Doorgaan naar hoofdcontent

Nooit een eigen schoentje vullen…


Wat is de Sinterklaastijd toch altijd weer magisch mooi, althans, ik heb het privilege gehad om dit altijd zo te hebben kunnen beleven, en daar knijp ik nu nog meer in mijn handjes voor dan toen. Het begon natuurlijk als gelovig kind die vooral pietengym, de Ketnet-serie ‘Dag Sinterklaas’, L-en zetten in alle speelgoedcatalogussen en natuurlijk de berg cadeautjes op pakjesavond geweldig vond, en het voordeel van ruim het oudste kind in het gezin én de familie zijn, was dat ik dit nog lekker lang mee mocht blijven spelen. Daarna kwam de voor mij al even geweldige surprisetijd waarin ik mijn creativiteit qua bedenken, knutselen en schrijven helemaal kwijt kon, ik geloof ook wel dat ik bijna altijd degene was die er ruim de meeste tijd aan besteed had hihi. Vanaf dat ik op mijn zeventiende naar de PABO ging, kwam ik weer volop terug in de echt gelovige wereld and I loved it, eindelijk mocht ik zelf die magische fanstasiewereld mee creëren en daarin helemaal losgaan. De afgelopen paar jaar beleef ik deze tijd vooral door de ogen van mijn neefje en bonusnichtjes, wéér een ander heerlijk hoofdstuk waar ik enorm van geniet. Maar tijdens al deze fases, van jongs af aan dus al, droomde ik over de Sinterklaastijd met mijn eigen gezin, met mijn eigen kinderen, en om me samen met hen hier jaarlijks drie weken helemaal in onder te kunnen dompelen plus mijn eigen gewoontes en tradities te kunnen creëren. Maar dat zal ik helaas nooit kunnen ervaren weet ik nu, en dat doet pijn, elk jaar steeds een beetje meer merk ik. Dit jaar voelde ik de behoefte om dit grote gemis van me af te schrijven in een blog en het op die manier (voor nu) een plekje te geven, en al was het vinden van de juiste woorden voor deze complexe gevoelens bijna onmogelijk, het in ieder geval proberen heeft me zeker geholpen en lichter gemaakt. 

Toen vorige week de Sinterklaasintocht in mijn geboortedorp was en ‘iedereen’ die ik ken en kinderen heeft daar naartoe ging, voelde ik (naast enthousiasme, vertedering en blijheid) het behoorlijk steken toen ik alle foto’s en filmpjes zag. Niet omdat ík daar niet was, maar omdat ik daar niet met mijn eigen kinderen was, en dat ook nooit zou gaan zijn, net zoals bij alle andere echte Sint- (en andere kinder)activiteiten. Ik zal nooit bij het clubje horen die dit feest door de ogen van zijn eigen kind mag beleven, die een eigen schoentje mag vullen, die een eigen handje vast mag houden als het spannend is, die een eigen eerste surprise mee mag maken en nog véél meer. Gelukkig kan en mag ik dit allemaal wel bij allerlei lieve niet-eigen kinderen, bij mijn neefje, nichtje en bonusnichtjes bijvoorbeeld, en daar ben ik onbeschrijfelijk dankbaar voor en voelt echt geweldig, maar het is geen vervanging, het is verzachting. Het is een (hele mooie) pleister op een pijnlijke wond die nooit helemaal zal genezen. Het leek het me gewoon altijd al te fantastisch om eigen Sinterklaastradities en -herinneringen te kunnen creëren, op míj́n manier, met aspecten die ik belangrijk, leuk en fijn vind, meegroeiend met alle jaren, gebeurtenissen en leeftijden en waar later nog vaak warm aan teruggedacht kan worden. Een hunkering, een droom, een wens die er altijd zal blijven, en die ik als always-look-on-the-bright-sider zo nu en dan toch even probeer toe te laten en te uiten, want wegstoppen, doen alsof het me niets doet en alleen maar focussen op wat ik wel heb/doe/kan, daar heb ik alleen mezelf mee. 


Los van de rouw die er (in vlagen) is dat ik deze bijzondere tijd nooit met mijn eigen kinderen zal kunnen meemaken, raakt het me ook dat ik dit niet in dezelfde soort rol of op hetzelfde ‘niveau’ als belangrijke mensen om mij heen mee kan maken. Dat we niet samen op dezelfde voet onze ervaringen en gevoelens kunnen delen, we op dit vlak op een heel ander pad moeten staan en niet samen genietend naar ónze kinderen kunnen kijken. Dat dit alles niet vanuit één maar vanuit twee richtingen komt, dat ik niet alleen met hen mee(be)leef en meegeniet, maar zij dit ook met mij kunnen doen, écht samen. Nu voel ik me in dit soort kindersettingen - ondanks alle lieve toereikingen van iedereen - toch vaak het buitenbeentje, het zwarte schaap of het vijfde wiel aan de wagen; te anders om er echt bij te kunnen horen, om echt volwaardig mee te kunnen doen. En jaloezie, ja dat voel ik ook, en oneerlijkheid, en frustratie, maar ik voel vooral afstand, afstand van de mensen die op alle andere vlakken juist zo ontzettend dichtbij staan. Dit ongrijpbare en onuitlegbare gevoel wat zo nu en dan (en in dit soort tijden een heel stuk vaker) oppopt en keihard toeslaat is gewoon echt mega frut, prut en k*t. Punt. 


En natuurlijk is het bovenstaande maar één kant van mijn Sinterklaasverhaal, een donkere kant, maar gelukkig bevind ik me veel vaker aan een andere kant, aan de lichte en leuke kant. Want de jaloezie die ik voel is absoluut geen afgunst, integendeel, ik help maar al te graag mee om anderen de Sinterklaastijd van hun leven te geven en geniet intens van de snoetjes vol verwachting en alle verhalen. Zoals bij zoveel andere dingen kan dit gewoon naast elkaar bestaan, mág dit gewoon naast elkaar bestaan en mag het beide aandacht en ruimte krijgen, iets wat mij de laatste jaren steeds beter lukt en waar het zo op papier zetten zeker bij helpt. Ook vind ik de meeste andere (levens)verschillen tussen mij en mijn dierbaren juist heel mooi en verrijkend, maken deze onze band juist zo bijzonder en sterk, en creëren daardoor dus juist ook ontzettend veel nabijheid. Die afstand zit hem dus alleen op ouderschapsgebied, en ondanks dat dat stiekem best een omvangrijk gebied is, zijn onze werelden gelukkig veel groter dan dat. 


Pfff, ik heb volgens mij nog nooit zo gigantisch gestruggled met het vinden van woorden als in deze blog, er zit nog zoveel meer in mijn hoofd en hart maar het vindt gewoon geen weg naar buiten, ook schrijvend niet. Een paar keer stond ik op het punt ermee te stoppen of het toch maar niet te posten en voor mezelf te houden, maar hey, dit is wat het (in ieder geval op dit moment) is, zo’n wirwar en gestruggle ís het op dit gebied gewoon, meer kan ik er niet van maken. Misschien ook omdat ik nog niet zo heel lang in deze fase zit waarin zoveel dierbaren kinderen hebben tijdens Sinterklaas, en dat mijn rol en gevoel daarbinnen een plek (en dan ook nog woorden) kunnen geven gewoon veel meer tijd nodig heeft, iets wat helemaal oké is, het hoeft niet nu. Wat ik nu wel doe is jou de komende weken een mooie Sinterklaastijd wensen, hoe deze er ook uitziet of voelt, er zijn vast een paar (of wie weet zelfs wel heel veel) genietcadeautjes voor jou te vinden. Uitpak ze!


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om