Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 7


In de winter voelt binnen een boek lezen, serie/film/tv kijken of een podcast luisteren toch altijd extra fijn en knus, zeker als het buiten donker, koud of regenachtig is, en ik merk ook dat dit me vaak (tijdelijk) minder eenzaam laat voelen. Iemand die dat herkent? De afgelopen tijd heb ik deze drie dingen dan ook extra vaak met veel plezier gedaan, en daarom was het hier wel weer eens tijd voor mijn rubriek ‘Dit heb ik ge-…’ waarin ik kort en bondig bespreek wat ik zoal gelezen, geluisterd, gekeken, gegeten, gekocht/gekregen, gedaan en gemaakt heb, inclusief een ranking. Dus mocht je nog op zoek zijn naar inspiratie om je thuis te vermaken deze winter, lees dan vooral even verder. 

Wat heb ik ge-…?

-lezen

Wow, wat heb ik de afgelopen twee maanden weer lekker veel boeken gelezen als ik het lijstje hieronder zo zie staan, zeker aangezien er ook twee echt mega dikke pillen tussenzaten. Helaas niet veel hoogvliegers deze keer, maar ik heb me alsnog meer dan prima vermaakt in al deze verschillende werelden. 

[] Vogeleiland - Marion Pauw 

Een spannende pageturner over een jonge vrouw die sinds haar vijftiende vermist wordt en waarbij je door de ogen van verschillende personages het hoe en waarom daarvan te weten komt. Heb het met veel nieuwsgierigheid gelezen, het ging voor mij alleen soms wel net een stapje te ver qua ongeloofwaardigheid, maar gelukkig was dit niet al te storend. Punt; 7,5.

[] BANG - Lisa Loeb 

Nadat ik veel positiefs gehoord had over dit openhartige boek over leven met een angststoornis, had ik heel veel zin om het te gaan lezen, zeker aangezien ik zelf ook al bijna mijn hele leven met een fikse angststoornis kamp. Maar jeetje, wat viel het me tegen, ik denk omdat ik wellicht te door en door bekend ben met het onderwerp en het daarom te oppervlakkig voor me bleef. Goed dat dit boek er is hoor, maar ik denk vooral voor mensen die wat minder (lang) bekend zijn met angst. Punt; 6,5.

[] Dit soort kleinigheden - Claire Keegan 

Een kort maar hartverwarmend verhaal met prachtige taal over een hardwerkende kolenhandelaar in de jaren tachtig die worstelt met het feit dat hij het beter heeft dan de meeste anderen in zijn dorp, en op kerstavond mede daarom een levensveranderende beslissing neemt. Punt; 7.

[] Betty - Tiffany MacDaniel 

Dit was voor mij ook zo’n boek waar ik al lange tijd enorm naar uitkeek en minstens een negen verwachtte omdat het in bijna alle tip- en leeslijsten wel terugkomt, over racisme, misbruik, armoede en hoe een fantasievol kind daarmee dealt. En ja, ik vond het zeker indrukwekkend en ik heb absoluut geen spijt dat ik het helemaal uitgelezen heb, maar het bracht me niet de leesvlinders waarop ik hoopte, ik denk vooral door de opzet en manier van schrijven. Punt; 7.

[] De ideale vrouw die ik nooit was - Sofie Rozendaal 

Als grote fan van Sofie (zowel als journalist, YouTuber en schrijfster) was ik erg blij dat mijn bibliotheek dit boek eindelijk te leen had, het gaat op een hele persoonlijke manier over perfectionisme, het streven naar ideaalplaatjes, het lievemeisjessyndroom, anorexia en je kwetsbaarheid niet durven tonen. Ik vond dan ook één en al herkenning in dit openhartige boek en had het in no-time uit, erg genoten. Punt; 8.

[] Dromer - Benedict Wells 

Ook deze geweldige schrijver stelt me nooit teleur en weet me altijd helemaal mee te nemen in zijn mooie verhalen, ook bij dit boek over een jongen die liegt over zijn miserabele en verstrikte leven nadat hij op zichzelf is gaan wonen gebeurde dat, prachtig. Punt; 8. 

[] Roze brieven - Splinter Chabot 

Dit vervolg op het boek Confettiregen waarin brieven/reacties van lezers centraal staan (met name over hun eigen coming-outs) was mooi, maar het raakte me lang niet zo erg als de vorige keer. Punt; 6,5.

[] Leed en lief - Meg Mason 

Dit realistische rauwe boek over het leven van een dertigjarige vrouw met depressies, psychische problemen en de worsteling met een kinderwens was in het begin wat lastig om in te komen, maar greep me uiteindelijk toch en liet me niet meer los. Wat op de achterflap staat klopt dan ook helemaal; het is een trap in je buik en de troostende omhelzing daarna in één. Punt: 7,5. 

[] Het lied van ooievaar en dromedaris - Anjet Daanje 

Wow, dit was me het boek wel zeg, echt een meesterwerkje hoe alle verhaallijnen om elkaar heen draaien en verweven zijn, niet te vergelijken met iets wat ik eerder las, het had me helemaal in de ban. Wel is het boek met bijna achthonderd pagina’s mega dik en soms had ik gevoel dat het met een kwart minder tekst net zo mooi of misschien zelfs mooier was geweest. Waar het boek over gaat krijg ik niet uitgelegd in een paar zinnen, maar een aanrader (voor lezers met een lange adem) is het absoluut! Punt; 8,5. 

[] Zwijgmannen - Jaap Robben 

Na bovenstaande dikke pil besloot ik het dunste boek wat ik in de kast had staan te gaan lezen, daar was ik wel aan toe, even een boek ik één dagje uitlezen. Het boek Zwijgmannen gaat over Jaap Robben zelf die zijn contact en ervaringen beschrijft met de bijzondere Poolse klussers die zijn verbouwing doen. Net zoals bij al zijn andere boeken vond ik de schrijfstijl weer geweldig, en het verhaal was erg vermakelijk. Punt; 7. 

[] Raam, sleutel - Robbert Welagen 

Ik sluit dit rijtje af met een prachtig pareltje, een indrukwekkend verhaal over een schrijfster die precies op de dag dat ze voor het eerst hevige gevoelens ervaart voor een vrouw, haar man verliest bij een verkeersongeluk. Je volgt haar en haar gevoelens en gedachten in de verwarrende periode daarna en leeft erg met haar mee, ik las het in één adem uit. Punt; 8. 




-luisterd 

Naast mijn rijtje vaste podcasts (helaas nog steeds geen echt leuke nieuwe ontdekt) heb ik afgelopen weken ook vier luisterboeken geluisterd, waar zowel een topper als flopper tussenzat. 

De achtste dag - Annemarie Haverkamp 

Een uniek, liefdevol en kwetsbaar verhaal over een timmerman die alleen voor zijn gehandicapte tienerzoon zorgt maar worstelt met de gedachten om zichzelf en zijn zoon om het leven te brengen nadat hij gehoord heeft dat hij ongeneeslijk ziek is. Een moeilijk én mooi boek tegelijk. Punt; 7.

Begeerte - Manon Uphoff 

Een boek met diverse korte en erg bijzondere verhalen rondom het thema begeerte, lust en passie, niet mijn ding, te bizar en complex omschreven. Punt; 5. 

Liefde, als dat is - Marijke Schermer 

Een realistisch en intiem kijkje in de hoofden van vier leden van een doorsnee gezin (vader, moeder, tienerdochter, dochter) waarvan de ouders in scheiding liggen door overspel van de moeder. Ik vond het echt heel mooi om deze levensveranderende gebeurtenis op vier hele persoonlijke manieren te beleven met elk zijn/haar eigen struggles en geheimen. Punt; 8.

Het boek van Job - Annemarie Haverkamp 

Dit boek waarin een moeder haar mooiste columns gebundeld heeft die ze achttien jaar lang voor een krant schreef over het leven met haar (onverwacht) gehandicapte zoontje zou echt verplicht leesvoer moeten zijn voor iedereen. Ik heb er geen woorden voor hoe dit boek me middenin mijn hart geraakt heeft, wow wow wow, het is echt zo ontzettend mooi, puur, heftig, liefdevol, kwetsbaar, grappig en nog veel meer, een achtbaan waarin alle emoties en gedachten elkaar afwisselen dus. Please, lees of luister dit! Punt; 9.




-keken

Álles opsommen wat ik de laatste tijd gekeken heb dat doe ik in deze categorie natuurlijk niet, maar ik probeer wel wat kijktips te noemen die minder voor de hand liggen en alom bekend zijn, zo zit er misschien echt iets nieuws voor je tussen. 

() Twee zomers - Netflix 

Deze zesdelige Belgische serie was echt een leuke verrassing, ik had namelijk niet verwacht dat het zo tof zou zijn. De serie gaat over een vriendengroep die je afwisselend als jonge twintigers samen op vakantie ziet gaan en daarnaast als vijftigers nogmaals, maar doordat nare gebeurtenissen van vroeger weer een grote rol gaan spelen, gebeurt er onderling van alles en heeft elke aflevering weer een spannende twist. Punt; 7,5. 

() The boy, the mole, the fox and the horse - BBC

Ik denk dat iedereen dit geweldige boek of in ieder geval een aantal quotes of illustraties ervan wel kent, zelf ben ik in ieder geval een groot fan, dus toen ik zag dat de maker ook bezig was met een animatiefilm ervan, moest ik deze natuurlijk zien. En ook deze korte film raakte me enorm, op een andere manier en minder hevig dan het boek, maar ik vond het wederom prachtig en krachtig door zijn eenvoud en puurheid. Punt; 7,5.

() Une mère parfaite - Netflix 

Een pakkende op een waargebeurd verhaal gebaseerde serie over een moeder die ervan overtuigd is dat haar jonge dochter onschuldig is aan moord, maar gedurende de tijd steeds meer kanten van haar ontdekt waar ze totaal geen weet van had. Erg van genoten! Punt; 8,5.

() Portrait de la Jeune Fille en Feu - Netflix

Een trage maar mooie filmhuisfilm over een korte liefdesaffaire tussen een schilderes en haar model waarvan ze zonder haar medeweten (in opdracht van haar moeder) een huwelijksportret moet maken. Normaal ben ik niet zo van de kostuumdrama’s en romantische verhalen, maar deze film was zo mooi in beeld gebracht dat het geen straf was hem af te kijken. Punt; 7. 

() Huizenfixers - NPO 

Ik smul van alle bekende huizen-, woon- en verbouwprogramma’s op televisie, maar wil juist deze onbekendere variant graag even tippen. Huizenfixers is een programma waarbij eens niet de (boven)gemiddelde Nederlander geholpen wordt aan een ‘standaard’ huis, maar waar mensen die het een stuk minder breed hebben en in een bijzondere of knellende situatie zitten op een out of the box manier geholpen worden, wat een verademing, aanradertje voor tussendoor. Punt; 7,5. 

() The undoing - HBOMAX

Als Nicole Kidman-lover was ik erg benieuwd naar deze miniserie, en gelukkig stelde hij me alles behalve teleur; lekker spannend maar niet te, veel psychologische lagen en geweldig acteerwerk. Over een succesvol en gelukkig gezin die plotseling middenin een moordzaak terecht komen die alles op zijn kop zet. Punt; 8. 




-geten

Ook qua plantaardig eten heb ik weer een aantal nieuwe dingen geprobeerd, helaas niet zoveel als anders, maar de ultieme topper die er tussenzat maakt dat helemaal goed. 

<> Vegan zalmcarpaccio - Albert Heijn 

En die topper dat is dit product! Jammergenoeg wel alleen verkrijgbaar rondom Kerst en Pasen, maar wauw wat was dit genieten zeg, totaal onverwacht want de visopvolgers van Albert Heijns eigen merk zijn juist meestal niet veel soeps. Maar deze carpaccio kwam (voor zover ik me kan herinneren) behoorlijk goed in de buurt van de smaak van echte zalm, en los daarvan smaakte het gewoon super lekker, zeker met de bijbehorende dressing erbij, en ook de structuur vond ik véél beter dan van de gewone vegan carpaccio. Het water loopt me weer in de mond, laat de paashaas maar snel komen! Punt; 9,5. 

<> Vegan gourmetschotel - Albert Heijn

Niet dat ik ooit nog gourmet, maar het fijne aan dit soort pakketjes vind ik (als alleenwonende) altijd dat je perfecte probeerporties hebt, dus daarom kocht ik deze nieuwe variant ook. En het smaakte helemaal prima, vooral de burgertjes waren smaakvol en smeuïg, geen hoogvliegers maar ook zeker geen laagvliegers, en voor een mooi prijsje. Punt; 7. 

<> Vegan romige champignonsoep - Albert Heijn 

Omdat twee van mijn verstandskiezen verwijderd waren door de kaakchirug, heb ik een paar dagen heel anders moeten eten, vooral pureetjes en soepen. Één daarvan was deze nieuwe kant en klare soep in zak, maar helaas was dit geen groot succes. Niet echt romig en vooral véél te zout, fijn dat deze gemakkelijke soepopties er nu ook plantaardig zijn, maar er is nog genoeg werk aan de winkel. Punt; 6. 

<> Plantaardige spekjes naturel - La Vie  

Omdat ik veel goede verhalen gehoord had over deze spekjes en ze vorige week in de bonus waren, besloot ik ze zelf ook maar eens te proberen. Ten eerste al credits voor de verpakking, zowel qua looks als qua handigheid door de portieverpakking. En ook de smaak, looks en structuur van de spekjes zelf zijn echt fantastisch, ruimschoots de beste tot nu toe. Zeker het proberen waard dus! Punt; 8,5. 

<> Bloedsinaasappelen - ‘overal’

Niet nieuw natuurlijk maar ik heb het idee dat veel mensen deze sinaasappelvariant die nu (even) in het seizoen niet kennen of kopen en dat is eeuwig zonde. Zeker in de winter waarin de fruitkeuze al zo beperkt en saai is, zijn dit echt cadeautjes op je fruitschaal. Lichtzoet, lichtzuur, mega sappig en een prachtige kleur, yummy! Punt; 9. 




-kocht en -kregen 

{} Wasparfum Ocean - Essentia 

Van Sinterklaas had ik lekker luxe een fles wasparfum gekregen en wat laat dat je wasgoed (of nouja, zeg maar gerust je hele huis) heerlijk fris ruiken zeg. In het ene stofje blijft het alleen wel een stuk langer hangen dan in de ander, maar bijvoorbeeld voor mijn plaids of sjaals gebruik ik het heel graag en ruik ik het een week later nog. Punt; 7,5. 

{} Warmtematje - Vivid Green

Doordat ik het syndroom van Reynaud heb, heb ik een algehele slechte doorbloeding en áltijd koude uiteinden (handen, voeten, neus, enzovoort), middenin de zomer soms erg fijn maar middenin de winter allesbehalve. Daarom besloot ik mezelf een elektrisch warmtematje te gunnen in plaats van steeds te lopen hannesen met kruiken, en dat was echt de allerbeste koopbeslissing in tijden, ik heb er elke dag meermaals zo ontzettend veel gemak en plezier van, top! Punt; 9. 

{} Rotan hoekkastje - Marktplaats  

Van mijn lieve papa kreeg ik als beterschapscadeau na het laten verwijderen van mijn verstandskiezen een erg tof rotan hoekkastje, wat een verrassing. Het past perfect bij de rest van mijn huisje en ik had er gelukkig ook een prima plekje voor, nu alleen nog even kijken hoe ik het leuk kan afstylen. Punt; 7,5. 

{} Oorbellen met bloemetjes - SchenCo

Omdat ik een geboortekussen geborduurd had voor het nichtje van mijn woonbegeleidster, kreeg ik als bedankje van haar een setje prachtige oorbellen, goudkleurig met roze droogbloemetjes. Echt precies wat ik kon gebruiken nu ik wat meer roze kleuren in mijn kleding heb, dus ik heb ze al vaak gedragen, erg blij mee. Punt; 8. 




-daan en -maakt 

+ Krimpfolie - Creotime

Op de laatste dag van 2022 heb ik gezellig gekunsteld met mijn twee bonusnichtjes en beste vriendin en gingen we aan de slag met krimpfolie. Wat een geweldig en magisch spul is dat zeg, en niet alleen voor kinderen haha. Je tekent iets op een plastic vel, knipt het uit, maakt er eventueel een gaatje in met een perforator, legt het even in de oven en voilà, de tekening is eens zo klein en tien keer zo dik geworden, ideaal om bijvoorbeeld sleutelhangers of kettingbedeltjes mee te maken. De tijd vliegt in ieder geval voorbij als je bezig bent, aanrader! Punt; 8. 

+ Kort haar - de kapper :)

Omdat ik mijn langere slechtkrullende haar helemaal beu was, besloot ik het flink kort te laten knippen, tot ver boven mijn schouders. De eerste knipbeurt voelde ik me er later niet prettig bij, maar toen ik de kapper terug had laten komen en het bovenop nog korter geknipt is, voelde dit al een stuk passender. Het valt alsnog nog niet helemaal zoals ik gehoopt had, maar ach, het is wel lekker makkelijk en een keer echt wat anders. Punt; 7. 

+ Fotoboek 2022 - Once Upon 

In de eerste week van dit jaar ben ik weer bezig geweest met het maken van een herinneringenfotoboek van vorig jaar, en omdat ik door het jaar heen de foto’s al selecteer, bewerk en bij elkaar zet, is dit altijd een super leuk klusje om mee bezig te zijn, zeker met de geweldig gebruiksvriendelijke app Once Upon. In verband met de kosten koos ik dit jaar voor het kleine formaat album, iets wat ik eerst erg jammer vond maar uiteindelijk juist veel mooier en fijner bleek te zijn. Verder is de kwaliteit wederom top en is het nu een waardevol Pronk item in mijn interieur omdat het me steeds even laat terugdenken aan alle grote en kleine genietmomenten die ik vorig jaar heb gehad. Punt; 9. 



Dit was mijn ge-…lijstje weer voor deze keer, wellicht zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/kopen/maken/doen waard is, en mocht je in één van deze categorieën een tip voor mij hebben, laat het me (in beide gevallen) dan zeker even weten, vind ik leuk! 

 

Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om