Doorgaan naar hoofdcontent

Vragen(v)uurtje 2.0; over mijn diagnoses en mega maaltijden


Zoals je drie blogposts terug uitgebreid hebt kunnen lezen, ben ik deze nieuwe vraag-maar-raak-rubriek gestart om mijn soms schreeuwende schrijfdrang en schrijfhonger wat beter en passender te kunnen stillen. Doordat ik in deze rubriek lekker alle kanten op mag fladderen en daardoor alle vrijheid voel, kan ik mijn schrijfei namelijk altijd wel kwijt. Dat hoop ik tenminste, maar tot dusver heb ik daar alle vertrouwen in en brandt dit vuurtje zeker nog. 

In deze vragen(v)uurtjes ga ik in op de meest uiteenlopende vragen die ik krijg van bekenden en onbekenden, van jullie. Dit kunnen echt alle soorten onderwerpen en vragen zijn; van persoonlijke vragen, informatieve vragen, grappige vragen, confronterende vragen, zweverige vragen, unieke vragen, vaak gestelde vragen tot durf-te-vragen-vragen enzovoort enzovoort. Maar bijvoorbeeld Pickwick-, vriendenboek- of spelletjesvragen komen ook voorbij, het is maar net waar ik op dat moment zin in heb en welke vragensmaakjes dat uurtje passen bij mijn schrijftrek. Vrijheid blijheid, go with the flow en niks moet alles mag is dus de vibe van deze rubriek. Dusss, heb jij een vraag aan mij of ben je ergens nieuwsgierig naar, don’t be shy, stel deze gerust. 


Vandaag in dit tweede vragen(v)uurtje beantwoord ik de twee allermeest gestelde vragen die ik - al jarenlang - zeer regelmatig krijg en daarna sluit ik af met een handjevol Pickwickvragen. Lees je mee?


•Eet je dat echt altijd allemaal in je eentje op?•

Dit is een vraag die ik dus echt héél erg vaak krijg - ik denk zelfs het allervaakst van allemaal - en waar ik dan elke keer weer even om moet lachen. Nouja, de laatste jaren dan, want daarvoor maakte zo’n vraag me vooral nog meer onzeker en beschamender. Ik zag het namelijk automatisch als een soort afkeurende persoonlijke aanval, als kritiek, als iets wat ik helemaal fout doe, als iets negatiefs dus. Nu zie ik vooral dat het eigenlijk een heel begrijpelijke en logische vraag is, zeker wanneer je de foto’s van mijn avondeten voorbij ziet komen in combinatie met mijn lagere gewicht. Past dat überhaupt wel haha? En het antwoord is ja, met gemak zelfs.

Nou ben ik vanaf mijn puberteit altijd al een hele grote eter (en waterdrinker) geweest. De zin ‘jij kunt geen honger meer hebben’ heeft mijn moeder veeele keren tegen me gezegd, en  ik herinner me bijvoorbeeld ook dat ik wel acht boterhammen - plus vele snacks - mee naar de middelbare school nam. Nu weet ik dat dit samenhangt met mijn prikkelverwerkingsstoornis, alle ‘normale’ prikkels kosten mij namelijk veel meer verwerkingsenergie dan de gemiddelde mens, ook de prikkels die anderen niet eens opmerken. En om die verloren energie te compenseren en terug te winnen (zonder slaap of rust), is voeding letterlijk een extra onmisbare brandstof. Je zou kunnen zeggen dat ik alles behalve een zuinige motor heb, eentje die om de haverklap leeg is en die je dus heel vaak flink moet bijtanken om weer een beetje oké te kunnen functioneren. Mijn hoeveelheid eten (en honger) is dus niet echt veel veranderd sinds de middelbare prikkelbare school, maar wàt ik eet en het plezier dat het me geeft wel. Op 7 maart schreef ik in een blogpost al over het eetduiveltje op mijn schouder, over dat mijn relatie met eten sinds mijn ziekzijn niet honderd procent gezond is ondanks dat ik alleen maar ‘gezond’ eet. Lees die blogpost dus vooral eventjes als je hierover meer wilt weten en snappen. Ook ga ik in de toekomst zeker nog een vervolg op deze blogpost schrijven, want het is al met al een erg complex en veelomvattend verhaal waarbij ik al snel woorden te kort heb, iets wat ik nu bij het typen van dit antwoord weer overduidelijk merk… Maar wat ik voor nu het belangrijkste vind is dat mijn mega maaltijden me elke dag mega gelukkig maken, het standaard de hoogtepuntjes van mijn dag zijn en ik me tijdens het koken (en opeten) helemaal vrij en in mijn element voel. En dat ik mijn hele koelkast daarbij twee keer per week bomvol stop èn dit - in mijn eentje - ook beide keren binnen een paar dagen weer helemaal opeet, is nou eenmaal zo, ook dat hoort bij mij, helpt me zelfs op vele vlakken èn maakt mij mij. Ik ben dan ook gestopt met me daarvoor te schamen, het te verbergen, en ben het juist (trots) gaan delen. Liggen er groeikansen op dit gebied, jazeker en dat besef ik me heel goed, maar voor nu kies ik ervoor om mijn spaarzame energie niet op te maken aan iets wat me zo gelukkig maakt en zoveel positiefs brengt, daarvoor zijn er teveel andere groeikansen die ik voorrang geef. Dus jep, ik eet wat ik hier en in mijn Instagramstories post helemaal in mijn eentje op, en jahaa ik ben een ‘veelvraat’, een groentemonster, een bunkeraar, eet drie keer per dag mega grote hoeveelheden, and. I. love. it!


•Wat heb je nou eigenlijk precies?•

In de kern wil ik met deze blog laten zien hoe mijn leven met een chronische ziekte en psychische problemen eruit ziet en hoe ik dit ervaar en beleef. Dit omdat het me helpt met verwerken maar met name omdat ik merk dat er vaak nog veel onbegrip en onwetendheid rondom deze onderwerpen is, zeker bij jongere mensen, en het soms zelfs nog een soort taboe is. Ik benoem niet in elke blogpost expliciet mijn complete lijstje aan diagnoses, want dat vind ik doorgaans niets toevoegen en ik wil juist niet de nadruk leggen op deze algemene labeltjes, maar op mijn eigen persoonlijke verhaal. Maar eerlijk is eerlijk, ik snap de nieuwsgierigheid naar hoe het nu precies zit en wat ik ‘heb’ heel goed, en wanneer ik deze vraag krijg vanuit betrokkenheid en oprechte interesse vind ik het ook geen probleem om hem te beantwoorden. Dus bij deze mijn huidige lichamelijke en psychische diagnoses, labeltjes, stempeltjes, overzichtelijk op een rijtje;

  • Chronisch vermoeidheids syndroom 
  • Somatisch symptoomstoornis 
  • Prikkelverwerkingsstoornis
  • Angststoornis inclusief piekerstoornis 
  • Prikkelbare darm syndroom 
  • PCOS
  • Schildklierlijden en verstoorde leukocyten
  • PTSS
  • Syndroom van Raynaud
  • Tinitus 
  • Lichte dwangmatige en ontwijkende persoonlijkheidsstoornis 
  • Lichte orthorexia
  • HSP / Hooggevoeligheid 


•En dan tot slot ook nog even een paar plezante Pickwickvraagjes;•

# Welke drie theesmaken drink je het liefst? 

Jasmijn, Chai en witte thee. 

# Wat zou je doen met een miljoen?

Een klein fijn huisje in het groen in Oirschot kopen en de rest op mijn spaarrekening zetten. 

# Waar zou je veel beter in willen zijn?

Lief zijn voor mezelf. 

# Wat is je guilty pleasure op televisie op dit moment?

Een huis vol :)

# Hoe had je geheten als je een jongen was?

Maurice. 

# Wat is het laatste wat je doet voordat je gaat slapen?

Één of twee hoofdstukken lezen in mijn huidige boek en vijf keer heel diep in en uit ademen. 

# Welke quote hangt er in je huis?

The hurrier I go, the behinder I get. Dit stond drie jaar geleden op een kaartje van de mini dagscheurkalender van het tijdschrift Flow en hangt sindsdien op het kurkenprikbord in mijn wc. 

Nou, dat was het uurtje alweer, time flies when you’re having writingfun. Voor deze keer doof ik het vuurtje weer, maar ik schat in dat hij vast snel weer oplaait. Tot de volgende!


Liefs Laura 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om