Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #7; Slawraps & Slataco’s


Ik vind het altijd zo wonderlijk hoe mijn smaak en ‘cravings’ meebewegen met de seizoenen en het weer, helemaal vanzelf, zonder dat ik daar bewust mee bezig ben. Het valt me namelijk altijd na een paar weken pas op dat ik in het één nauwelijks zin meer heb en in iets anders ineens bijna elke dag, terwijl het daarvoor precies andersom was. Een goed voorbeeld daarvan en iets wat voor mij echt een can’t-get-enough-zomergroente is terwijl het me in de winter totaal niet smaakt is sla. Lekker verse knapperige frisse sla, in al haar soorten en maten, heerlijk! Sla smaakt dan ook echt overal bij en geeft de meest uiteenlopende gerechten deze lekkere luchtigheid en crunchy frisheid, wat uiteraard perfect past en zeer welkom is bij warm zonnig weer. Mijn ultieme sla-ja!-ja!-toppers zijn gevulde wraps en taco’s, en dan bedoel ik niet dat je sla ìn een wrap of taco doet (wat ook lekker is), maar dat je hiervoor de sla zèlf gebruikt. Je tovert slabladeren, groot of klein, om tot wraps, taco’s, kommetjes, rolletjes of hoe je het ook wil noemen. En geloof me, dat kan echt in een handomdraai en het lift al je gerechten qua smaak, textuur èn eetbeleving (team #etenmetjehandenisthebest) enorm op. Wat daarnaast ook ideaal is, is dat ze uitermate geschikt zijn als zowel hoofdgerecht, bijgerecht/extraatje bij bijvoorbeeld de bbq, borrelhapje, snack en lunch (to go). In alle opzichten oneindig veel mogelijkheden met deze slakampioenen dus, zeker qua vullingen, en tegelijkertijd super simpel en snel te maken waardoor het ook zeer geschikt is voor bijvoorbeeld kinderkoks en drukbezette (niet)koks. Hoe je deze supersonisch (snelle) smaakvolle slawraps en -taco’s maakt plus bijpassende inspiratie vind je in deze zevende GroenteGelukjesGrabbelton, inclusief foodfotogalerij natuurlijk. 

De hoogste tijd is het dus voor een lekkere zomerse graai uit mijn GroenteGelukjesGrabbelton, de plantaardige creabea ideeënbus in mijn hoofd die boordevol overheerlijke verrassende groentegelukjes zit. Ook deze zevende editie hoop ik je weer te inspireren, motiveren en enthousiasmeren om eens wat vaker plantaardig te koken en eten, plus hoop ik je laagdrempelig te laten zien dat deze geweldige gelukzalige groentewereld zoooveel groter, rijker, leuker èn lekkerder is dan je denkt. Ik ervaar mijn maaltijden in ieder geval elke dag als op en top genietfeestjes, en ik hoop dat de groente en hoofdrolspelers van deze GroenteGelukjesGrabbelton dit ook voor jou kunnen doen;


Supersonisch smaakvolle slawraps en slataco’s!


Zoals jullie ondertussen wellicht wel weten, post ik hier geen nauwkeurig uitgeschreven handjevasthoudende recepten maar ideeën, inspiratie en tips om juist vooral jouw eigen plezier in creatief koken met groente te stimuleren en alle ruimte te geven. Nou lenen deze wraps en taco’s van sla zich daar uitstekend voor, ook als je van nature wat minder creatief en ontdekkend bent qua koken en eten. Deze sla-ja!-ja!-tjes maken kan (èn lust) in mijn ogen echt iedereen. Het enige waar je misschien even extra je best voor moet doen is het kopen van de juiste slasoort. Daarom volgt hier een duidelijk en overzichtelijk lijstje van geschikte slasoorten;

  • Ijsbergsla. De meest gegeten sla van allemaal, maar dan wel kleingesneden, en dat is nou net wat je voor een slawrap niet doet. Koop dus een lekker verse krop ijsbergsla en naast dat je het stronkje eraf snijdt, komt er verder geen mes aan te pas. Je haalt namelijk na het verwijderen van het stronkje de slabladeren voorzichtig één voor één los van de krop en tadaa; daar zijn je mooie bolle knapperige wraps.

  • Romaine sla of little gem sla. Deze twee stevige slasoorten lenen zich perfect voor het maken van taco’s, de bladeren zijn namelijk wat kleiner en hebben een meer ovale vorm. Ook hierbij snijd je alleen eerst de stronk eraf en haalt daarna de bladeren één voor één los, wat super snel gepiept is bij deze twee soorten. 

  • Kropsla. Hetzelfde geldt voor kropsla, de bladeren zijn alleen wat slapper dan bij de soorten hierboven, maar daardoor wel des te beter vouwbouw, zodat je bijvoorbeeld ook heel gemakkelijk dichte wrapjes of rolletjes kunt maken.

  • Boter-, krul-, Batavia- en eikenbladsla. Helaas doorgaans minder vaak als krop verkrijgbaar zijn deze vier slasoorten, maar daardoor niet minder geschikt (en lekker) als je er toch eentje weet te bemachtigen. Vooral botersla is qua smaak echt één van mijn favorietjes en qua looks uiteraard de krulsla hihi. 

  • Witlof en kool. Ondanks dat dit geen slasoorten zijn, maar wel familie van, wil ik ze toch toevoegen aan dit lijstje. De bladeren van witlof zijn namelijk ook perfect te gebruiken als taco’s en de bladeren van onder andere spitskool, savooiekool en witte kool als wraps, zowel rauw als even geblancheerd. Deze varianten vind ik zelf alleen wel beter smaken en passen in de herfst en winter. 

It’s all about de vorm van de sla dus zoals je ziet; koop een krop, welke soort dan ook. En als je gewend ben om zakjes voorgesneden sla te kopen, is het wellicht in het begin even zoeken, maar ondanks dat zeer zeker de moeite waard. Ook omdat hele kroppen sla vaak goedkoper zijn, een stuk langer houdbaar en vaker zonder verpakking verkocht worden; sowieso winwin dus, of je er nou wraps/taco’s van gaat maken of niet. 


Na het één voor één losmaken van de bladeren spoel je deze even goed af onder de ijskoude kraan, zo worden ze naast schoon ook nog even lekker opgefrist. Mocht je een wat meer verlepte / oudere krop hebben, is de slabladeren in een bak ijswater leggen een aanrader, want na zo’n tien minuutjes zijn ze dan weer helemaal fris en knapperig. Nu alleen nog even goed uit laten lekken of droogdeppen en vullen maar!


Het fantastisch fijne van de neutrale smaak van sla is dat het echt overal bij past, dus waarmee je de wraps of taco’s allemaal kunt vullen is oneindig. Van rijst-, pasta-, curry- en wokgerechten tot ovenschotels, (maaltijd)salades of gewoon een standaard Hollands AGV-tje, alles kan. De sla geeft door de crunchy frisheid elk gerecht een lekkere zomerse twist en het (zelf) vullen en met je handen eten een gezellige festival/vakantie/picknick-beleving. Enne, meteen wat extra groente binnenkrijgen is natuurlijk nooit verkeerd. 



Je kunt de wraps of taco’s zowel in de keuken al vullen en helemaal ready-to-eat serveren op een schaal of bord per persoon, maar ze los erbij/ernaast serveren gaat ook prima, het is maar net wat je op dat moment zelf fijn vindt en bij de maaltijd past. Gevulde wraps en taco’s zien er meteen erg smaakvol en feestelijk uit en je hebt geen geknoei en gedoe aan tafel, maar dat ‘gedoe’ van het zelf vullen kan ook juist heel gezellig en leuk zijn, plus dat de knapperigheid bij met name warme gerechten zo langer op zijn best blijft. Ik wissel het zelf 50/50 af, al lijkt dat op de foto’s misschien niet zo, maar dat komt omdat eventuele bijgerechten gewoonweg nooit op de foto staan. 


Bij je avondeten zijn deze slatoppers dus sowieso een heerlijke aanvulling en zomerse verrijking, maar ook als lunch is dit groentegelukje erg geschikt, ook ‘to go’, zeker met de huidige trommels en bakjes die diverse afgesloten vakjes hebben. Doe bijvoorbeeld een couscous-, pasta-, quinoa-, aardappelsalade of restjes van je avondeten in het ene vakje en de slataco’s in het andere. Ook zijn deze wraps en taco’s leuke extraatjes voor bij een bbq, gourmet of borrel, zet bijvoorbeeld eens geen schalen salades en dergelijke neer, maar doe dit in open of opgerolde slawraps. Of laat je gasten en mee-eters ze zelf maken, vul je tafel met allemaal losse lekkere dingen, gerechten, versiersels en sausjes waarmee iedereen zijn slawrap of -taco naar eigen wens en smaak kan vullen; zo gezellig! Ook kun je sla gebruiken in plaats van toastjes of stokbroodjes, de smeersels, spreads en broodsalades doe je dan gewoon op/in kleinere slablaadjes. Enzovoort, enzovoort, enzovoort, de mogelijkheden en variaties zijn echt eindeloos... Durf vooral gewoon eens een keer iets nieuws of anders te proberen, waag die sprong, klein of groot, en laat je verrassen!


Aan deze zevende GroenteGelukjesGrabbelton komt nu wèl een einde, ondanks dat ik nog uren en met honderden woorden door zou kunnen gaan, denk ik dat er nu ook al meer dan genoeg inspiratie en tips te lezen zijn. En te zien! Want ik sluit hieronder uiteraard weer af met een fingerlicking foodfotogalerij vol met een aantal van mijn slawraps - en slataco’s. Heb je vragen, wil je meer tips, informatie of inspiratie? Volg me op instragram (@l.i.e.f.s.l.a.u.r.a) of stuur me gerust een DM. 


Eet smakelijk en geniet zingend van al het lekkers deze zomer; slalalalaaala!


Liefs Laura 







































































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om