Doorgaan naar hoofdcontent

Wat heb ik ge-….? - Deel 5


In de rubriek ‘Wat heb ik ge-….?’ bespreek ik een greep uit hetgeen ik de afgelopen tijd gelezen, geluisterd, gezien, gegeten, gekocht, gemaakt en gedaan heb, en geef ik dit een punt tussen de 1 en 10. Ook in deze vijfde (zomer)editie komen er weer lekker veel diverse dingen aan bod waaronder een aantal absolute aanraders, dus wie weet ook iets wat voor jou het proberen of onthouden waard is. 


Wat heb ik ge-….?


-lezen

Ik zat een groot gedeelte van de zomer in een hele fijne leesflow, met name doordat ik veel erg goede boeken te pakken had, maar ook omdat ik deze ‘andere werelden’ nodig had om mijn hoofd ontspanning en afleiding te geven. Ik zal mijn stapel boekbesprekingen dan ook ultra kort houden deze keer, zowel voor jullie als voor mezelf wel zo prettig denk ik. 

[] Sterk als een leeuw - David Samwel 

Puur en aangrijpend persoonlijk verhaal over adoptie, anorexia en liefde die me erg gegrepen heeft en bijgebleven is. Punt; 8. 

[] De onsterfelijken - Chloe Benjamin 

Vier broers en zussen krijgen als kind hun sterfdatum te horen van een helderziende en gaan hier ieder in de loop van hun levens op een geheel eigen manier mee om. Las als een trein, een keer wat anders, leuk! Punt; 7,5. 

[] De dag dat Shizo Kanakuri verdween - Franco Faggiani

Shizo heeft een uitzonderlijk hardlooptalent en mag zelfs naar de Olympische Spelen van 1912, maar tijdens de wedstrijd bezwijkt Shizo en kan hij de marathon niet uitlopen. Na deze voor hem schaamtevolle schande verdwijnt hij en gaat in de bergen wonen, totdat hij vele jaren later ontdekt wordt door een journalist. Een mooi en beeldend geschreven (waargebeurd) verhaal. Punt; 8. 

[] Amalia - Claudia de Breij 

Omdat de bieb het al had en ik toch wel nieuwsgierig was naar dit boekje over prinses Amalia, besloot ik het gewoon eens te lezen. Luchtig, vlot en erg toegankelijk geschreven, met een paar interessante passages, maar  voor mij had het algeheel te weinig echte inhoud en diepgang. Punt; 6+.

[] Mijn lieve gunsteling - Marieke Lucas Rijneveld 

Wat een ontzettend heftig en op een dubbele wijze ‘aangrijpend’ boek was dit zeg, poeh, heb er eigenlijk geen goede woorden voor. Knap hoe je als schrijver zo diep in het hoofd durft te kruipen van een pedofiel en daar zo’n ‘mooie’ woorden voor kunt vinden. Ik wilde het uitlezen (ondanks dat het ook te traag en langdradig geschreven is wat mij betreft) maar eigenlijk ook juist weer niet, wat een boek. Punt; geen idee. 

[] Wij zullen niet te pletter slaan - Nina Polak 

Een warm en eerlijk familieverhaal over misleidende obsessies, goede zorgen en haperende liefdeslevens die erg prettig wegleest, prima boek voor tussendoor. Punt; 7. 

[] Sophia’s hoop - Corina Bomann

Wat mij betreft niet echt de nieuwe Lucinda Riley van de Zeven Zussen zoals ze soms genoemd wordt, maar heb dit (dikke) boek alsnog met plezier aardig snel uitgelezen, lekker easy, vlot en pageturner-achtig geschreven. Punt; 7. 

[] Een stralende toekomst - Rebecca Makkai 

Yale werkt bij een museum en staat op het punt om een bijzondere collectie binnen te halen, maar terwijl zijn carrière een hoge vlucht neemt slaat de aidsepidemie om zich heen. Na de begrafenis van zijn beste vriend Nico wordt Yales vriendenkring snel kleiner, totdat hij alleen Fiona (Nico's zusje) over heeft. Deze twee verhaallijnen dansen in dit boek heel mooi om elkaar heen en komen uiteindelijk op een bijzondere manier ook weer samen. Erg genoten van dit meeslepende boek. Punt; 8,5. 

[] Ik ga leven - Lale Gül 

Dit eerlijke dappere biografische boek gaat over Büsra, een meisje dat opgroeit in een Turks gezin in Nederland waarin men nogal streng vasthoudt aan alle religieuze tradities, en waar Büsra steeds meer mee worstelt en zich tegen verzet. Dit verhaal heeft veel indruk op me gemaakt en vooral de persoonlijke passages vond ik boeiend om te lezen, de wat meer informatieve passages wat minder. Zeker een aanrader en ik denk voor veel mensen ook een eye-opener. Punt; 8.

[] De afstand tussen jou en mij - Marina Gessner 

McKenna besluit in haar eentje de Appalachian Trail te gaan lopen als haar beste vriendin op het laatste moment afhaakt. Als ze de mysterieuze Sam onderweg meermaals tegenkomt, brengt dit haar in een zowel leuke, spannende als gevaarlijke situaties. Een lekker luchtig en filmisch boek voor tussendoor dat leest als een trein. Punt; 7. 

[] Meisje, vrouw, anders - Bernardine Evaristo 

Wat een topboek was dit zeg, wauw, prachtig! Kortgezegd gaat het over twaalf zeer uiteenlopende personages van kleur die allemaal op zoek zijn naar iets in hun leven en kampen met ieder hun eigen issues en struggles. Elk deel zoomt in op één van deze vrouwen en uiteindelijk komen ze op een prachtige manier samen. Genoten! Punt; 9. 




-luisterd

Naast mijn standaard favoriete podcasts die ik in deze rubriek bijna allemaal al eerder besproken heb, heb ik deze zomer voor de verandering ook eens twee boeken geluisterd via de bibliotheekapp. Zeker niet mijn favoriete manier om een boek tot me te nemen, maar wel een goede oplossing voor boeken die ik heel graag wil lezen maar mijn bieb (nog steeds) niet heeft. Zo vond ik ‘Zachtop lachen van Malou Holshuijsen’ echt ge-wel-dig, een persoonlijk verhaal dat me helemaal meenam en opzoog, en prachtig geschreven is. Het boek gaat over Malou zelf, een jonge vrouw met galgenhumor waarbij plotseling een diepliggend (intergenerationeel) trauma de kop op steekt en haar leven overhoop gooit. Je springt van sessies met haar psycholoog in het heden naar momenten van haar jeugd vroeger, inclusief lekker veel humor en leuke details. Zeker lezen of luisteren dit! Punt; 9. 

Daarna luisterde ik het boek ‘Knap voor een dik meisje van Tatjana Almuli’, wederom een erg mooi autobiografisch verhaal. Tatjana beschrijft enerzijds hoe dik zijn en wel of niet afvallen haar hele leven heeft beïnvloed en anderzijds hoe de maatschappij dikke mensen vaak ‘buitenspel’ zet. Een mega openhartig, eerlijk en dapper geschreven boek. Punt; 7,5. 




-zien

Deze zomer heb ik veeeel gezien, zowel op TV, HBOMAX, Netflix, Videoland als op YouTube, en uit deze grote berg heb ik vijf leukerds gepikt die wellicht niet bij iedereen op de radar liggen maar die wat mij betreft zeker het kijken waard zijn. 

() Conversations with Friends - HBOMAX 

Een verfilming van het prachtige boek van Sally Rooney. Fijne realistische langzame serie met zeer goed gecaste personages, ik keek elke week weer erg uit naar de volgende aflevering. Punt; 8. 

() Blind gekocht - Videoland 

Deze Belgische variant van Kopen zonder Kijken en wat mij betreft qua format nog leuker dan de Nederlandse, veel diverser en meer aandacht voor de persoonlijke verhalen van de kandidaten, heel plezant! Punt; 8,5. 

() Naakt voor de klas met de Sekszusjes - NPO 

In dit geweldige programma doen de zusjes Krista en Marcelle een poging om op een middelbare school de tieners van nu de seksuele voorlichting te geven die ze zelf vroeger gemist hebben. Super leuk, uniek, belangrijk, eerlijk én grappig. Punt; 8. 

() Dertigers - NPO 

Ik denk toch wel mijn nummer één favoriete Nederlandse serie, over het wel en wee binnen een vriendengroep in de Randstad, love it. Punt; 9. 

() Big Little Lies - HBOMAX 

Een soort van per ongeluk klikte ik deze serie aan en ik werd er meteen helemaal in meegenomen; op zijn tijd lekker spannend (maar niet te), boeiende verhaallijnen en een hoop geweldige actrices (en kinderen) bij elkaar. Erg benieuwd naar seizoen twee. Punt; 8,5. 




-geten

Ook qua vegan eten heb ik uiteraard weer een aantal nieuwe ontdekkingen gedaan de laatste tijd, echt fantastisch dat dit aanbod maar blijft groeien en groeien. Zo heb ik de beste plakjes vegan kaas tot nu toe gevonden, eentje die ook lekker en smaakvol genoeg is om los (of op een cracker of boterham) te eten en dus niet per se gecombineerd of gesmolten hoeft te worden. Dit is de ‘Würzig kaas van Simply V’, verkrijgbaar bij de Jumbo. Yummy! Punt; 8,5. 

Ik kon het niet laten om de ‘vegan carpaccio van Albert Heijn’ toch eens te proberen toen deze flink in de aanbieding was, veel te nieuwsgierig natuurlijk. En al met al was het best oké, de toppings heb je wel echt nodig voor de smaak (maar volgens mij is dat als je plakjes van een dode koe eet vaak net zo), het uiterlijk is top, de structuur mwah, maar ik vind het vooral érg leuk dat ook dit soort vleesopvolgers er steeds meer zijn. Punt; 7-. 

Net nieuw in het schap is de ‘Kiptevree (kipfilet) van de Vegetarische Slager’ en deze is echt geweldig, zooo lekker, en ook echt iets wat ik nog miste, zeer tevree mee dus! Ik ga deze topper (in een goede aanbieding) dan ook zeker vaker kopen en er lekker mee experimenteren. Aanradertje! Punt; 9. 




-kocht

Toen mijn mascara op was en ik dus een nieuwe nodig had, heb ik me laten influencen om de ‘High Impact Mascara van Clinique’ te kopen. Al vanaf mijn zestiende ben ik op zoek naar dé perfecte mascara en ik heb hem nog steeds niet gevonden, maar eerlijk is eerlijk, deze komt toch zeker wel in mijn top vijf. Hij is smooth aan te brengen en alleen met wat water er heel gemakkelijk af te halen, scheidt mijn langere wimpers goed en heeft een mooie natuurlijke kleur zwart. Het borsteltje vind ik alleen mwah en hij zou voor mij net wat meer ‘high impact’ mogen zijn dan hij nu is. Punt; 7,5. 

Het cadeau voor het huwelijk van mijn beste vriendin was een gepersonaliseerd handgemaakt ‘huwelijkstegeltje van Storytiles’. Ondanks dat het eerste een beetje scheef afgebakken was kreeg ik zonder gedoe gewoon gratis een nieuwe, en is het echt een leuk uniek item voor in huis. Kijk dus zeker eens in hun collectie als je een leuk cadeautje zoekt. Punt; 8,5. 

Om in de cadeautjessfeer te blijven wil ik ook het kraamcadeau voor mijn zusje even noemen; ‘een initialenkettinkje van het merk Finaste’  met een ronde (in dit geval zilveren) hanger met de vier voorletters van haar gezinnetje erin gegraveerd. Ze was er heel blij mee en zelfs zelf al op zoek naar zoiets, en dat voelen zussen natuurlijk aan;). Punt; 8. 

Vers van de pers is de nieuwe winterjas die ik gisteren gekocht heb, of nouja, uitgezocht heb als bedanktcadeau. Mijn oude winterjas paste me niet meer en ik vond het lastig om er eentje op Vinted te vinden, dus heb ik na ruim anderhalf jaar mijn tweedehands-kleding-kopen-streak verbroken en mezelf een nieuwe gegund. Hij is van het merk Cars, is lekker warm en zacht van binnen en zit heel comfortabel, én heeft een keer niet de kleur groen haha. Ik moet hem natuurlijk nog testen in de echte winter, maar voor nu krijgt hij als punt een mooie 8. 




-maakt of -daan

Aansluitend op de twee fantastische gebeurtenissen hierboven heb ik ook in deze categorie iets wat daarbij hoort. Voor de bruiloft heb ik namelijk iets van tweehonderd glazen potjes met draad versierd die als waxinelichthouders en vaasjes gebruikt zijn. Dit was erg leuk en rustgevend om te doen tijdens één van de hittegolven, en een tuin vol met deze potjes zag er daarna ook super feestelijk en sfeervol uit, zeker in de avond. Punt; 8,5. 

Ook voor de geboorte van mijn nichtje Pien heb ik lekker geknutseld, met een paar witte rompertjes (van Vinted) en watervaste gekleurde stiften heb ik een leuke geboorteslinger gemaakt voor in de voortuin. Erg simpel maar ook erg leuk al zeg ik het zelf, wel een tip om juist een grote maat rompertjes te kopen als het in een flinke voortuin komt te hangen in plaats van kleintjes omdat die zo schattig zijn haha, of om kleintjes bijvoorbeeld voor het raam hangen. Punt; 7,5. 

Ook ben ik volop bezig met een groooot nieuw, spannend en ultragaaf ‘project’, maar daar vertel ik later liever later uitgebreid meer over…



Dit was mijn ge-…lijstje weer voor deze keer, wellicht zit er iets voor je tussen wat het lezen/luisteren/kijken/proeven/maken/doen waard is, en mocht je een tip voor mij hebben in één van deze categorieën, laat het me dan zeker even weten!


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om