Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #9; Rijst en shine


Sinds ik dit groentegelukgerecht zo’n vijf jaar geleden bedacht heb, is het letterlijk nooit meer weggeweest uit mijn weekmenu. Het is namelijk een giga lekker (bij)gerecht dat overal wel mee te combineren is èn super gemakkelijk om te maken; je keukenmachine doet namelijk het meeste en belangrijkste werk, hocuspocuspas in maar een paar seconden zelfs. Ook tovert dit plantaardige kookidee de originele (groenteloze) versie - wat veruit het meest gegeten product ter wereld is - om tot een veel smaakvollere en creatievere variant. Daarom vond ik het de hoogste tijd om deze heerlijkheid in deze rubriek te laten rise-and-shinen, zodat niet alleen ik ervan kan smullen en genieten. In deze negende GroenteGelukjesGrabbelton neem ik jullie namelijk mee in de wonderlijke wereld van…

Pastinaak-, knolselderij- en koolraapRIJST!


Want naast de alom bekende bloemkool- broccoli- en wortelrijst die tegenwoordig overal wel te koop is, lenen ook deze drie groenten zich perfect om - crunchy èn sticky - rijst van te maken. Overigens kan dit ook prima met pompoen en (zoete) aardappel, maar omdat ik persoonlijk veruit het meest fan ben van pastinaakrijst, is dat de hoofdrolspeler van deze aflevering waarmee ik laat zien op welke manier je in een toverslag rijst kunt maken van àlle bovengenoemde groente. En natuurlijk geef ik ook wat voorbeelden hoe je dit kunt combineren.



Het eerste wat je doet is even checken of je het juiste opzetstuk hebt voor je keukenmachine. Het opzetstuk wat je nodig hebt hoort in principe bij de standaarduitrusting van ook de meest basic keukenmachines, dus grote kans dat je het gewoon hebt of het nog ergens achterin een keukenkastje verstopt ligt. Het opzetstuk wat je zoekt is de snijschijf met aan de ene kant kleine gaatjes met opstaande mesjes en aan de andere kant de wat grotere. Bij elk merk zal dit er net wat anders uitzien, maar bij mijn Bosch keukenmachine is het de voorste schijf op onderstaande foto. De achterste schijf is trouwens ideaal voor het maken van crispy chips, zowel van pastinaak als ook van andere hardere groente. Benieuwd? Het hoe en wat van deze verrukkelijke verwennerij kun je uitgebreid lezen in mijn tweede GroenteGelukjesGrabbelton van 22 februari. 



In huis? Gevonden? Gekocht? Dan let the magic begin! En zo niet, dan is een grote scherpe rasp ook zeker een optie, alleen is het dan wel flink handwerken in plaats van toveren… Wat je met een keukenmachine en dit opzetstuk namelijk alleen maar hoeft te doen, is de geschilde pastinaken er doorheen te halen en voilà, daar is je kersverse rijst al. Fijne rijst als je de snijkant kiest met de kleine gaatjes en grove rijst bij de andere kant, zie beide rauwe varianten hieronder op de foto. Erg handig is het om een wok of bakplaat onder de ‘uitgang’ van je keukenmachine te zetten zodat alles meteen op de juiste plek terecht komt. Hoeveel pastinaken je op deze manier omtovert is aan jou, maar houd er rekening mee dat het nog enorm gaat slinken in volume, dus maak wellicht wat meer dan je op dit punt denkt dat genoeg zal zijn. En wat er straks toch nog over is, smaakt sowieso de volgende dag nog super lekker bij de lunch; op een boterham met avocado of door een salade bijvoorbeeld. 



Dan rijst de vraag of je zin hebt in crunchy of sticky rijst. Bij crunchy rijst verdeel je de pastinaakrijst goed over een bakplaat met bakpapier en voeg je zout, peper en lekker veel kruiden naar keuze toe, zelf kies ik graag voor rozemarijn, marjoraan, kurkuma, laos, knoflook- en uipoeder. Ook het toevoegen van zeer fijn gesnipperde (rode) ui, sjalot, paprika of verse knoflook is een absolute aanrader. Daarna schenk je eventueel wat olijfolie op je handen (hoeft niet, ook zonder lukt het prima) en hussel je alles even goed door elkaar. Plaats vervolgens de bakplaat net boven het midden van de oven - die ongeveer op 200 graden staat - en schep zeer regelmatig alles even goed om. Doordat er veel vocht uit de pastinaak (of knolselderij of … ) komt, duurt het best wel even voordat het echt lekker crunchy wordt, ik denk gemiddeld zo’n 40 minuten. Soms kies is ervoor, als er meerdere dingen tegelijkertijd in de oven staan bijvoorbeeld, om de laatste minuten de grill even aan te zetten voor een extra crunchboost. Werkt perfect, maar houd het dan wel even extra goed in het oog want ‘in a flash’ kan alles dan ook zomaar ineens helemaal zwart zijn. 



Voor het maken van sticky rijst heb je de oven niet nodig, maar een goede wok of hapjespan. Fruit daarvoor eerst wat uitjes of sjalotjes met knoflook aan en voeg daarna de rauwe pastinaakrijst plus wederom lekker veel kruiden toe. Mocht je een wat minder basic variant willen, kun je natuurlijk nog oneindig veel meer dingen meewokken zoals kipstuckjes, tofu, gewone rijst, saus, dop- of kikkererwten, kidney- of sojaboontjes, paprika, prei, bosui, perzik, … of heel simpel gewoon een zakje kant-en-klare nasigroente. Wat ik vervolgens meestal doe is alles eerst even laten garen met de deksel op de pan, en daarna bak/wok ik alles nog een tijdje op hoog vuur zonder deksel. Hóe sticky of aangebakken je het wil is aan jou en regel je op deze manier dus gemakkelijk zelf. Wanneer je het bijvoorbeeld alleen maar ‘stoomt’ met de deksel erop wordt het bijna zoals risotto en bij lekker lang bakken meer zoals nasi. 



Omdat ik deze pastinaak-, knolselderij-, koolraap-, pompoen-, zoete aardappel-, bloemkool-, broccoli- en wortelrijst meer als een bijgerecht zie, combineer ik het altijd met wat anders, eigenlijk net zoals je dat met gewone rijst ook doet. Denk bijvoorbeeld aan een curry, poké bowl, gadogado, salade, ragout of wok(saus)gerecht, maar het is daarnaast ook ideaal ‘vulspul’ voor in andere groenten of (sla)wraps. In de foodfotogalerij hieronder zie je daar vele variërende voorbeelden van en hopelijk geef ik je daarmee genoeg inspiratie èn probeerzin om aan het toveren te slaan. Maar doe ook vooral je eigen ding en combineer deze nieuwe rijstvarianten eens met je oude vertrouwde (rijst)gerechten. Hoe dan ook is deze pastinaakrijst, vooral de crunchyvariant, echt een keer het proberen en uit je comfortzone stappen waard, want ik weet zeker dat het daarna niet bij die ene keer zal blijven. Just try it, just do it, rijst en shine! 



Nou, dat waren de GroenteGelukGrabbels weer voor deze keer. Hopelijk heb ik je ook in deze rijstlustige negende editie weer kunnen inspireren, motiveren en enthousiasmeren om eens wat vaker plantaardig te koken, en heb ik je laagdrempelig kunnen laten zien dat de geweldige gelukzalige groentewereld zoooveel groter, rijker, leuker èn vooral lekkerder is dan je denkt. Persoonlijk ervaar ik het bedenken, bereiden en natuurlijk het opsmullen van mijn maaltijden elke dag als op en top genietmomentjes, en dat geweldige groentegelukgevoel wens ik echt iedereen.

Hartelijk bedankt voor je interesse en het bezoeken van mijn blog, elke lezer voelt namelijk als een schouderklopje en elke reactie als een knuffel of cadeautje, zo waardevol en fijn! Mocht je benieuwd zijn naar de groentegelukjes die nog gaan volgen, volg me dan vooral ook op Instagram @l.i.e.f.s.l.a.u.r.a, daar post ik in mijn story’s regelmatig foto’s van mijn avondeten. En natuurlijk héél graag tot bij de volgende GroenteGelukjesGrabbelton!


Liefs Laura 


*Uiteraard volgt hieronder nog mijn welbekende ‘een-beeld-zegt-meer-dan-duizend-woorden’-foodfotogalerij, met daarin deze keer dus allerlei varianten van en variaties met groenterijst. Je ziet voornamelijk pastinaakrijst - want tsja, dat is nou eenmaal mijn lievelings - maar ook gerechten met knolselderij-, koolraap- en bloemkoolrijst komen zeker voorbij. Soms in de hoofdrol, soms als bijrol, maar hopelijk kan ik hoe dan ook jouw ‘probeerballetje’ ermee aan het rollen krijgen. :)


































































































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om