Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 8


Nog voordat ik echt kon lezen vond ik dit al mega interessant en leuk zoals je ziet, ik 
denk dat mijn levendige fantasie, gedetailleerde beelddenkendheid en nieuwsgierigheid daar de sleutel van is, want een boek of verhaal is daar natuurlijk een geweldige basis voor. Wel las ik de ene periode een stuk meer dan de andere, maar een week helemaal niet met mijn neus in een leesboek zitten kwam op welke leeftijd dan ook nauwelijks voor. Behalve in de tijd dat ik echt heel ziek was en de energie en concentratie niet meer had om dit langer dan tien minuten vol te houden. Gelukkig ligt die tijd ondertussen achter me en lees (en luister) ik nu juist weer meer boeken dan ooit. De afgelopen twee maanden maar liefst achttien stuks, en daarom vond ik het weer de hoogste tijd voor een boekenblog waarin ik al mijn gelezen en geluisterde boeken even kort review en een punt geef. Dit doe ik ook bij een aantal nieuw ontdekte podcasts, series en allerlei verschillende producten, dus mocht je nog op zoek zijn naar inspiratie om je op de bank, in de tuin of aan de eettafel te vermaken deze lente (of Pasen), lees dan vooral even verder.


Dit heb ik ge-…

 

-lezen

Er zijn dus weer aardig wat boeken mijn revue gepasseerd de afgelopen tijd, maar wel opvallend veel middenmoters als ik zo terugkijk, van die boeken die gewoon prima zijn en oké weglezen, maar je op de één of andere manier niet helemaal meenemen zoals je eigenlijk zou willen. Wellicht brengt de stapel van de bieb die nu op me ligt te wachten wat meer hoogvliegers, de meesten ervan beloven in ieder geval veel goeds. 

[] Geen kinderen wel drie kippen - Sofie de Moor 

Een prettig lezend boek over een vrouw die worstelt met haar ongewenste kinderloosheid en zoekende is naar een fijnvoelende rol bij de kinderen van haar bevriende buren. Sommige passages raakten me diep en waren erg herkenbaar, maar vaker bleef het toch wat te oppervlakkig naar mijn smaak (en behoefte). Punt; 7.

[] De zeven echtgenoten van Evelyn Hugo - Taylor Jenkins Reid 

Je hebt van die boeken die je qua titel, cover of achterflap totaal niet aanspreken maar waar je zoveel goede recensies over leest en hoort, dat je het uiteindelijk toch maar een kans geeft als je even geen andere boeken op je leeslijstje hebt. Dit was er voor mij echt zo eentje, maar wauw, wat een tof boek, echt een pageturner waar ik ontzettend van genoten heb. Totaal niet zo soap-achtig als ik dacht en met veel geweldige verhaallijnen en personages waar je erg van gaat houden. Aanrader! Punt; 8,5. 

[] De verloren berg - Lieke Kézér 

Een realistisch geschreven boek over een vader van drie kinderen die zijn vrouw verloren heeft en al snel een kortstondige relatie krijgt met een ander. Helemaal verstrikt in zijn emoties en die van zijn zeer verschillende kinderen, koopt hij een camper en gaat drie weken met ze op vakantie naar Spanje. Het voelde echt alsof ik met dit gebroken gezin mee op reis was en dat maakte dat ik het boek in no-time uit had. Punt; 7,5.

[] Wormmaan - Mariken Heitmann

Dit verhaal met vele lagen over een biologe die onderzoek doet naar het allereerste erwtenras en tegelijkertijd ook naar zichzelf en haar leven pakte me niet zoals ik gehoopt had, maar het was zeker te mooi om niet uit te lezen en heeft me ook veel interessante natuurweetjes geleerd. Punt; 6,5.

[] Fatima - Majgull Axelsson

Een bijzonder boek waar ik in het begin echt even in moest komen maar me vervolgens helemaal meenam. Over een moeder die geen ‘echte’ moeder is en een dochter die zich geen ‘echte’ dochter voelt maar deze rollen toch bij elkaar vervullen en onmisbaar voor elkaar zijn zonder dat ze het jarenlang echt doorhebben. Punt; 7,5. 

[] Wij waren, ik ben - Israel van Dorsten 

Een beetje laat besloot ik dit boek over het drama in Ruinerwold toch eens te lezen nadat ik de schrijver in een interview op televisie had gezien. Een mega bizar verhaal natuurlijk en erg knap hoe hij dit zo gedetailleerd heeft weten te verwoorden, maar heel goed vond ik het verder niet per se, ik miste vooral een andere beleving dan die van hem en dus een bredere kijk. Punt; 6. 

[] Omdat ze leven - Brecht de Bocker 

Een autobiografisch verhaal over een lesbische alleenstaande vrouw met een sterke kinderwens die verschillende pogingen onderneemt om moeder te worden en je hierin meeneemt. Een erg mooi en open boek, alleen sprak de tweede rode lijn in het verhaal over de troost die ze vindt in de kwantumtheorie me totaal niet aan, wat mijn beoordeling toch echt wel naar beneden haalt. Punt; 7.

[] Ooit waren er wolven - Charlotte Mcconaghy 

Een puur en erg aangrijpend verhaal over de strijd van een jonge dappere vrouw die tegen elke prijs wolven opnieuw in de Schotse Hooglanden probeert te introduceren. In één woord prachtig! Punt; 8.

[] Wat de FAK - Myryam Houssani

Als vroegere fan van de serie Dunya en Desie was ik erg benieuwd naar dit openlijke en persoonlijke boek over de acteercarrière van Myryam waarin ze bijna continue te maken krijgt racisme en seksisme. Ik vond het erg schrijnend en boosmakend om te lezen, maar door de enorme kracht en strijdbaarheid die er vanaf straalt totaal niet op een vervelende manier. Punt; 7.

[] Morgen en morgen en morgen - Gabrielle Zevin 

En hier is weer zo’n totaal onverwacht prachtig boek wat me compleet verraste, aangezien het over de game-industrie gaat had ik namelijk totaal niet zien aankomen dat ik het zo ontzettend leuk en mooi zou vinden. Maar omdat het zo fantastisch (beeldend en meelevend) geschreven is en het ook vooral gaat over vriendschap en creativiteit, was het echt een feestje om te lezen en erg moeilijk om weg te leggen. Absolute aanrader wat mij betreft! Punt; 8,5. 

[] Pleegkind - Claire Keegan 

Een dun boekje met een ‘klein’ verhaal maar met een grote impact. Over een Iers meisje dat gaat logeren bij een kinderloos echtpaar en daar in een voor haar weldadige wereld beland die prachtig wordt beschreven, mooi mooi mooi. Punt; 7,5. 

[] Eilandgasten - Vonne van der Meer 

Een leuk en vlot lezend boek over de zeer uiteenlopende gasten van een eenvoudig vakantiehuisje op Vlieland waarvan ieders verhalen door het gastenboek (en de schoonmaakster) aan elkaar verbonden worden. Ik kreeg helemaal zin om dat fijne huisje ook te boeken, dus dat lijkt me een goed teken. Punt; 7. 




-luisterd 

Doordat ik het tegenwoordig ook regelmatig fijn vind om (een tijdje) tijdens het koken gezellig wat te luisteren, is dit luisterlijstje ineens een stuk langer geworden dan de keren hiervoor. Het kwam dan ook goed uit dat ik naast boeken ook een heel aantal toffe nieuwe podcasts gevonden had zodat ik steeds lekker veel keus in ‘smaakjes’ had, erg blij mee dus!

Rood is ja - Sara Kroos 

Cabaretière Sara Kroos vertelt heel open over haar misbruik als kind en hoe zich dit herhaalde met haar therapeute in een kliniek waar ze opgenomen was voor onder andere dit jeugdtrauma. Een mega kwetsbaar maar ook krachtig boek wat je bijblijft, maar wat voor mij alleen net wat compacter had mogen zijn. Punt; 6,5. 

De geheimen van de kostschool - Lucinda Riley

De schrijfstijl en gelaagdheid in de verhaallijnen van Lucinda Riley vind ik altijd geweldig, dus ook dit boek was een feestje om te luisteren, ondanks dat het genre / onderwerp (oplossen van een moord) niet echt mijn ding is. De vele luisteruren vlogen hoe dan ook heel snel voorbij en dat vond ik heerlijk. Punt; 8. 

Goed komen - Joy Delima

Wat een geweldig boek was dit zeg, vooral de manier waarop Joy zelf in geuren en kleuren haar seksuele ervaringen en ontwikkeling voorleest is echt fantastisch. Echt een aanrader voor iedereen. Punt; 8. 

De afwezigen - Lieke Kézér 

Dat ook Rik van der Westerlaken een fijne voorleesstem heeft ontdekte ik tijdens dit mooie boek over een getalenteerde saxofonist met een erg moeilijk verleden die dit probeert te vergeten door muziek te maken. Mooi! Punt; 7,5.

Man zonder rijbewijs - Oek de Jong 

Een ervaringsverhaal van een Amsterdamse man van in de zestig die nog probeert zijn rijbewijs te halen en waarbij hij ook vaak terugblikt naar zijn jeugd. Te vaak wat mij betreft, want juist de passages over de rijlessen en zijn gedachten daarbij maakte het boek voor mij de moeite waard. Punt; 6. 

Birk - Jaap Robben 

Poeh, wat een steeds benauwder wordend boek was dit, eentje die maar moeilijk goed te omschrijven is ook. Maar het gaat over een jongen en zijn moeder die op een bijna onbewoond eiland wonen en waarvan de vader op een dag verdrinkt in zee. Heel goed geschreven maar niet per se fijn of ontspannend om te lezen/luisteren. Punt; 6,5. 

Podcast Jong en Vast 

Deze super mooi gemaakte podcastserie volgt jonge daders en verdachten in een TBS-jeugdgevangenis in Nederland. De maker spreekt daarbij met de jongeren zelf, hun ouders, behandelaren en beveiligers, wat je een heel goed beeld geeft van het hoe er daarbinnen aan toe gaat. Punt; 7. 

Podcast Opgewonden 

Héél blij ben ik met de vondst van deze openhartige en gezellige podcast over seksualiteit in alle vormen en maten, met twee sympathieke respectvolle hosts en leuke gasten, echt heerlijk om naar te luisteren, fan! Punt; 8,5.

# Podcast Schaamteloos Randstedelijk 

Ik zag deze podcast al een tijdje overal voorbij komen en dacht dat het niets voor mij zou zijn, maar dat had ik dus echt helemaal mis, want wat een toffe, interessante én grappige podcast is dit zeg, ook als je dus niet in de randstad woont. Ondertussen heb ik bijna alle oude afleveringen ook geluisterd en kijk ik elke week weer erg uit naar de nieuwe. Punt; 8.

# Podcast Achterwerk 

In deze podcast staan bijzondere ingezonden brieven van kinderen centraal die vroeger naar de rubriek ‘Achterwerk’ van de VPRO-gids gestuurd zijn. Er wordt gekeken hoe het nu met deze ‘kinderen’ gaat en hoe hun problemen van destijds afgelopen zijn. Hopelijk komen er snel meer afleveringen, want het luistert veel te leuk weg. Punt; 7. 




-keken

Qua tv en series kon ik mijn draai niet zo vinden de afgelopen twee maanden en ben ik vaak na één of twee afleveringen weer gestopt met kijken. Dus mocht je in deze categorie nog onverwachte tips voor mij hebben, hoor ik ze maar al te graag. 

() Daar waar de rivierkreeften zingen - Netflix

Ik was er al een beetje bang voor maar deze film naar aanleiding van het prachtige gelijknamige boek viel me behoorlijk tegen en mist enorm veel aspecten die het verhaal juist zo mooi en bijzonder maken. Wel speelt het zich in een mooie omgeving af en heeft een geweldige hoofdrolspeelster, maar dit maakt lang niet alles goed. Punt; 6,5.

() The Beautyqueen of Jeruzalem - Netflix 

Dat deze Israëlische dramaserie zo leuk zou zijn én blijven tot de laatste aflevering had ik dan weer totaal niet verwacht, maar wat een toppertje is dit! Over een ongelukkige rijke familie in het Jeruzalem van 1919 waarbij er veel problemen spelen, onder andere rondom hun knappe en talentvolle oudste dochter. Punt; 8. 

() The White Lotus - HBOMAX

Ook deze alom geprezen vakantieresort-serie verraste me enorm, normaal ben ik namelijk helemaal niet van het komische genre, dus ik had niet verwacht dat ik dit zonder enige irritatie zou kunnen kijken. Een beetje late to the party wellicht, maar ik ben blij dat ik de opdracht van een vriendin kreeg om het toch echt gewoon eens te proberen. Punt; 7,5. 

() Neumatt - Netflix 

Deze Zwitserse serie gaat over een familie waarbij de onderlinge relaties extra op spanning komen te staan wanneer de vader plotseling zelfmoord pleegt en de rest erachter komt dat hun familieboerderij zo goed als failliet is. Het is erg van deze tijd qua context en problematiek, heeft fijne en goede acteurs, en is met acht afleveringen precies lang genoeg. Punt; 7. 

() Heb je kinderen? - NPO 

Deze documentaire over ongewenste kinderloosheid keek ik na drie jaar nog eens opnieuw toen het ter sprake kwam tijdens een gesprek met een lotgenootje. Ik kon me namelijk lang niet alles meer herinneren en was benieuwd hoe het nu zou voelen, en dat was vooral dubbel; fijn én pijn door de herkenning. Ik werd precies op dezelfde plekken enorm geraakt, wat natuurlijk moeilijk en verdrietig was maar me tegelijkertijd ook een stukje minder eenzaam maakte hierin. Punt; 7,5.




-geten

Er waren weer genoeg nieuwe plantaardige producten te proeven en ik heb me echt moeten inhouden om er niet veel meer te proberen, maar bij de onderstaande zes zit zeker wat lekkers, give it a try!

<> Saté kipstuckjes - Vegetarische Slager 

De Vegetarische slager heeft weer allerlei nieuwe of vernieuwde plantaardige producten in het assortiment, jippiejajee, en de eerste die ik daarvan proefde waren de satéstuckjes. Deze hebben een hele lekkere bite en zijn goed gemarineerd, voor mij overheerste de gember alleen net iets te veel en daarom blijf ik de naturel kipstuckjes lekkerder vinden plus gemakkelijker te combineren. Punt; 7,5.

<> Grillworst - Quorn 

Omdat ik zo’n groot fan ben van de vegan grillworst (stuk) van de AH, was ik erg nieuwsgierig of deze van Quorn daar qua smaak aan kon tippen, de kipfilet van hen vind ik erg lekker namelijk. Maar helaas was dat niet het geval, er is verder niks mis mee en smaakt prima, lekker kruidig, maar wint het gewoon niet van mijn favoriet. Punt; 6,5. 

<> Veggie spread tomaat-courgette - BioToday  

In een goede aanbieding heb ik deze spread van BioToday maar eens een kans gegeven en dat was nou niet per se slim, want ik had het gevoel dat ik een koud potje babyvoeding at, alleen dan in een veel te vaste structuur. Misschien ligt het aan de variant want ze hebben er meer, maar wat mij betreft laat je deze staan en kies je voor één van de vele andere (en goedkopere) groentespreads, die van de AH zelf bijvoorbeeld. Punt; 5. 

<> Plantaardige kaas tomaat en oregano - AH 

Deze nieuwkomer is dan wel weer helemaal geweldig! Ik vind de naturel plakken van deze lijn sowieso een erg goede en vooral betaalbare vegan kaas, zowel koud als gesmolten, maar deze met oregano en tomaat is ook echt heerlijk. Je proeft vooral de oregano goed en dat combineert erg lekker met tomatensaus/pizza/pasta bijvoorbeeld of geeft echt even een andere vibe aan je boterhammetje met kaas. De blokjes kaas en chili-variant (ook nieuw) van deze lijn schijnen ook top te zijn dus die ga ik zeker nog proeven. Punt; 8,5.

<> Mini groenteburgers - AH Excellent 

Dan nog twee producten die er denk ik alleen rondom diverse feestdagen (dus nu met Pasen) zijn en het proberen zeker waard. Deze miniburgers zijn namelijk perfect als je dit weekend gaat gourmetten of voor op de traditionele kleine paasbroodjes tijdens de brunch. Ze zijn lekker licht op de maag, hebben een frisse omeletachtige smaak en een fijne crispy buitenkant. Punt; 7. 

<> Vegan zalm plakjes - AH Excellent 

Lest best, want mijn ultieme topper van tijdens de kerstperiode is terug, jiehaa! Toen heette het alleen ‘carpaccio’ en zaten er ook toppings bij, maar deze vegan zalm plakjes zijn verder precies hetzelfde. Én super lekker! Genieten geblazen was het gisteren dus toen ik ze weer at, en binnenkort ga ik ze ook zeker nog combineren met asperges, zin in! Echt een verrijking voor je paasbrunch hoor dit, en niet alleen op smaakgebied. Punt; 9. 




-kocht en -kregen 

Qua spullen ben ik op een paar vlakken een andere weg ingeslagen wat meestal verrassend goed uitgepakt heeft zoals je hieronder wel kunt lezen. 

{} Vintedvondsten

Bij de komst van een nieuw seizoen gaat het bij mij altijd kriebelen voor ‘nieuwe’ kleren, dus ik heb weer lekker op Vinted lopen neuzen en een aantal toffe items voor een prikkie gescoord. Vooral in het thema roze besef ik nu, want zowel in mijn nieuwe tussenjas, jurk, colbertje als jumpsuit zitten tinten roze haha. Maar het meest blij ben ik met een perfect zittende donkergroene flared broek, het lijkt wel alsof deze voor mij gemaakt is. Ook zijn er nog twee items onderweg en dan ga ik toch echt proberen even een tijdje van Vinted weg te blijven en alles eerst eens te gaan dragen. Punt; 7 tot 9,5. 

{} Bobo abonnement - Jumbo Extra’s 

Ik heb mijn twee jarige bonusnichtjes samen een abonnement op het kleutertijdschrift Bobo cadeau gedaan, want ik zag dat je met punten van de Jumbo daar maar liefst 45% korting op krijgt en het zo dus ineens best goed betaalbaar wordt. Het eerste exemplaar valt volgende week pas op hun mat, maar mijn beste vriendin, andere feestgangers en ik vonden het echt een topcadeau, aanradertje dus! Punt; 8,5. 

{} Serums en dagcrème - Hema 

Zoekende naar een goedkoper alternatief voor mijn dag- en nachtcrème van Payot, kwam ik uit bij de natuurlijke lijn van de Hema en dat bevalt eigenlijk meteen best wel goed. Ik gebruik nu een maandje de sensitive dagcrème met spf, het hyaluron serum en het vitamine C serum en mijn huid ziet er eigenlijk hetzelfde uit als voordien, maar voelt wel echt een stuk zachter, zeker na het gebruik van het hyaluron serum. De dagcrème is voor mij qua structuur net iets te vettig en het duurt wat langer voordat alles echt goed ingetrokken is, maar reageert verder wel goed op mijn gevoelige huid. Tot nu toe prima vervangers dus. Punt; serums 8 / dagcrème 7. 

{} Aroma diffuser - Geurwolkje 

Via een winactie heb ik dit luxe product gewonnen en ondanks dat het niet iets is wat ik voor mezelf zou kopen of zou vragen als cadeau, ben ik er toch erg blij mee. Het heeft een mooi design, is stil en verspreid de geur met slechts een paar drupjes al heel goed. De geur die erbij zat is alleen niet helemaal mijn ding en een andere geur kopen vind ik toch best prijzig voor wat het is, maar om bijvoorbeeld kookgeurtjes te verdrijven is het top. Punt; 6,5.  

{} Curl definer orange marmalade - Ecoslay

Van mijn schoonzusje kreeg ik de tip om met dit natuurlijke stylingproduct eens te proberen om mijn krullen wat meer leven in te blazen, en dat bleek echt een toptip te zijn, yesss eindelijk! Ik heb het nu drie keer gebruikt en ik zie en voel echt duidelijk verschil; mijn haar voelt luchtiger, zachter, gezonder, heeft minder snel een wasbeurt nodig én tovert net wat duidelijkere krullen tevoorschijn. Punt; 8. 



Dit was mijn ge-…lijstje weer voor deze keer, wellicht zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/kopen/doen waard is, en mocht je in één van deze categorieën een tip voor mij hebben, laat het me (in beide gevallen) dan zeker even weten, vind ik leuk!   


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om