Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-…? - Deel 6


December laat mij altijd op allerlei manieren terugkijken en evalueren op het afgelopen jaar, vooral op het vlak van persoonlijke ontwikkeling en bijzondere gebeurtenissen, maar ook op allerlei kleine gebieden. Zo besefte ik me bijvoorbeeld dat ik in 2022 bijna vijftig(!) boeken gelezen heb, wow, dat is gewoon het dubbele van de jaren daarvoor. Ik ben dan ook ontzettend blij dat ik mijn oude vertrouwde leesflow (eindelijk) weer terug heb, weer net zo kan verdrinken in een boek als toen en standaard een bomvol want-to-read-lijstje heb. Dit allemaal samen maakt dat ik lezen vanaf nu ook weer officieel als mijn hobby bestempel; oh yeahhh! De laatste tien boeken die ik gelezen heb, beschrijf ik samen met een aantal dingen die ik geluisterd, gekeken, gegeten, gekocht en gekregen heb in deze blogpost. Van kerstboomhangers tot documentaireseries en van vegan tonijn tot een fleecepanty, ook in deze zesde editie van ‘Wat heb ik ge-…?’ komen er weer lekker veel diverse dingen voorbij waaronder een aantal absolute aanraders. Benieuwd? Lees dan vooral even verder. 


Wat heb ik ge-…?


-lezen

Naast dat ik zo mega blij ben met mijn lekkere leesflow van de afgelopen tijd, ben ik ook helemaal in mijn nopjes dat mijn dorpse bibliotheek vanaf één december onderdeel is geworden van stadsbibliotheek Eindhoven, dat is echt een gevalletje 1+1=3 voor mij en kon ook niet op een beter moment komen. Ik heb nu voortaan echt vééél meer keus en ga waarschijnlijk bijna nooit meer misgrijpen op een boek dat ik graag wil lezen, iets wat ik de afgelopen jaren helaas wel vaak deed. Ik heb mijn leeslijst in de bibliotheekapp in ieder geval meteen al lekker vol kunnen gooien met boeken die eerder niet te lenen waren, dus ook 2023 kan niet anders dan een geweldig leesjaar worden, heerlijk, zin in! Maar eerst blik ik hieronder dus kort maar krachtig even terug op mijn laatste tien (uit)gelezen boeken en geef ze een punt tussen de 1 en 10. 

[] Ik ben een eiland - Tamsin Calidas

Een eerlijk en rauw verhaal over een koppel dertigers die de stad verlaten voor een nieuw leven op een klein eiland, hun huwelijk overleefd alle ontberingen daar uiteindelijk niet en de dappere hoofdpersoon besluit alleen op het eiland te blijven wonen. Een meeslepend maar soms tikkeltje gezapig boek over eenzaamheid, veerkracht, zelfontdekking en leven met de natuur. Punt; 7. 

[] Tropenbruid - Susan Smit 

Wederom een erg mooi boek van Susan Smit, maar het kan in mijn ogen niet tippen aan ‘De heks van Limbricht’ die ik hiervoor las, ik denk omdat het net wat oppervlakkiger blijft of wellicht door het onderwerp. Wel neemt het verhaal je levendig mee terug in de tijd en in het leven van weesmeisje Anna die een beter leven voor zichzelf probeert te creëren door als tropenbruid naar Indië te gaan. Punt; 8. 

[] We moeten je iets vertellen - Marion Pauw

Een beetje dubbele gevoelens heb ik bij dit boek waarin een vrouw een abortus ondergaat en daarna notities vindt die ze (onwetend) zelf geschreven heeft, enerzijds was het erg leuk om een voor mij heel ander soort en ook echt ‘spannend’ boek te lezen, maar anderzijds werd ik niet zo meegezogen als ik zou willen en herinner ik me nu bijvoorbeeld weinig van het boek, wellicht door de bijzondere schrijfstijl. Punt; 6,5. 

[] Vaslav - Arthur Japin

Dit boek over een zeer talentvolle danser die de weg behoorlijk kwijt is was het niet echt voor mij, veel te uitgerekt/langdradig en een te apart verhaal denk ik, ik heb hem met moeite uitgelezen. Punt; 5,5. 

[] Schemerleven - Jaap Robben

Love Jaap Robben, wederom een prachtig boek was dit! Over een bejaarde vrouw die strugglet met haar nieuwe leven in een verzorgingstehuis én met oud weggestopt verdriet rondom haar eerste liefde. Punt; 9. 

[] ‘t Hooge nest - Roxane van Iperen

Zeer indrukwekkend waargebeurd verhaal over twee onwijs dappere Joodse zussen in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Een boek wat me diep in mijn hart raakte en me lang bij zal blijven, ik was er oprecht een paar dagen stil van, zeer realistisch, puur, meelevend en onderbouwd geschreven. Punt; 9,5. 

[] Ik ben er niet - Lize Spit 

Dit boek had voor mij de helft dunner mogen zijn want ik vond het een veel te uitgesmeerd verhaal, maar dat neemt niet weg dat het toch boeiend was om te lezen en ik vooral zeer benieuwd bleef naar de afloop van het verhaal over een onstuimig leven met een psychotische partner. Punt; 7. 

[] Nooit meer - Colleen Hoover 

Toch maar aan dit boek en deze schrijfster begonnen na alle lyrische reacties overal, maar zoals ik al dacht was het niet echt mijn ding. Prima voor een keer tussendoor maar het is te soapachtig en zoet voor mij denk ik, sorry not sorry. Punt; 6,5.

[] De man van je leven - Arthur Japin 

Bijzonder en pakkend verhaal over een ongeneeslijk zieke vrouw die stiekem zelf alvast op zoek gaat naar een nieuwe liefde voor haar man in de toekomst, beleefd door de gedachten en gevoelens van alle drie de hoofdpersonen. Punt; 7. 

[] De bijenhouder van Aleppo - Christy Lefteri

Wauw, wat een mooi, indrukwekkend en ogen openend boek was dit zeg, pijnlijk maar prachtig. Over bootvluchtelingen Nuri en Afra die wegvluchten uit Aleppo en die tijdens hun reis niet alleen geconfronteerd worden met de schokkende realiteit van het vluchtelingenbestaan maar ook met een hartverscheurend verdriet; het verlies van hun zoon Sami. Het enige wat hen op de been houdt, is het feit dat Nuri’s neef Mustafa op hen wacht in Groot-Brittannië, waar hij is begonnen met het houden van bijen, net zoals zij samen deden in Aleppo. Punt; 9. 

[] Compassie -  Stephan Enter 

Een realistisch, eigentijds en eerlijk boek(je) over verliefd zijn maar geen seksuele aantrekkingskracht voelen, mooi en een beetje treurig tegelijkertijd. Punt; 7,5. 




-luisterd 

Al een paar jaar luister ik elke dag wel een podcast, maar de laatste tijd zijn dit beduidend meer luisterboeken geworden merk ik, vooral omdat ik naast mijn vaste podcasts Damn Honey, Tussen dertig en doodgaan en Kijk maar even (exclusief) niet echt iets tref wat me pakt. In principe houd ik vooral van verhaal/docu-achtige podcasts zoals bijvoorbeeld Bob, Brand in het landhuis, De man met de rammelaars en Eitje, maar voor mijn gevoel is er in die categorie maar weinig nieuws bijgekomen het afgelopen half jaar. Dus mocht je hierin aanraders hebben, hoor ik ze héél graag. Deze keer onder dit kopje dan ook geen podcasts maar drie boeken die ik geluisterd heb. 

Passievrucht - Karel Glastra van Loon

Dit boek was erg tof om te luisteren, lekker meeslepend en je blijft de hele tijd net zo nieuwsgierig als de hoofdpersoon, die na het overlijden van zijn vrouw ontdekt dat zijn zoon zijn biologische zoon niet is en op zoek gaat naar wie dat dan wel is. Punt; 7,5. 

Weg met Eddy Bellegueulle - Édouard Louis 

Dit boek over een plattelandsjongen die zich zijn hele leven al anders voelt en probeert te verbergen dat hij op jongens valt, heb ik daarentegen met veel meer moeite uitgeluisterd, er zaten namelijk naast een aantal hele mooie kwetsbare stukken te veel passages tussen die voor mij te ver of te lang afweken van de rode draad. Punt; 6. 

Lieveling - Kim van Kooten

Een waargebeurd verhaal dat je bijblijft en onder je huid gaat zitten, poeh, vooral omdat het zo ontzettend puur en inlevend realistisch geschreven is, over een jong meisje die misbruikt wordt door haar stiefvader. Punt; 8,5. 




-keken

Sinds één december zit ik qua kijken helemaal in een verrukkelijke vlogmasvibe op YouTube, vooral van die van Bonnie, Bram de Wijs, Teske en Faenomal geniet ik onwijs, maar voor deze rubriek heb ik dit keer besloten om me alleen te richten op documentaires, want die heb ik namelijk aardig wat gekeken de laatste tijd, allemaal op NPO. 

() De overgave

Heftige emotionele docu over hoe ingrijpend het overlijden van je beste vriendin kan zijn, eentje die heel dichtbij kwam omdat mijn beste vriendin als twintiger ook een ernstige vorm van kanker gehad heeft, maar wél genezen is. Het zette me daardoor enorm aan het denken (en voelen) en bracht me een paar dagen behoorlijk van de kaart, maar absoluut het bekijken waard. Punt; 8,5. 

() Schijnstudent 

Over een zus die zes jaar lang (zonder dat ook maar één iemand het wist) gedaan heeft alsof ze geneeskunde studeerde en zichzelf op de dag van haar zogenaamde diploma-uitreiking van het leven beroofd, poeh, ook dit uurtje televisie hakte er flink in bij mij, het zal je naaste maar zijn. De zus die deze documentaire gemaakt heeft komt samen met haar andere zussen, moeder en vriendinnen heel open en kwetsbaar aan het woord en nemen je mee in ieders eigen verwerkingsproces. Een docu die je bijblijft. Punt; 9. 

() Verloren kinderen

In deze vierdelige serie volg je het dagelijkse bestaan van drie verschillende probleemgezinnen in een mega close up, en eigenlijk zijn er geen woorden die goed kunnen beschrijven hoe mooi, kwetsbaar en puur dit in beeld gebracht is, maar ook hoe schrijnend en uitzichtloos het tegelijkertijd is, chapeau voor de maakster. Punt; 9,5. 

() Ongeschreven regels 

Korte documentaires van zo’n vijftien minuten over onnodige ongeschreven regels in onze maatschappij gemaakt door jonge makers, over coming-out, gehoorapparaten, je online uitspreken en alleen over straat gaan in het donker. Kort maar krachtig op allerlei vlakken. Punt; 7. 




-geten

Er blijven maar nieuwe en verbeterde vegan producten komen, wat een topjaar was het daarin zeg, echt zó ontzettend tof en fijn om te zien (en te proeven), in mijn ogen is er dan ook echt geen goede reden meer om nog wel elke dag zuivel en vlees te eten. Hieronder heb ik even vijf van mijn recent geprobeerde dingen op een rijtje gezet.

<> AH Groentespreads; komkommer-tomaat en rode biet-cashew

Lekker, vooral de komkommer-tomaatvariant heeft een lekker kruidige maar toch frisse smaak en heb ik ondertussen al meermaals gekocht, fan! De rode biet-cashew vind ik een stuk minder, smaaklozer/flauwer vooral, maar na er zelf wat kruiden, yoghurt en toppings aan te hebben toegevoegd was het al een stuk beter. Erg fijne en toffe productlijn dit, vaak in de bonus en er zijn nog een aantal smaken meer. Punt; 8 & 6. 

<> Princes plantaardige tonijn (naturel) 

Tsja, wat zal ik hiervan zeggen, super dat Princes dit voortaan ook in het assortiment heeft, that’s for sure, en het is best lekker als je er zelf maar flink wat mee doet of aan toevoegt, ik maakte er een pittige tonijnsalade van en die was prima. Maar als je dan toch vegan tonijn wil eten is de Vuna van Garden Gourmet gewoon echt véél lekkerder, dus ga vooral voor die. Punt; 5,5. 

<> AH Vegan calamares 

Dit nieuwe product schreeuwde om geproefd te worden, zoiets was er voorheen namelijk nog helemaal niet in de gewone supermarkten, maar echt hele hoge verwachtingen had ik niet. Daarom was ik behoorlijk verrast dat het een stuk lekkerder was dan ik dacht, het heeft inderdaad een beetje de rubberachtige structuur van inktvis en vooral de crunch eromheen is echt top. Goed bezig Albert Heijn! Punt; 7. 

<> AH Vegan Zweedse balletjes

Ze redden het bij lange na niet bij de ‘echte’ (vegan) Zweedse balletjes van de Ikea want die zijn hemels - neem die vooral voor me mee als je er toch bent hihi - maar alsnog krijgen deze een mooie voldoende. Ze zijn net wat smaakvoller en kruidiger dan de gewone balletjes en hebben een fijne bite. Punt; 7. 

<> Aarts mini champignons heel 

Tot slot even geen vlees- of visopvolger, want eigenlijk zijn die voor mij toch maar bijzaak en vind ik het vooral tof om die te proberen voor de fun, ik ga in mijn maaltijden veel liever los met groenten. En dit potje met mini champignons heeft daarin echt weer nieuwe deuren geopend de laatste tijd. Ze zijn romig en heel puur van smaak, hebben een heerlijke bite en structuur, bijna vleesachtig, en zijn super gemakkelijk te gebruiken (alleen even afspoelen). Ideaal om een curry of ragout mee te maken. Absolute aanrader! Punt: 9. 




-kocht / gekregen 

Dan tot slot nog een paar toffe items die ik recent gekocht of gekregen heb, vooral tweedehands maar ook nieuw. 

{} Fleecepanty (geen idee welk merk)

Op TikTok werd ik doodgegooid met deze winterse panty waarbij het er aan de buitenkant uitziet alsof je een gewone dunne panty draagt maar die van binnen gevoerd is met fleece. Dat wilde ik toch wel graag eens proberen aangezien ik graag jurkjes draag, ook in de winter. Op Vinted vond ik er al snel een aantal, eerst eentje in mijn eigen maat gekocht maar die bleek veel te strak te zitten bij mijn PDS-buik (story of my life), maar het warme zachte gevoel was wel echt fantastisch, dus hop doorverkopen en meteen een L/XL gevonden en gekocht. En die zit perfect bij mijn buik, alleen bij mijn smalle enkels lubbert hij dan weer, zo jammer. Maar ik heb hem alsnog al een paar keer met heel veel plezier gedragen en zal dat zeker nog vaker gaan doen deze winter. Punt; 7,5.

{} Vinted scores

Nog steeds lukt het me om (bijna) geen nieuwe kledingitems te kopen en is Vinted in die twee jaar mijn beste vriend geworden. Ook de laatste weken heb ik daar weer een aantal goedkope toppers gescoord waar ik super blij mee ben, onder andere een grofgebreid okergeel / bruinig vest, drie jurken (eentje voor maar €1,50 omg), een groene broek met prijskaartje van mijn favo bloemenmerk Vila en een thermoshirt met lange mouwen. Ook heb er ik twee toffe cadeaus gescoord, een prachtige vaas voor de verjaardag van een vriendin en een (nieuw) magnetisch tekenbord voor de aankomende verjaardag van mijn neefje. Het kost wat tijd en geduld om op Vinted mooie spelden in de hooiberg te vinden, maar het kan dus zeker, ook met een erg klein budget. Gemiddeld punt; 8.

{} Beeskin bijenwaswraps

Sinds ik dit geweldige product gekregen heb voor mijn verjaardag gebruik ik de twee grootste wraps letterlijk elke dag, dus eigenlijk zou nog een set best wel van pas komen. Beeskin is een duurzaam alternatief voor zoiets als aluminium- of huishoudfolie en gebruik je steeds opnieuw, echt ideaal. Punt; 8,5.

{} Nieuwe kerstboomhangers

Als je hier echt al lang meeleest dan weet je dat ik elk jaar één, twee of drie nieuwe kerstboomhangers koop met een persoonlijke betekenis. Deze keer is dat een vilten pompoentje (daar ben ik verslaafd aan en is mijn ultieme lievelingsgroente), een glazen ijsco (ter ere van mijn dit jaar overleden oma) en een vilten huisje (symboolstaand voor mijn droomhuisje wat in aantocht is of de fijne tijd in mijn huidige huis). Echt tof om mijn kerstboom zo elk jaar rijker en persoonlijker te zien worden, dit jaar ben ik sowieso helemaal verliefd op mijn prachtige boom, echt giga genieten elke dag! Punt; 9. 



Dit was mijn ge-…lijstje weer voor deze keer, het kopje ‘gemaakt/gedaan’ laat ik deze keer even zitten, maar wellicht zit er bij de rest iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/kopen waard is, zou tof zijn, en mocht je een tip voor mij hebben in één van deze categorieën, laat het me dan zéker even weten! :)


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om