast; Over deze ruimtes heb ik nog niet echt nagedacht maar in ieder geval komt in het extra kamertje de wasmachine te staan en die wil ik graag (inclusief andere toebehoren) netjes weggewerkt in een inbouwkast plaatsen met (schuif)deuren ervoor. Ook mijn hometrainer komt in dit kamertje te staan, waarschijnlijk voor het raam. De voorraadkast bij de keuken heeft naar mijn mening echt een ideale vorm (een korte L) met twee hoekjes; eentje voor afval / stofzuiger / poetsspullen en eentje voor voedingsmiddelen en dergelijke. Heerlijk als alles daar (uit het zicht) zijn eigen plekje heeft en netjes geordend is. 



Nou, dit is wel hoe alles in grote lijnen nu in mijn hoofd zit, en eigenlijk was het best heel fijn en leuk om dat - naast Pinterestborden bij te houden - ook eens op te schrijven. Verder ben ik vooral erg benieuwd of deze ideeën uiteindelijk zo zullen blijven of dat ik op sommige vlakken toch nog een heel andere weg in ga slaan als het huisje eenmaal verder af is, I will see, en jullie ook natuurlijk. Dat is wel echt het geweldige aan tijd genoeg hebben en krijgen, ik moet er niet aan denken dat ik alles in korte tijd zou moeten beslissen zoals bij veel andere huurwoningen vaak wel moet. Dat het op mijn eigen tempo mag en kan is echt goud waard, dan duurt het maar wat (of heel veel) langer voordat ik er woon, ik kan dan tenminste wel mijn gevoel (en grenzen) volgen en blijf het proces leuk vinden. Op naar de volgende stappen!


Liefs Laura 








Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om