Doorgaan naar hoofdcontent

Genietjes van de maand *•.DECEMBER.•*


Het nieuwe jaar kan pas echt beginnen als het oude helemaal afgesloten is, en in mijn geval hoort daar mijn blog en deze rubriek ‘genietjes van de maand’ bij. Afgelopen december was er in ieder geval zeker eentje to remember, met very verliefde gevoelens, wandelen in winterwonderland, pakjesavondpret, kerstkriebels, een babysitbubbel, knus knutselen en nog veel meer. Het hoe en wat lees je hieronder, met lekker veel filmpjes deze keer, geniet je nog even mee na?


  • Very verliefd. Oh oh oh wat heb ik in december intens genoten van mijn kerstboom, de mooiste en volste die ik ooit heb gehad en waar al mijn hangers prachtig in uitkwamen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik er regelmatig vlinders in mijn buik van kreeg, echt helemaal in love was ik dus, net zoals op de rest van de gezelligheid in mijn kersthuisje; alle extra lichtjes, kaarsjes, versiering en elke dag iets toevoegen aan mijn advents(bos)huisje, heer-lijk. Wat de onderliggende reden is dat ik altijd zo in mijn element ben en intens geniet van deze (kerst)gezelligheid/sfeer, heb ik zelfs twee blogposts terug proberen te beschrijven in een dagboekdroedel, en om later nog af en toe na te kunnen genieten, heb ik er ook twee filmpjes van gemaakt, spiek hieronder dus vooral even bij me binnen als je wilt. 



  • Wandelen in winterwonderland. Ondanks de vrieskou en plensbuien heb ik deze maand toch nog vijf keer heel fijn en gezellig kunnen wandelen, waarvan de helft ook nog eens in een sprookjesachtige winterse omgeving. Twee wandelingen met mijn lieve mama, twee heerlijke rondes van bijna een uur met mijn begeleidster en een hele speciale wandeling met mijn beste vriendin, haar dochtertje en haar andere beste vriendin (en ook getuige) die in Amerika woont maar voor Kerst in Nederland was. Tijdens de bruiloft in september hadden we deze date al bedacht en het was dan ook erg bijzonder en fijn om ons zo nog eens samen te brengen voor onze beide beste (bruids)vriendin.


  • Pakjes(avond)pret. Je zou bijna vergeten dat nog geen maand geleden Sinterklaas nog gewoon in het land was, en hoe! Ik vond het geweldig om pakjesavond te vieren met een neefje die het nu allemaal een beetje snapt én met mijn nieuwe schoonzusje erbij, gezellig gezellig. Ook had de Sint per ongeluk twee cadeautjes voor mij in de zak bij mijn bonusnichtjes gedaan en dat dolblije telefoontje overdonderde me met liefde. Nu alweer zin in volgend jaar. :)


  • Vlogmasvibes. Iets wat voor mij ook altijd echt bij (genieten in) december hoort is elke dag ontbijten en lunchen met een lekker kneuterige vlogmasvideo van één van mijn favoriete YouTubers, heerlijke verstand-op-nul geluksmomentjes vind ik dat. Heb jij ook iets met vlogmas?


  • Blije babysitter. Toen mijn zusje vroeg of ik de dag erna (bij mij thuis) twee uurtjes op mijn nichtje Pien van drie maanden wilde passen, kreeg ik meteen al kriebels in mijn buik, zowel van enthousiasme als van de spanning, want zoiets had ik nog nooit gedaan en wat nou als het teveel zou worden… Gelukkig wonnen de kriebels van enthousiasme ruimschoots en stonden ze de volgende ochtend op de stoep. Het eerste uur was even aanpoten en alles uit de kast trekken qua sussen, maar het tweede uur waren we allebei heel ontspannen en tevreden, en moe haha. Al met al heb ik er echt ontzettend van genoten, van de qualitytime samen, van dat het tevreden krijgen me uiteindelijk lukte en ik dus blijkbaar vanalles in mijn kast heb zitten om te kunnen sussen, dat ik mijn zusje heb kunnen helpen en van het kleine bundeltje onvoorwaardelijke liefde onder mijn kerstboom. 


  • Thee voor twee. Als het buiten plenst of stormt voelt het in december altijd extra knus om binnen een kopje thee te drinken en lekker bij te kletsen met een lieve vriendin, iets wat deze maand twee keer het gezellige geval was. Heerlijk allerlei diepgaande en luchtige onderwerpen de revue laten passeren, lachen, huilen, en de tijd helemaal vergeten, zo energiegevend is dat. Ook telefonisch / beeldbellend is dit heel fijn, iets waar ik deze maand weer meermaals achtergekomen ben, niet tegelijkertijd iets anders doen (waar ik nogal een handje van heb), maar er echt met een theetje voor gaan zitten zoals je in real-life ook zou doen geeft zo’n grote genietmeerwaarde. Iets om vast te houden de rest van de winter dus. 


  • A cosy comfy cheery Christmas. Al heb ik persoonlijk meer met de weken vóór Kerst dan met de kerstdagen zelf, gelukkig hadden dit jaar ook deze drie dagen weer genoeg toffe, lekkere en waardevolle momenten voor me in petto. Met stip bovenaan staat het na jaren weer eens samenzijn met letterlijk de héle familie van mijn moeders kant, drieëntwintig mensen, de jongste drie maanden en de oudste zesentachtig jaar, wat een hartverwarmende rijkdom! Ik ben dan ook heel dankbaar dat ik daar anderhalf uur onderdeel van heb kunnen zijn. Ook had ik deze dagen voor mezelf extra lekker en luxe eten in huis gehaald zoals vegan zalmcarpaccio (echt top!), mini romanesco’s, eekhoorntjesbrood, een netje verse passievruchten en mijn twee favoriete meloenen, yummy. Ook voelde ik me fijn in mijn nieuwe roze blazer en jurkje die ik (beide voor een paar euro) op Vinted gescoord had, heb ik traditioneel heerlijk All You Need Is Love en de première van de animatiefilm van ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ gekeken, relaxed en uitgebreid gedoucht, gescrubd en maskertjes op gedaan, en passende online kerstkaarten rondgestuurd. Merry Christmas! 


  • Lieve Lars 3 jaar! Op tweede kerstdag was mijn neefje Lars jarig en dit jaar kon hij dan eindelijk voor het eerst een echt feestje vieren, iets wat hij dan ook dubbel en dwars gedaan heeft. Met een (nieuw) huis bomvol volwassenen en kinderen, taart, slingers, ballonnen en een tafel gevuld met fantastische cadeautjes was hij op alle vlakken de koning te rijk en genoot met volle teugen. Prachtig om te zien als trotse tante, want ik heb er heel even bij kunnen zijn voordat alle prikkels mij wél (veel) te veel werden. Dat dit ondeugende, zorgzame, wijze, enthousiaste, grappige en lieve menneke mijn leven alweer drie jaar zoveel leuker en rijker maakt is echt het allergrootste genietje ever. <3


  • Knus knutselen. Gisteren heb ik echt de leukste en gezelligste oudejaarsdag in jaren gehad, ik glow er gewoon nog steeds van na. Mijn bonusnichtjes (aka prinsesjes) en beste vriendin kwamen op bezoek en omdat we helaas niet naar het bos konden door het weer, had ik bedacht om onder het genot van warme chocolademelk met krimpfolie aan de slag te gaan. Een magische schot in de roos, voor ons alle vier, heerlijk knus knutselen en kletsen, én nog even gek doen voor een fotoshootje natuurlijk. Ik voelde zoveel verbinding, rijkdom, liefde en geluk, een betere afsluiter van 2022 kon ik me echt niet wensen! (Met bijkomend voordeel dat ik zo moe was dat ik om twaalf uur niet eens wakker ben geworden van het vuurwerk, winwin haha.)


  • Een jammie jaar. Naast de lekkere verwenproducten die ik met Kerst at, heb ik as usual ook de rest van de maand weer erg genoten van al mijn winterse eten en kooksessies, zie het bovenste filmpje hieronder. Het blijft bijzonder om te merken dat je smaakbehoeftes zich ook aanpassen aan de seizoenen, zo raak ik sommige kruiden/specerijen nu ineens bijna niet meer aan terwijl anderen van de achterste rij ineens weer de hoofdrol spelen, en zoiets als sla en komkommer trekken me bijvoorbeeld de laatste tijd ook helemaal niet maar stamppotjes en pureetjes juist meer dan ooit, dus daar voer (en vaar) ik maar lekker op mee. Wat nog een extra genietje is, is dat ik nu ook een compleet ‘one second everyday’-filmpje heb van ál mijn kookcreaties van 2022, zie het onderste filmpje, best overdonderend zo allemaal (achterstevoren) achter elkaar, maar ook zeker heel blijmakend en een tof aandenken. Mocht je ergens het ‘recept’ van willen, let me know, en nu op naar al het lekkers en nóg meer vegan ontwikkelingen in 2023!

Zo, dan is het jaar 2022 voor mij nu écht afgesloten en zijn alle pijlen gericht op 2023, komt u maarrr, I’m ready (denk ik, hoop ik). In mijn vorige blogpost keek ik al even vooruit op wat ik hoop dat dit nieuwe jaar me zal brengen en wat ik wil veranderen en wat juist niet, dus daar ga ik je nu niet nog eens mee vervelen. Wél wil ik jou en je dierbaren tot slot nog een geweldig en gezond 2023 wensen, dat het maar een jaar mag worden die overstroomt met genietjes en gelukjes, groot en klein, en dat je vaak de juiste bril kunt opzetten om ze te kunnen zien en voelen. 


Liefs Laura 



Blogposts van de maand december 

  • Genietjes van de maand november
  • Wat heb ik ge-…? Deel 6; Een greep uit hetgeen (aanraders en afraders) ik de laatste tijd gelezen, geluisterd, gekeken, gegeten en gekocht heb, inclusief mijn persoonlijke review en waardering met een punt tussen de 1 en de 10. 
  • Dagboekdroedel - cadeautjes; Over wat mijn hoogsensitiviteit en kerstlichtjes met elkaar te maken hebben en waarom een onverwacht cadeau me helemaal van de kaart bracht. 
  • Vragen(v)uurtje 15.0; Is er dit jaar iets gebeurd waarvan je denkt dat je het de rest van je leven zult herinneren? Voor welke drie dingen die je afgelopen jaar hebt gedaan, kun je jezelf een schouderklopje geven? Met welke personen voelde je je dit jaar extra verbonden? Als je één ding zou kunnen veranderen van het afgelopen jaar, wat zou dat dan zijn? Waar kijk je naar uit in 2023 en wat hoop je dat dit nieuwe jaar je zal brengen? De open en eerlijke antwoorden op deze en nog vijf andere eindejaarsvragen lees je in mijn vijftiende vragen(v)uurtje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om