Doorgaan naar hoofdcontent

Out of the groentebox


Omdat het alweer meer dan een jaar geleden is dat ik een foodblogpost schreef en ik afgelopen week behoorlijk inspiratieloos was voor een andersoortig onderwerp, leek het me wel weer eens leuk om een soort update van mijn vroegere rubriek de GroenteGelukjesGrabbelton te maken. En voor sommigen sluit dit wellicht ook meteen mooi aan bij deze goede voornemens- / veganuary- / weer gezonder en meer groente eten-maand. In deze blogpost omschrijf ik kort maar krachtig tien van mijn favoriete (zelfbedachte) out of the box ideeën om allerlei soorten groente creatief, lekker én gemakkelijk te bereiden. Hopelijk kan ik je daarmee inspireren en enthousiasmeren om vaker plantaardig te eten of kan ik je met een andere bril naar bekende (en voor jou wellicht saaie) groenten laten kijken. Van bloemkoolbloemen, pastinaakrijst, uienchips, pompoendonuts, auberginebroodjes, puntpaprikataco’s tot oesterzwamcoquilles, je vindt het allemaal hieronder. Yummy!


Bloemkoolbloemen

Gekookte bloemkool vind ik echt vreselijk, zowel qua smaak als qua structuur, maar geroosterde (en goed gekruide) bloemkool uit de oven vind ik daarentegen echt heerlijk en eet ik wekelijks met heel veel plezier. Naast dat je een bloemkool hiervoor gewoon in roosjes op een bakplaat kunt leggen, kun je hem ook wat creatiever snijden, niet per se voor de smaak, maar wel voor het oog. De (gemarineerde) bloemkoolsteaks of hele bloemkolen uit de oven kennen de meeste mensen ondertussen wel, maar als je een bloemkool horizontaal in plakken snijdt krijg je weer een heel ander effect; bloemen! Leuk toch? 




Rock-'n-roll-etjes 

Van zowel aubergine, courgette als puntpaprika kun je heel gemakkelijk rolletjes of een soort pakketjes maken. Snijd de aubergine en courgette daarvoor in lange plakken en de puntpaprika in de lengte doormidden, kruid ze, leg ze op een bakplaat en rooster ze in de oven totdat ze zacht worden (maar nog niet knapperig) zodat je ze kunt rollen of buigen. Besmeer of vul ze daarna met puree, spread, saus, rijst, salade, pasta, langwerpige groenten, vlees/kaasopvolgers of wat je ook maar in huis hebt, ideaal voor restjesdag dus. Deze rolletjes eet je leuk en lekker uit het vuistje en zorgen ervoor dat alle smaken tegelijkertijd in je mond kunnen dansen, love it! Ook kun je van gewone paprika’s een soort rolletjes maken, of eigenlijk zijn het meer spiralen, dit doe je door door ze dwars in ringen te snijden met één opening, ze vervolgens ook zacht te roosteren en daarna in elkaar op te rollen, zeker met twee verschillende kleuren ziet dit er erg feestelijk uit. Rock-‘n-Rollll!





Pastinaakrijst 

Met een keukenmachine en een julienne- of raspopzetstuk maak je in een handomdraai rijst van (onder andere) pastinaak, alleen even een kwestie van de pastinaken schillen en door de keukenmachine halen. Door deze rauwe rijst daarna gekruid en wel op een bakpapiertje in de oven te laten bakken en regelmatig om te scheppen, maak je het heerlijk crunchy, mijn persoonlijke favoriete bereidingswijze. Maar ook stomen of bakken in een pan (eventueel samen met de rest van je gerecht) kan prima, het wordt dan alleen meer sticky. En wanneer je het keukenmachine-opzetstuk gebruikt dat dunne schijfjes maakt en deze roostert in de oven, krijg je pastinaakchips, ook echt een aanrader! Net zoals het maken van krokante stengels door met een dunschiller een pastinaak helemaal ‘op’ te schillen en deze lange strengen vervolgens een paar minuutjes te roosteren. Echt, probeer eens een keer één van deze varianten, al helemaal als je pastinaak eigenlijk afgeschreven hebt, er gaat een (heerlijke) wereld voor je open. :)





Pompoendonuts

Pompoen is ook al zo’n kampioen in het aantal serveer- en bereidingswijzen, een tof voorbeeld daarvan zijn ‘donuts’, want door een pompoen horizontaal in dikkere plakken te snijden krijg je eigenlijk automatisch een donutvorm; ringen. Alleen bij de kontjes en bij de plakken uit de hals van een flespompoen moet je er zelf nog even de middenrondjes uithalen. Daarna is het een kwestie van roosteren of bakken, besmeren (met bijvoorbeeld hummus, doperwtpuree of guacamole), eventueel nog leuk versieren en smullen maar! 




Uienchips

Iets wat ik letterlijk élke dag wel even uit de oven tover, meestal voor als snoepsnack tijdens het koken of als sidedish, is chips gemaakt van ui, zowel van rode, gele, witte als van sjalotten. Zo simpel maar zo lekker! Je verwijdert hiervoor de buitenlaag van de ui, snijdt hem één keer doormidden, pelt vervolgens beide helften rok voor rok (laag voor laag) helemaal af, strooit wat specerijen erover en tovert ze dan tot slot crispy in de oven. Naast deze chipsvorm maak ik van uien op dezelfde manier ook regelmatig ringen, strengen, rondjes of ‘halfjes’, dus zo zie je maar, met een simpele ui kun je zoooveel meer dan vernipperen. 




Auberginebroodjes

Je hoeft volgens mij helemaal geen grote fantasie te hebben om in de vorm van een aubergine een broodje (puntje) te kunnen zien. Om het ook op die manier te kunnen eten is het alleen even een kwestie van een aubergine dwars door midden snijden óf een driekwartinkeping aan de bovenkant maken, dit garen in de oven en vervolgens beleggen met wat je lekker vindt. Dit kan wederom echt van alles zijn, van een burger, wokpannetje, shoarma tot pastasaus, de keuze is reuze. Ook kun je er een dubbel broodje of sandwich van maken door er een extra auberginelaagje tussen te doen, echt fijn eten doet dit niet, maar hey, het ziet er wel fancy uit. :)




Geplette spruitjes

Dit klinkt wellicht een beetje raar of vies, maar geloof me, dat is het echt niet en juist mijn favoriete manier om spruitjes te bereiden. Spruitjes in hun geheel, in schijfjes of de losse blaadjes als chips uit de oven vind ik ook geweldig, maar de geplette variant has it all; een lekkere bite, veel smaak, veel crunch met tegelijkertijd een vleugje zachtheid en ultiem veel plek voor kruiden/specerijen (of kaas). Het enige wat je hoeft te doen is met een vork even op elk spruitje duwen zodat ze platter worden, dit kan bij verse spruitjes zowel meteen na het schoonmaken, na ze vijf minuutjes te hebben gekookt of op ongeveer de helft van de ovenbaktijd, en bij diepvriesspruitjes kan het alleen op de laatste manier. Elke variant heeft zo zijn plussen, maar heel veel verschil is er qua resultaat niet, zelf kies ik de laatste tijd meestal voor een mix van verse en diepvriesspruitjes pletten op de helft van de baktijd, wat trouwens een erg satisfying klusje is. Mocht je spruitjes nou (je hele leven al) niet lekker vinden maar ze eigenlijk alleen gekookt kennen, dan is dit echt het proberen eens waard, geloof me, ik was zelf ooit ook zo iemand. 




Puntpaprikataco’s

Gevulde puntpaprika’s kennen we denk ik allemaal wel, maar mocht je een keer net wat anders willen of ben je op zoek naar een variant die letterlijk behapbaarder is, dan zijn deze taco’s zeker een goed idee. Je snijdt daarvoor eerst horizontaal een dakje van de puntpaprika af, verwijdert vervolgens de zaadlijsten plus links en rechts de ‘topjes’, snijdt hem dan twee of drie keer verticaal doormidden en voilà, daar zijn je kleurrijke taco’s al. Laat het vullen maar beginnen! Je kunt deze puntpaprikataco’s zowel rauw eten, lekker fris en knapperig, of na ze even een paar minuten geroosterd te hebben in de oven. 




Spiesjes

Misschien niet echt een heel nieuw en creatief idee, maar toch zie ik spiesjes meestal alleen voorbij komen bij barbecues of als een kindertraktatie. Een tip van mij is om ze ook echt eens een keer doordeweeks te maken, gewoon omdat het kan, het leuk is om (samen) te doen en alles toch net wat lekkerder smaakt op een stokje, zeker met/voor kinderen. Ook lenen bijna alle groenten zich wel om gespietst te worden (of zelfs je hele AVG-tje), en zeg nou zelf, het ziet er toch uit om op te vreten. 




Paddenstoelenpret

Tot slot heb ik in de categorie paddenstoelen/ champignons nog een aantal lekkere en gemakkelijke groentegelukjes op een rijtje gezet waar ik persoonlijk altijd erg van geniet. Neem nou bijvoorbeeld oesterzwammen, wat je daar allemaal mee kunt doen is echt amazing, er gaan bij mij dan ook wekelijks meerdere bakjes doorheen, maar een heel simpele, snelle en lekkere bereidingswijze die ik elders nauwelijks voorbij zie komen, is om de oesterzwammen in hun geheel of in strengen heerlijk crunchy te roosteren in de oven. Wel eerst even lekker flink kruiden met bijvoorbeeld een mix van kurkuma, knoflook, ui, (gerookte) paprika, laos, chili, gember of kaneel. Echt zo zo zo lekker wordt het dan! Naast de gewone oesterzwam heb je ook nog de koningoesterzwam en dit is wat mij betreft ook écht de koning van deze categorie, wederom mega lekker wanneer je ze gewoon in hun geheel of door de helft roostert zoals hierboven, maar wanneer je het geluk hebt dat je een paar grote en dikke te pakken hebt, kun je er ook een soort coquilles van maken door ze verticaal in ‘plakken’ te snijden, te cool. Ook met portobello’s kun je toffe dingen doen, mijn favoriet is denk ik om ze als kleine broodjes te gebruiken, met een burger ertussen of een dikke laag van een spread of puree. Van gewone huis-tuin-en-keuken-champignons maak ik graag chips of een crumble, gewoon door de champignons (horizontaal of verticaal) in hele dunne plakjes te snijden of ze te versnipperen, en dit dan uiteraard te roosteren. Allemaal yum yum yummy!



Nou, het is volgens mij wel duidelijk wie mijn ultieme en onmisbare vriend is in de keuken haha; een dag niet ge-oven-d is een dag niet geleefd, that’s for sure. Er zijn elke week zelfs genoeg dagen dat mijn kookplaat helemaal uit blijft en ik vier lagen tegelijkertijd in mijn (horeca)oven heb staan, simpelweg omdat ik nagenoeg alle groenten op deze manier het allerlekkerst vind en ik very verslaafd ben aan alles wat crunchy, crispy, krokant en knapperig is. Mocht ik je hiermee nou hebben aangestoken en je iets van het bovenstaande geprobeerd hebben of dit binnenkort van plan zijn, dan hoor ik dat heel erg graag, en stuur me ook gerust een berichtje als je een vraag hebt of een preciezere uitleg wil, alleen maar leuk. Smakelijk eten alvast!


Liefs Laura 





Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om