Doorgaan naar hoofdcontent

Dagboekdroedel; raar maar waar


Vorige week vrijdag en zaterdag heb ik voor het eerst in jaaaren iets níét gedaan, iets wat ik normaal letterlijk elke dag doe en wat ontzettend waardevol en misschien zelfs wel onmisbaar voor me is; koken. Ik had namelijk een behoorlijk naar buik(kramp)virusje te pakken die alle eet-en kooklust uit me wegzoog, en dit voelde op de één of andere manier zo onwerkelijk, echt oprecht alsof ik mezelf niet meer was, dat ik er even een dagboekdroedeltje aka hersen/hart-spinseltje uit de losse pols aan wilde wijden, gewoon omdat het kan en het kriebelde. 

Normaal trek ik meermaals per dag de koelkast open om er iets uit te ‘snoepen’ of bijvoorbeeld om te fantaseren over wat ik de komende dagen zal gaan koken, en altijd is dit met trek, zin of honger, met een lach. Maar toen dit vorige week dus ineens omsloeg naar een traan, naar een soort neutraliteit en zelfs naar walging wist ik oprecht niet wat ik meemaakte. Ik vond het zó raar om naar al dat eten te kijken en gewoon nergens zin in te hebben, niet om het op te eten en niet om er iets mee te maken/koken/verzinnen, echt nul komma nul. En hierdoor vielen ook mijn dagstructuur, houvast en standaard genietmomentjes compleet in het water, zomaar ineens, zonder aankondiging, bam, weg. Slik slik slik!! Toen waren mijn dagen ineens wel héél erg lang, leeg en waardeloos, want het enige wat me normaal op slechte dagen altijd positief houdt, een fijn vooruitzicht geeft en me opfleurt zijn de uurtjes dat ik kook, bereid en eet. En ik ben ondertussen heel wat gewend qua lange lege dagen en ik kan daarin veel hebben, maar dit was toch ook voor mij echt next level hoor, poeh. Ik zat meteen behoorlijk diep in de put en voelde me totaal mezelf niet meer, helemaal van de wap en extreem uit mijn doen, en al deze heftige reacties lieten me dan ook weer enorm schrikken… Een paar zeer pittige achtbaandagen waren het dus, that’s for sure. 


Dit klinkt je waarschijnlijk allemaal mega overdreven en aanstellerig in de oren (dat was ook mijn eerste reactie), maar bedenk wel dat de verhoudingen in een chronisch ziek leven nou eenmaal compleet anders liggen dan in een ‘normaal’ leven. Kleine alledaagse basisdingen hebben veel meer waarde en impact dan bij een gemiddeld gezond persoon, want het is vaak het enige wat er is of wat bijvoorbeeld zelfstandig gedaan kan worden. Wát dat is, is voor iedereen anders, maar voor mij is koken er daar eentje van, daar twijfel ik nu al helemaal niet meer aan haha. Tijdens het koken loop ik niet continu tegen grenzen, angsten en beperkingen aan, kan ik helemaal mijn eigen weg gaan en raak ik alles behalve overprikkeld, ook kan ik er mijn creativiteit in kwijt en zorgt het er bijvoorbeeld voor dat mijn (pieker)hoofd even uitstaat. Ik heb al vele jaren geen werk, relatie/gezin, sport of grote hobby meer die een onderdeel van mijn identiteit vormen, maar ik denk dat creatief koken dat onder andere voor een deel heeft overgenomen, het is echt een stukje van mij geworden. Dus als je het zo bekijkt begrijp je misschien beter (ikzelf in ieder geval wel) dat een dagje niet koken veel meer is en doet dan gewoon even een dagje niet koken. 


Niet dat ik dit nu met een soort trots schrijf, want ergens schaam ik me hier eerlijk gezegd behoorlijk voor, dat zoiets ‘kleins’ me zo hard onderuit kan schoppen, maar aan de andere kant ben ik blij en dankbaar dat ik koken gevonden heb als één van mijn waardevolle vervangingen van vroegere passies en Laura-dingen, want ik kan me de periode ook nog goed herinneren dat ik écht niks meer had…


Gelukkig kon ik in de loop van de derde en vierde buikkrampdag alweer voorzichtig iets kleins koken en steeds wat meer en diverser eten, al was dit op mijn tenen lopen en aftastend doen ook echt een frustrerende tussenfase zeg, poeh, dus ik was héél blij en opgelucht dat vanaf dag vijf alles eindelijk weer gewoon lekker én leuk was, en al helemaal toen ik gisteren mijn creatieve kookflow als vanouds weer terughad; jippie-en-yummy-ja-jee! 


Met dit dagboekdroedeltje kan ik deze onverwachte op-zijn-kop-zettende achtbaanrit dan ook meteen afsluiten en een acceptatieplekje geven, al is het tegelijkertijd misschien ook wel een beetje een raar onderwerp voor een blogpost, maar ach, hebben we allemaal niet genoeg rare dingen?


Liefs Laura 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om