Doorgaan naar hoofdcontent

Vragen(v)uurtje 13.0; mijn zomer, telefoonverslaving, writersblock en laatste keren


In mijn vragen(v)uurtjes beantwoord ik de meest uiteenlopende vragen die zowel online als offline wel eens of vaak aan mij gesteld worden, van persoonlijke vragen, informatieve vragen, grappige vragen, confronterende vragen, zweverige vragen tot durf-te-vragen-vragen, maar ook zoiets als Pickwick-, vriendenboek-, je-moet-kiezen- of spelletjesvragen komen regelmatig voorbij. Het is maar net waar ik op dat moment zin in heb en welke vragensmaakjes dat uurtje passen bij mijn schrijftrek. In dit dertiende vragen(v)uurtje vertel ik onder andere hoe mijn zomer was, hoeveel ik mijn telefoon gebruik en waarom er de laatste tijd minder blogposts online komen. Tot slot heb ik door middel van een vragensticker op Instagram ‘wanneer had / heb ik voor het laatst…?’-vragen verzameld en beantwoord. Lees dus vooral lekker verder mocht je naar één of meerdere van deze onderwerpen benieuwd zijn. 


Hoe was je zomer écht?

Heel eerlijk gezegd was mijn zomer (met name door mijn alle-kanten-in-vliegende lichaam en het aanhoudende hete weer) vaak een kwestie van overleven, doorbikkelen en uitzitten. Iets wat me op zich prima afging hoor, ik ben daar ondertussen goed getraind in, maar leuk is anders, dat snap je. Gelukkig had ik ook genoeg hele fijne en mooie momenten zoals je in mijn genietjes van de maand (juni/juli/augustus) hier al kon lezen, en op die waardevolle geluksmomenten focus ik me dan ook zeker, maar er mag ook gezegd worden dat ik me met vlagen regelmatig verdrietig, verveeld, gefrustreerd, onzeker, angstig, anders, gespannen en eenzaam gevoeld heb. Niet dat ik dit vaak geuit heb, want dat blijf ik moeilijk vinden (zeker als iedereen lekker in de vakantiemodus zit), maar toch, deze gevoelens waren er. Vooral de mate van gespannenheid en onzekerheid namen achteraf gezien echt véél meer plek en energie in dan ik op dat moment doorhad, dat besefte ik pas toen hét hoogtepunt van de zomer voorbij was; de bruiloft van mijn beste vriendin. Ik wist dat ik hier gespannen voor was en dat vooral de onzekerheid of en in welke mate ik erbij zou kunnen zijn me behoorlijk parten speelde, maar dat dit zo extreem en alom aanwezig was deze zomer, voelde ik dus de dagen daarna pas. Mijn hoofd was toen ineens zo ontzettend rustig, stil en leeg, en ik voelde zoveel échte rust, wow. Dat dat gevoel zo lang geleden was en zo onwennig voelde daar schrok ik best wel van en was behoorlijk confronterend, maar aan de andere kant natuurlijk ook heel fijn. Al helemaal in combinatie met het ultieme nagenieten van de bruiloft en dat alles waarop ik realistisch hoopte me uiteindelijk best goed gelukt was, en van hoe mooi, liefdevol, emotioneel en geweldig deze uren waren, echt onvergetelijk, ik kan er voor de honderdste keer zo wéér om huilen. De redding van mijn zomer dus (en dat het ook de ‘kwelling’ van mijn zomer was ben ik gelukkig alweer helemaal vergeten)! Nu op naar een beter bij mij passend en hopelijk ook relaxter en ‘gemakkelijker’ seizoen. Herfst, fijn dat je er weer bent. :)




Hoeveel uur per dag gebruik jij je telefoon ongeveer?

Ojee, durf ik daar wel antwoord op te geven haha, dat zijn er namelijk behoorlijk veel. Maar aangezien mijn telefoon zorgt voor connectie, betrokkenheid en verbinding met anderen, plus voor (grotendeels) waardevol, leuk en energieneutraal vermaak, probeer ik me hier niet te veel voor te schamen. Mijn telefoon is mijn raam naar de (buiten)wereld en naar mijn sociale leven, en oh ja ja, veel liever gebruik ik gewoon elke dag een deur en sta ik er écht middenin, maar dat gaat nou eenmaal niet, die optie is voor mij helaas niet vaak mogelijk. Veruit het grootste deel van de tijd ben ik alleen en thuis, en dit raam, mijn telefoon dus, is mede daardoor onbeschrijfelijk waardevol, onmisbaar zelfs. Keep that in mind please. En natuurlijk zitten er af en toe - net zoals bij bijna iedereen - ook echt wel telefoonmomenten bij die niets meer zijn dan ‘nutteloos’ tijdverdrijf hoor, daar ontkom ook ik niet aan, maar ach, dat is dan maar zo, en daarnaast is tijdverdrijf soms voor mij al een doel op zich. Maar om je (en mezelf) een indruk te geven van mijn telefoongebruik heb ik hieronder een geschatte tijdsindeling per dag en week gemaak, daar heb ik ook ‘schermloos’ gebruik in meegenomen, bijvoorbeeld het luisteren van podcasts. En het korte antwoord op deze vraag is dat ik mijn telefoon dagelijks gemiddeld zo’n zeven á acht uur gebruik (slik). Is dat echt zo uitzonderlijk veel of kom jij stiekem ook wel in de buurt?


Dagelijks 

Instagram; 1 uur tot 1,5 uur 

YouTube; 0,5 uur tot 1 uur 

Podcastsapp of luisterboekapp; 1 uur 

Meditatie-app; 1 uur 

TikTok; 0,5 uur 

Whatsapp en andere chatapps; 0,5 uur tot 1,5 uur 

Nieuwsapps; 0,5 uur 

Internet’surfen’ divers; 0,5 uur tot 1 uur 


Wekelijks

(Video)Bellen; 1 uur tot 3 uur 

Vinted; 0,5 tot 1,5 uur 

Bloggen/schrijven; 0 tot 5 uur 

Administratie; 1 tot 1,5 uur 

Boodschappen; 0,5 tot 1 uur 

Overig; 1 tot 2 uur 




Waarom schrijf je de laatste tijd minder blogposts?

Daar is eigenlijk een heel simpel en beknopt antwoord op te geven, namelijk omdat ik bijna geen inspiratie en daardoor ook veel minder motivatie heb, en ik mezelf (voor de verandering eens) niet wil pushen om elke week iets te móeten schrijven, het blijft tenslotte een soort hobby. Ik heb het afgelopen anderhalf jaar al zoveel onderwerpen en thema’s besproken dat ik nu vaak het gevoel heb dat ik in herhaling val, en dat maakt het schrijven voor mij veel minder leuk. Ook is mijn gemakkelijke schud-uit-de-mouw-schrijfflow en algehele concentratie momenteel niet meer wat het geweest is, waardoor schrijven veel vaker als een obstakel voelt in plaats van een plezierige uitlaatklep. Dit is nu ondertussen al een paar maanden zo en daar baal ik echt enorm van, en al kan ik het wel steeds beter laten rusten, accepteren en loslaten (wat op lange termijn hopelijk helpt), ik mis het vooral ook heel erg. Het gaf me naast plezier ook altijd een bepaalde focus en voldoening, en vooral dat krijg ik op een andere manier niet echt ingevuld nu. Ik hoop dus nog steeds dat het (ooit) terugkomt, of dat ik iets anders waardevols in de plaats vind, maar voor nu struggle ik lekker verder en koester ik de momenten dat een blogpostje schrijven me wel aardig lukt. 




Wanneer had / heb ik voor het laatst…

tranen in mijn ogen?

Dinsdag, toen ik een aantal TikToks zag waarin verschillende meisjes van kleur emotioneel of heel blij werden toen ze de ‘nieuwe’ Ariël (van Disney) zagen. 

de slappe lach?

Echt de slappe lach, ik heb eerlijk gezegd geen idee, langgg geleden.  

een cadeau gekregen?

Er is een bedanktcadeau onderweg, namelijk een nek/schouder-massage-apparaat, heel benieuwd of het echt zo fijn is als de reviews zeggen. 

iets gedaan wat ik nog nooit eerder gedaan had?

Zondag, toen ik voor mijn deur enthousiast en opvallend zwaaide naar een volle voorbijkomende trein (waarin mijn vriendin en haar gezin zaten) haha. 

een plant gekocht?

Oeh, even denken, ik denk dat dat de kneusjesbox (van plantje.nl) was aan het begin van de lente, dus ruim een half jaar geleden alweer. Ik heb daarna nog wel een keer een hangplant gekregen van mijn mama. 

een muziekinstrument bespeeld?

Dat was vorig jaar mei, op mijn basklarinet, toen ik meedeed aan een online-lockdown-samenspeelsessie van mijn (ex-)muziekvereniging. 



Dat was ‘em weer voor deze keer. Bedankt voor je leesbezoekje en graag tot de volgende!


Liefs Laura 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om