Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #5 Amazing Asperges



Oh yes, het aspergeseizoen is weer aangebroken; wat een feestje, wat een geluk, wat een verwennerij! Elk jaar opnieuw kan ik niet wachten totdat het weer zover is, totdat het witte goud weer wekelijks op mijn bord (en tong) ligt, yummm. Één of twee keer per week trakteer ik mezelf (of mijn lieve mama me) op een flinke portie van deze hemelse heerlijkheid. Vers van het land uiteraard, echt ideaal en een geluk om midden tussen meerdere aspergeboeren te mogen wonen. Een ‘nieuwe’ of tijdelijke seizoensgroente betekent voor mij ook dat er een nieuw blik aan creativiteit opengaat, want alhoewel asperges zonder poespas al intens lekker zijn, kan ik het toch niet laten om af en toe ook eens wat anders te proberen. Nu is het out-of-the-aspergebox-probeerproces voor dit jaar nog in volle gang, maar omdat ik van voorgaande jaren nog meer dan genoeg toptips op de plank in mijn hoofd heb liggen, leek het me een goed idee om deze vijfde GroenteGelukjesGrabbelton te wijden aan de amazing asperge. De creaties die na deze blogpost nog uit mijn keuken gaan rollen bewaar ik gewoon lekker voor deel twee volgend jaar, en zo kunnen de aspergegelukjes in deze grabbelton alle liefhebbers hopelijk nog mooi op tijd inspireren om ook een keertje wat nieuws, wat anders, wat ‘geks’ te proberen. Natuurlijk zijn het wederom allemaal plantaardige toptips, want daar worden de wereld en ik het gelukkigst van. Wat dit dan zou kunnen zijn - want jawel, er kan (véél) meer dan asperges koken en combineren met ei, ham, zalm, roomsaus en soep - lees je in deze vijfde GroenteGelukjesGrabbelton met een witgouden randje. 


Laat ik meteen beginnen met mijn misschien wel mijn nummer één tip, iets wat sowieso zeker het proberen waard is en (mij) nooit teleurstelt; aspergecurry. Zó lekker, zowel de gele als groene curryvarianten. Je kan dit bereiden puur alleen met asperges, kokosmelk en kruiden/specerijen, maar ik vind de curry rijker vullen en combineren met andere groente  persoonlijk nog veel lekkerder. Vooral (verse) doperwten, oesterzwammen, sjalotjes, sugarsnaps, pompoen, (punt)paprika, kikkererwten en bosui maken je aspergecurry nog meer amazing. De asperges kunnen langzaam gaar geprutteld worden in de kokosmelk, maar ze apart beetgaar koken en lastminute toevoegen kan ook, onder andere handig als je een aspergehater in je midden hebt. Serveren met bijvoorbeeld gele rijst of geroosterde (roseval)aardappeltjes is heerlijk, maar ik serveer het zelf ook heel graag in een pompoen, in knapperige puntpaprika’s, met pastinaakrijst of met geroosterde bloemkool- of romanesco’wings’. Overigens kun je hiervoor zowel witte als groene asperges gebruiken en ze zowel in stukken, blokjes of sliertjes in de curry doen, allemaal net waar je zin in hebt. 



Een andere favoriete topper, bijna een tovermiddel, is asperges in combinatie met kala namak. Voor de mensen die dit niet kennen, kala namak is een zwart mineraalzout uit India met een unieke soort zwavelachtige smaak die wat wegheeft van gekookte eieren. Logisch dus dat deze combi zo hemels is, want 75% van de asperges worden volgens mij gegeten met ei, alleen niet meer door mij. Puur en alleen wat van dit zwarte goud strooien over het witte goud geeft al een sublieme platina smaak. Waar ik het daarnaast ook vaak voor gebruik is voor scrambled tofu of tempeh, in plaats van scrambled ei dus. Naast de kala namak geef ik dit extra smaak en kleur door er bijvoorbeeld kurkuma, (gerookt) paprikapoeder, peper, knoflook, ui, peterselie of bieslook aan toe te voegen. Maar eigenlijk is ook geen scrambled pannetje bij mij precies hetzelfde (verrassend hè), de laatste variant was onder andere met gerookte tofu en zongedroogde tomaatstukjes erdoor, heerlijk. Je kunt je scrambled tofu/tempeh gewoon over of naast je gekookte of gegrilde asperges serveren, maar ook kleine stukjes asperge meebakken ìn je scrambled pannetje is echt eens het proberen waard, bijvoorbeeld op een broodje of toast als lunch. 



Nu we toch in de categorie ‘ei hoort erbij’ zitten, borduur ik hier nog even op voort. Asperges toevoegen aan een quiche of frittata is namelijk ook echt een toptip, zeker als je veel groenterestjes in de koelkast hebt liggen of wanneer je iets zoekt wat je vooraf al klaar kan maken. En ja, ook hierbij zijn de eieren heel goed en lekker te vervangen, zo ‘erbij’ hoort dat ei er dus helemaal niet. In dit geval gebruik ik daarvoor als basis vaak tofu (in combinatie met plantaardige melk) of kikkererwtenmeel. Mèt kala namak natuurlijk. De quiche of frittata kun je puur en alleen vullen met witte en/of groene asperges, maar ook hierbij kan ze combineren met andere groente, kruiden en specerijen echt een verrijking zijn. Overigens zijn quiches en frittata’s ook in allerlei vormen en maten te maken, in cupcakevormpjes bijvoorbeeld (zie de foodfotogalerij), en zelfs in een andere groente zoals pompoen, paprika of tomaat is wederom een erg lekkere optie. Variëren, variëren, wie z’n best doen zal het leren.



Om deze GroenteGelukjesGrabbelton niet (weer) veel te lang te laten worden, deel ik mijn overige tien asperge-must-try’s hieronder in een kort maar krachtige opsomming. Mocht je, over wat dan ook meer uitleg of details willen omdat je zelf experimenten toch te eng of moeilijk vindt, mag je me altijd berichten. Graag zelfs! Het doel en mijn drive van deze rubriek is vooral om anderen te inspireren en helpen om vaker, anders en vooral met meer plezier met diverse groente te koken, op ieders eigen passende manier. Ik geloof dat hoe meer plantaardige ideeën, inspiratie, tips en handreikingen dan hoe beter (en leuker) zijn, en dus niet zozeer hoe meer tekst en uitleg. Maar dat wil dus zeer zeker niet zeggen dat ik je niet graag verder help wanneer je dat nodig hebt, integendeel, vraag maar raak. Ik hoop van harte dat er in deze of een eerdere GroenteGelukjesGrabbelton tenminste één tip(je) staat die ook jou probeer- en experimenteerkriebels geeft. :)

  • Aspergelinten / aspergespaghetti. Door je dunschiller niet alleen te gebruiken voor het schillen van de asperges, maar hiermee door te gaan tot de gehele asperge ‘op’ is, maak je heel gemakkelijk linten of spaghettislierten. Deze zijn ideaal om te wokken of om te gebruiken in andere gerechten zoals de quiche en curry die ik hierboven al genoemd heb en de gerechten die hieronder nog volgen. Ook een lekkere vermicellivariant voor soep trouwens. 
  • Aspergeragout. Voeg asperges in stukjes, blokjes of linten toe aan je ‘standaard’ ragout of gebruik de asperges juist als hoofdingrediënt. Door er dan bijvoorbeeld wat bosui en puntpaprika aan toe te voegen, heb je echt een op en top lentevariant van het toch wat winterse imago van ragout. 
  • Aspergesaus. Een saus vàn asperges en dus niet voor bij/over/naast de asperges. Pureer daarvoor goed uitgelekte asperges met bijvoorbeeld (plantaardige) room of crème fraiche en voeg kruiden of specerijen naar smaak toe. Ideaal voor restjes van asperges of wanneer je ‘buitenbeentjes’ / stukken koopt bij de aspergeboer. 
  • Asperges met vegan ham. Ook deze topper wilde ik toch even delen, de alom bekende combinatie asperge-ham hoef je namelijk zeker niet te missen wanneer je (meer) plantaardig wil eten. Er bestaan tegenwoordig echt tientallen plantaardige vleeswaren, jeuj!, waaronder dus ook ham. Ik gebruik zelf meestal de smokey ham van Quorn (of de kipfilet, ook een lekkere combi), maar ben sowieso ook standaard en continu op ontdekkingsreis door de steeds groter en lekker wordende vleesvervangerswereld.
  • Gegrilde of gewokte asperges. Mocht je wel eens wat anders willen proberen met asperges maar dan wel op zijn allergemakkelijkst, grill ze dan gewoon eens in een grillpan, in de oven of op de bbq. Ook wokken gaat heel goed. Dat je dit met groene asperges kan doen weet iedereen vaak wel, maar ook het witte goud leent zich er, met wat extra aandacht, meer dan prima voor.
  • Aspergewraps. Wraps, ze zijn bijna niet meer weg te denken uit onze eetwereld, dus waarom niet eens vullen met asperges? In combinatie met één van bovenstaande ideeën of gewoon met de traditionelere aspergecombi’s, het brengt sowieso weer een heel andere (picknick)beleving. Overigens kun je ook heel gemakkelijk wraps maken van bijvoorbeeld kool- en slabladeren, smaakt onder andere prima samen met asperges en je hebt meteen weer wat extra groente binnen. 
  • Aspergespiesjes. Op een stokje smaakt alles beter, zie de vorige GroenteGelukjesGrabbelton, dus rijg ook vooral eens groene of witte asperges op een spiesje. Zeker voor op de bbq ideaal. 
  • Aspergesalades. Ook koud of lauwwarm zijn asperges nog steeds super lekker, dus voeg stukjes, blokjes of linten hiervan zeker eens toe aan een salade. Dit kan een salade met sla als basis zijn, botersla combineert heerlijk bijvoorbeeld, maar ook een romige smeersalade voor op (stok)brood of toastjes is echt genieten geblazen. Aspergehummus ook trouwens, yummy!
  • Aspergetoppings. Tot slot wil ik nog even noemen dat je asperges, en dan vooral de tipjes / topjes, erg goed als een soort versiering en topping kunt gebruiken bij heel veel gerechten, het zijn echt de ideale ‘kers op de taart’jes vind ik, zowel qua smaak als qua looks. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het versieren van je pizza, quiche, purree, lentestamppot(taart), sandwich/broodje/tosti, pannenkoeken en ga zo maar door. Asperges geven deze gerechten dan echt een upgrade, een extra gouden randje. 

Nou, dat was het wel weer voor deze keer, hopelijk heb ik weer voldoende uit mijn plantaardige ideeënton gegrabbeld om jullie binnenkort eens wat nieuws te laten doen proberen met asperges. Wacht in ieder geval niet al te lang, want voor je het weet is het seizoen weer voorbij. Gelukkig kunnen bijna alle genoemde aspergegelukjes in principe met zowel groene als witte asperges bereid worden, dus ook buiten het hoogseizoen biedt dat alsnog genoeg mogelijkheden mocht je dit later lezen. Maar wandel, fiets, rijd, skeeler, step, huppel vooral juist vandaag nog langs een aspergeboer, de markt of de winkel en verwen jezelf, dat heb je meer dan verdiend!


Liefs Laura


*Natuurlijk sluit ik ook deze GroenteGelukjesGrabbelton weer af met een 

foodfotogalerij, een beeld inspireert nou eenmaal meestal veel meer dan duizend woorden. En ben je benieuwd naar de creaties die nog gaan volgen dit jaar, volg me dan vooral op Instagram @l.i.e.f.s.l.a.u.r.a, daar post ik in mijn story’s regelmatig foto’s van mijn avondeten.


































































Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om