Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #8; Puntpaprika Powerrr


Ik vond het wel weer eens tijd voor een lekkere graai uit mijn GroenteGelukjesGrabbelton, de plantaardige creabea ideeënbus in mijn hoofd die boordevol overheerlijke verrassende groentegelukjes zit. Ook in deze achtste editie hoop ik je weer te inspireren, motiveren en enthousiasmeren om eens wat vaker plantaardig te koken en eten, plus je laagdrempelig te laten zien dat deze geweldige gelukzalige groentewereld zoooveel groter, rijker, leuker èn vooral lekkerder is dan je denkt. Ikzelf ervaar mijn maaltijden - zowel het bedenken, bereiden en opsmullen ervan - in ieder geval elke dag weer als heerlijke genietfeestjes en -hoogtepuntjes. En deze keer doet het woord geniethoogtePUNTjes zijn naam zelfs dubbel eer aan, want de groente die in de spotlights staat is…

De puntpaprika!


Dit mega lekkere knapperige zoete vitamine C-bommetje met zijn glimmende rode (of oranje of gele) kleur straalt in mijn ogen één en al heerlijkheid uit. Er gaat dan ook serieus geen dag voorbij dat ik geen puntpaprika eet, al helemaal nu in de zomer. Zowel uit het vuistje als tussendoortje als op tientallen andere manieren als lunch of diner; ik krijg er echt nooit genoeg van. Puntpaprika powerrrr! Dat je deze prachtpareltjes tot in de puntjes lekker op oneindig veel manieren (plantaardig) kunt vullen èn er erg gemakkelijk rolletjes, spiesjes, puntzakjes, toastjes, bbq-bootjes, sprinkles en nog veel meer van kunt maken lees (en zie) je allemaal in deze allemachtigprachtige achtste GroenteGelukjesGrabbelton.



Zoals je ondertussen wellicht wel weet, post ik in deze rubriek geen nauwkeurig uitgeschreven handjevasthoudende recepten, maar ideeën, inspiratie en tips om juist vooral jouw eigen plezier in creatief koken met groente te stimuleren en alle ruimte te geven. Nou lenen puntpaprika’s zich daar uitstekend voor, ook als je van nature wat minder creatief en ontdekkend bent qua koken en eten. Je kunt met deze puntparels namelijk ontzettend veel plantaardige kanten uit, heel gemakkelijk zonder veel fratsen, tijd of gedoe, plus goed aan te passen naar ieders eigen smaak en eetgewoontes. Hieronder stip ik een aantal van deze ‘mmm’-mogelijkheden aan en ik hoop dat daar ook iets voor jou tussenzit wat je binnenkort het proberen een keertje waard vindt. 


> Vullen, vullen, vullen en smullen 

Niets nieuws vertel ik je natuurlijk als ik zeg dat puntpaprika’s mega goed geschikt zijn om te vullen, zowel (lekker knapperig en fris) rauw als (heerlijk smaakopnemend) geroosterd in de oven. Gevulde puntpaprika’s staan bij mij dan ook zeker elke week op het menu voor lunch of diner, maar dan wel met elke keer een andere vullingvariatie, passend bij het seizoen en waar in zin in heb. Ook kies er in de zomer vaker voor om ze te rauw te vullen en eten, en in de winter rooster ik ze juist liever even kort; gevuld en al of los vooraf. Een zestal (uit mijn tientallen) vul-en-smul-ideetjes zijn;

  • Curry of ragout; schep eerst een beetje rijst onderin de puntpaprika en daar bovenop je curry of ragout. Ideaal om ook dit soort gerechten lekker met je handen te kunnen eten. 
  • Salade; in plaats van puntpaprika in stukjes door je sla of salade te doen, kun je je slaatje of salade ook prima ìn puntpaprikas serveren. Simpele manier om zelfs een ‘saai’ bijgerecht er mega leuk en extra smaakvol uit te laten zien.
  • Pasta; door een schep uit je eigen vertrouwde pan pastasaus met wat gekookte pasta (macaroni, penne, spaghetti, fusilli, farfalle, courgetti, enzovoort) in een puntpaprika te doen, blaas je deze ‘golden oldie’ in een handomdraai nieuw leven in en heb je meteen flink wat extra groente binnen. Ook lekker als je ze daarna nog even in de oven onder de grill zet met wat (vegan) kaas on top.
  • Wokjes, bakjes en pannetjes; Letterlijk alle wokgerechten, bakjes en andere eenpansgerechten kun je natuurlijk ook gewoon in een puntpaprika stoppen. Je kunt er zelfs een soort AGV-tje van maken door gebakken aardappels (krieltjes, rösti, blokjes, …) en (vegan) kip/vis/vleesstukjes ermee te vullen. Zelf vind ik onder andere een bakje met gehackt, wokjes met peulvruchten, gadogado en een scrambled-‘ei’-bakje van tofu en kala namak erin op en top genieten. Zeker in combinatie met bijvoorbeeld pastinaakrijst.
  • Purree/stamppot; mijn twee eigen favorietjes in deze categorie zijn doperwtenpurree en pompoenpurree, lekker kruidig, zoetig, smeuïg en rijkelijk versierd met allemaal lekkere groentegoodies. Maar durf ook je eigen vertrouwde andijvie/worteltjes/boerenkoolstamppot gerust eens in een puntpaprika te stoppen, even versieren met plakjes (vegan) rookworst of uitgebakken spekjes en smullen maar. 
  • BBQ; nu het eindelijk goed weer is om te barbecueën, wil ik je dit idee ook nog graag meegeven. Want eigenlijk kan bijna al het bovenstaande ook heel goed op (of bij) de bbq, handig van te voren als buffet klaar te zetten of juist een gezellige activiteit voor iedereen, groot en klein, tijdens het bbq-en. Zeker de sla/salade/hummus varianten zijn altijd een groot succes. 

> Puntzak Party

Vorige week borrelde dit super toffe (al zeg ik het zelf) nieuwe idee zomaar ineens in me op, eentje die de puntpaprika qua naam en vorm ultiem tot zijn recht laat komen; puntzakjes! Het enige wat je hoeft te doen is de puntpaprika dwars door midden te snijden en de zaadlijsten te verwijderen. Daarna kun je ze bijvoorbeeld vullen met frietjes; gewone (van de friettent) of zelfgemaakte groentefrietjes van courgette, pompoen, pastinaak, zoete aardappel, knolselderij, wortel, aubergine, komkommer, bleekselderij, enzovoort enzovoort. Maar er zijn ook genoeg andere vulmogelijkheden zolang de vorm maar een beetje langwerpig is, denk bijvoorbeeld aan sperziebonen, sla, asperges en konings-/oesterzwammen. Zo maak je groente eten in een handomdraai toch tot een fantastisch feestje? Zowel als bijgerecht, tussendoortje maar ook als kindertraktatie voor bijvoorbeeld op school zijn deze puntzakjes in mijn ogen toppertjes. 



> Dolletjes met rolletjes 

Door de langwerpige vorm lenen puntpaprika’s zich ook uitstekend om op te rollen. Wel moet je ze dan natuurlijk eerst even in stroken snijden en daarna roosteren in de oven, op de bbq of bakken in de pan. Hierna kun je ze heel gemakkelijk oprollen; zowel om iets anders heen (de keuze hiervoor is weer reuze) maar ook gewoon zonder andere fratsen smaakt dit heerlijk, en het ziet er nog leuk uit ook.


> Speelse spiesjes 

Mocht je mijn vierde GroenteGelukjesGrabbelton over spiesjes ook gelezen hebben, dan heb je deze puntpaprikavariatie daar al voorbij zien komen.   Wanneer je een puntpaprika dwars in ringen snijdt krijg je namelijk hele mooie speelse vormpjes die ideaal zijn om op een spiesje te rijgen, zowel rauw als geroosterd. Ook de rolletjes van hierboven zijn uitermate geschikt voor op een spiesje trouwens. 



> Vier versiersels 

Omdat puntpaprika in mijn ogen echt overal bij smaakt en elk gerecht kan oppimpen met zijn kleur, knapperigheid, vorm en zoetigheid, deel ik hieronder vier versiersels en extraatjes die heel gemakkelijk altijd toe te voegen zijn aan welk gerecht of bij welke eetgelegenheid dan ook.

  • Frietjes; in frietjesvorm smaakt alles standaard beter toch? Snijd hiervoor de puntpaprika gewoon even in dunne stengels en klaar is Kees. Ook erg handig en lekker om mee te dippen bij de borrel of als meeneemsnack in je trommel. 
  • Toast / crackers; ook als een soort toastjes of crackers zijn puntpaprika’s erg goed te gebruiken. Snijd de twee vlakke kanten van de puntpaprika af en beleg/besmeer ze vervolgens met wat je maar wilt. Alles wat je normaal op een toastje of cracker doet kan in principe. Zelf gebruik ik deze variatie het vaakst als crunchy extraatje bij bijvoorbeeld een curry, salade, wokje, gadogado of foodbowl, ik schep hiervan dan steeds wat op de puntpaprikacrackers en eet het dan happend (en genietend) samen op.
  • Sprinkles; snijdt de paprika in superkleine stukjes en strooi het over je gerecht, samen met andere ‘sprinkles’ zoals bijvoorbeeld pijnboompitjes, (bos)ui, kiemen en kruiden, of gewoon alleen. Zo voeg je naast een bite ook nog net wat zoetigheid aan je gerecht toe, een smaak die je bij andere sprinkles niet snel vindt en daardoor echt een toffe toevoeging is in mijn ogen.
  • Ringetjes; al genoemd bij de spiesjes maar ook zonder stokje fleuren deze puntpaprikaringetjes door de leuke vorm je gerechten enorm op. Versier er onder andere je pizza’s (zie GroenteGelukjesGrabbelton nummero 6), lasagne, salade, stamppot, soep, buddha- of pokébowl mee of doe ze om een tomaatje, champignon, spruitje of iets anders kleins. Om door een ringetje te halen zo lekker en leuk!


> Fijntjes met kleintjes 

Naast gewone puntpaprika’s bestaan er ook schattige mini variantjes, ookwel snoeppaprika’s genoemd. Qua looks, smaak en creatieve mogelijkheden ben ik mega fan van alle soorten mini- en snoepgroenten, dus mogen snoeppaprikaatjes zeker niet ontbreken in dit rijtje groentegelukjes. Naast dat je ook van deze kleintjes ringetjes kunt snijden en zo je etensboel kunt opleuken, zijn ze in mijn ogen vooral ideaal om te vullen. Het zijn dan, naast een lekker bijgerecht, perfecte tapas-, borrel-, amuse-, broodtrommel-, picknick-, en bbqhapjes. Ze òp de bbq leggen is ook echt een dikke aanrader, want zowel warm en koud geef ik deze snoepjes een dikke tien. Je kunt ze onder andere vullen met het hele salade- en groentespreadschap van elke winkel, maar drie van mijn persoonlijke vulfavorieten zijn hummus (diverse smaken, onder andere rode biet), esfenaj en doperwtenpurree. Extra lekker met bijvoorbeeld wat sla, minitomaatjes, geroosterde pijnboompitjes/sesamzaadjes en verse kruiden on top. Yummy!




Nou, dat waren de groentegelukjes wel weer voor deze keer, hopelijk heb ik weer voldoende inspirerende ideetjes uit mijn plantaardige grabbelton tevoorschijn getoverd om jou binnenkort eens wat nieuws te laten doen (en durven) proberen met puntpaprika’s. Laat het me zeker even weten, vind ik altijd ontzettend leuk. Overigens zijn veel gelukjes uit bovenstaand rijtje ook prima toe te passen bij de gewone ‘oldskool’ paprika’s, zeker het vullen ervan, wellicht spreekt je dat meer aan of heb je deze vaker in huis. 



Voordat ik echt een punt zet onder deze achtste GroenteGelukjesGrabbelton sluit ik hieronder uiteraard weer af met een fabulous foodfotogalerij boordevol met puntpaprikagerechten, een beeld inspireert nou eenmaal veel meer dan duizend woorden. En ben je benieuwd naar de groentecreaties die nog gaan volgen, volg me dan vooral op Instagram @l.i.e.f.s.l.a.u.r.a, daar post ik in mijn story’s regelmatig foto’s van mijn avondeten.


Geniet tot in de puntjes van al je eten de komende tijd, plus van je zomervakantie natuurlijk. Waar je ook naartoe gaat en wat je dan ook wel of (juist) niet gaat doen; lekker uitgebreid, vernieuwend en creatief voor jezelf (en anderen) kokkerellen is altijd een goed idee! 


Liefs Laura












































































































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om