Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #11; Holadiejee, doperwten-, pastinaak- en pompoenpuree!

Nu het toch echt overduidelijk herfst is - mijn absolute lievelingsseizoen qua groente - mag  een verrassende en verwarmende herfstachtige graai uit mijn vegan GroenteGelukjesGrabbelton natuurlijk niet ontbreken. Voor mij is de pompoen de opperkoning van dit smaakvolle seizoen, op de voet gevolgd door de pastinaak en crunchy spruitjes, genieten genieten genieten! Echter zijn alledrie deze lievelingetjes al aardig vaak aan bod geweest in deze rubriek (klik even op de vorige grabbelton voor een handig totaaloverzicht met doorkliklinkjes) en ik wil wel graag wat ‘nieuws’ brengen. Na even te hebben gescrold door mijn foodfotofeed op mijn telefoon, viel het me op dat ik de laatste paar herfstweken weer veel meer verslingerd ben aan diverse pureetjes. Dus hee, holadiejee, laten we daar eens een GroenteGelukjesGrabbelton aan wijden. Why not? Het is namelijk lang niet zo saai - aka een kwak op je bord en klaar - als het lijkt, oh nee nee, je kunt er juist mega veel mee en dat hoeft zeker niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten. Dus, laat je lekker inspireren in deze plantaardige post met in de glanzende herfsthoofdrol;


*Doperwten-, pastinaak- en pompoenpuree* 


Ik heb ervoor gekozen om mijn drie favoriete en daardoor meest gemaakte pureetjes te belichten, maar alles wat je hieronder ziet en leest zou net zo goed met bijvoorbeeld (zoete) aardappel, broccoli, knolselderij, kikkererwten/bonen, wortel en ga zo maar door gemaakt kunnen worden. Doe vooral je ding! Ik hou persoonlijk wel van een zoetje in mijn puree dus vandaar dat pompoen, pastinaak en doperwt bij mij aan top staan en het meest gegeten worden. Ik heb er nu ik dit schrijf in ieder geval alweer meteen mega veel zin in, en ik hoop jij na het lezen van deze elfde GroenteGelukjesGrabbelton ook. 




Hoe maak je het en welke variaties zijn er?

Ik denk dat iedereen in de basis wel weet hoe je puree maakt, al is het maar als babyvoeding haha, maar voor de zekerheid zal ik mijn manier toch even kort beschrijven. Ik stoom de groente beetgaar in een pan met stoomopzetgedeelte (topding!) en wat zout in het water. Vaak stoom ik ook wat tenen knoflook of bijvoorbeeld stukjes verse gember of takjes kruiden mee. Als de groente, in dit geval dus pompoen, geschilde pastinaak of doperwten (vers of diepvries) lekker zacht zijn kiep ik alles over in een pan of schaal en ga aan de slag met mijn staafmixer. (Funfact; dit is nog steeds dezelfde staafmixer als waarmee mijn moeder mijn allereerste groentehapjes maakte.) Ook de gestoomde knoflook of gember pureer ik altijd mee, net zoals een paar lepels van iets romigs. Denk hierbij onder andere aan kwark, melk, room, haverfraîche of geraspte/kruiden-/heksen-/roomkaas, allemaal plantaardig uiteraard, de keuze hierin rijst tegenwoordig echt de pan uit; love it om alles te proberen! Jij ook?


Daarna spatel ik er, naast peper en zout, ook altijd nog diverse kruiden doorheen waar ik op dat moment zin in heb. Een voorbeeldtip is de combi van pompoenpuree met kaneel-gember-kurkuma, pastinaakpuree met marjoraan-uipoeder-laos en doperwtenpuree met (verse) bieslook-tuinkers-knoflook2.0-oregano. Goed op smaak brengen is echt key. Naast dat ik altijd afwissel in het toevoegen van kruiden en smaken - ik eet zelden precies twee keer hetzelfde - doe ik dit ook met de structuur, soms heb ik namelijk zin in wat meer bite of crunch. Dit voeg ik toe door bijvoorbeeld geroosterde cashewnoten, sesamzaadjes of pijnboompitjes er doorheen te spatelen of er overheen te strooien. Ook een crunchy bakje (van bijvoorbeeld fijngesneden sjalot en puntpaprika), geroosterde kikkererwten, krokante miniblokjes van dezelfde groente als de puree, quinoa of rauwe (punt)paprikasnippers voeg ik er regelmatig aan toe. En natuurlijk kun je ook mix-en-matchen door de puree van meer dan één groente te maken, zo is pompoen en pastinaak samen als puree ook super lekker. Of doperwt en broccoli, pompoen en zoete aardappel, pastinaak en wortel, enzovoort enzovoort. 

Variaties zijn er dus echt in overvloed zoals je leest, op allerlei manieren is een simpele puree in een handomdraai te upgraden en aan te passen naar je persoonlijke smaak, trek en zin van de dag. 




Hoe gebruik, serveer en eet je het vervolgens?

Wanneer je je puree hebt zoals je hem lekker vindt, raad ik je aan om nog net even een stapje verder te gaan dan het direct uit de pan als een homp te serveren op je bord. Ook hartstikke lekker hoor, maar er kan zoveel meer. En ook dat hoeft wederom niet eens zo heel veel meer tijd en moeite te kosten, geloof mij, het is vooral een kwestie van omdenken, durven uitproberen en jezelf net wat meer gunnen dan de standaard. Eten mag best een feestje zijn, ook doordeweeks. Hieronder som ik kort een aantal gemakkelijke en lekkere voorbeelden op die het proberen en proeven zeker eens waard zijn;

  • Vullen maar! Puree leent zich uitstekend om een andere groente mee te vullen, denk hierbij aan courgettes, aubergines (zowel horizontaal als verticaal), punt-, gewone èn snoeppaprika’s, pompoen(tjes), romaine slaschuitjes en portobello’s. En vergeet vervolgens ook zeker niet om wat ‘toppings’ toe te voegen voor een nog groter smaakfeestje. In de foodfotogalerij hieronder zie je hier vele verrukkelijke voorbeelden van. Yummy! 
  • Toast(jes), pizza’s en wraps. Naast een andere groente ermee vullen, kun je puree ook super goed gebruiken als ‘smeersel’, onder andere door het als basis op je pizzabodem, wraps, bladerdeeg of brood te gebruiken. Maar zoals je al eerder kon lezen in deze rubriek, lenen groente zich hier ook prima voor; pompoentoastjes, auberginebroodjes, knolselderijpizza’s, slawraps en ga zo maar door. 
  • Saus. Wanneer je je puree net wat dunner of smeuïger maakt (door bijvoorbeeld wat meer vocht of ‘zuivel’ toe toe te voegen) is het in een handomdraai ineens een gezonde saus voor bijvoorbeeld je pasta, lasagne, rijst of wokpannetje.
  • Buddha bowl. Gewoon even een kom vullen met allemaal lekkere (groente)goodies - ideaal voor restjes, moet-op-jes en kliekjesdag - en dit alles lekker royaal dippen in je puree. Comfortfood to the max!
  • Ovenschotel / traybake. Vervang de aardappelpuree die je in de meeste ovenschotels vindt eens door één van bovenstaande purees. Ik vind het vooral heerlijk als bovenlaag met extra plantaardige kaas erdoor/erover zodat er een lekkere korst ontstaat, maar ook flinke dotten tussen een traybake is smullen geblazen.
  • Cake, taart, bananenbrood en muffins. Jaja, dit kan echt, er is namelijk (veel) meer mogelijk dan alleen de welbekende worteltjestaart. Een paar lepels puree door het beslag van een baksel en het geeft het naast kleur ook extra smaak (en vitaminen). Google het vooral eens als je graag bakt, er zijn echt zoooveel mogelijkheden. Ook gebruik ik pompoenpuree bijvoorbeeld wel eens door mijn warme pumpkinspice havermoutontbijtje. Hmmm!


Omdat een foto vaak veel meer zegt en inspireert dan honderdduizend woorden - bij mij ieder geval wel - volgt hieronder een uitgebreide fingerlickinggood foodfotogalerij waarin je al bovenstaande puree-ideetjes voorbij komen. Ik hoop van harte dat er iets tussenzit wat je het proberen een keertje waard vindt deze herfst. Daarnaast hoop ik dat ik je in deze elfde GroenteGelukjesGrabbelton ook in algemenere zin weer (een ieniemini beetje) heb kunnen enthousiasmeren, motiveren en inspireren om vaker standaard plantaardig/vegan te koken en eten - of daar in ieder geval een zaadje voor geplant te hebben - en dat ik je wederom laagdrempelig heb kunnen laten zien dat de geweldige gelukzalige groentewereld zoooveel groter, rijker, leuker, gemakkelijker èn vooral lekkerder is dan je denkt. Ikzelf ervaar mijn maaltijden - zowel het bedenken, bereiden en opsmullen ervan - in ieder geval elke dag weer als (over)heerlijke hoogtepuntjes en dat gun ik iedereen. 


Heb je vragen, wil je meer, specifiekere of aanvullende tips, plantaardige aanraders of heb je andere vraagtekens, stuur me gerust een DM via Instagram (@l.i.e.f.s.l.a.u.r.a), waar ik ook regelmatig story’s van mijn eten plaats. 


Geniet, smul en smikkel van de herfst allemaal!


Liefs Laura 

































































































































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om