Doorgaan naar hoofdcontent

Tijd om los te laten


Wat kan iets opschrijven soms toch onwijs helpen om gedachten en gevoelens op een rijtje te zetten, om nieuwe inzichten te krijgen, om iets echt tot je door te laten dringen, om iets te verwerken of om jezelf nog beter te leren kennen. Nadat ik in mijn vorige bericht schreef over dat een zoektocht loslaten je soms meer brengt dan je er 110% voor inzetten, maar dit wel ontzettend veel durf en vertrouwen vergt, is er in mij ook een ander ‘durf-los-te-laten-balletje’ gaan rollen. Deze keer niet op het gebied van de zoektocht naar níeuwe deurtjes in mijn leven, maar juist op het gebied van het loslaten en (echt) dichtdoen van oude deurtjes. Absoluut niet met als doel om dit deel van mijn leven de rug toe te keren of te vergeten, maar om vrijer en met minder ballast verder te kunnen, om dichter bij mezelf van nu te komen in plaats van te blijven hangen in vroeger, en om meer ruimte te geven aan het vinden van eventuele andere en wel passende deurtjes. Ineens (h)erkende ik dit inzicht ook op een belangrijk en pijnlijk (oogklep)gebied in mijn leven, als een soort eurekamoment, en voel ik nu oprecht dat ook dit stuk van mij ‘let-it-go-en’ wel eens een belangrijke sleutel zou kunnen zijn. Stiekem wist ik dit met mijn oh zo verstandige hoofd natuurlijk allang, maar nu voelt het ook in mijn hart als de juiste stap, het juiste moment; de tijd is rijp. Daarom heb ik de knoop doorgehakt om mijn lidmaatschap van muziekvereniging Arti op te zeggen, los te laten, na ruim 23 jaar. Een beslissing waarvan ik nooit of te nimmer gedacht had deze te hoeven maken. In deze blog schrijf ik meer over deze doorgehakte knoop, onder andere waarom (nu), wat dit met me doet, waarom deze beslissing jaren op zich liet wachten en wat ik hoop dat het me brengt. 


Dit verhaal begint eigenlijk al op mijn tiende, toen ik ben begonnen met klarinet spelen en ik nog geen jaar later lid werd van het Puppyorkest, ookwel het Pieporkest, van Muziekvereniging Arti. Destijds was de clubnaam overigens nog Arti et Amicitiae, wat kunst en vriendschap betekent, en de mega hoge mate die ik hiervan alle jaren daarna heb mogen beleven is echt onbeschrijfelijk. Arti was mijn thuis, mijn veilige haven, mijn uitlaatklep, en op een gegeven moment zelfs mijn ‘alles’. Elke vrije minuut ging er met liefde en passie naartoe, op tientallen manieren. Een leven zonder Arti kon ik me oprecht niet voorstellen, het stroomde door mijn bloed. Mocht je me al wat langer kennen, weet je dat dit niet overdreven is. 



Maar toen mijn lichaam me steeds meer in de steek ging laten, was ik ook genoodzaakt Arti meer en meer in de steek te laten. Van onder andere concertmeester, wervingskoningin, jeugdtante en bruisende bedenker en organisator van evenementen, naar iemand waarvoor alleen al een half uurtje gaan luisteren veel te veel was. Één woord heb ik voor die tijd; hartverscheurend. Maar hoe ziek en zwak ik ook was, ik heb altijd de overtuigende hoop gehouden dat ik weer terug zou komen en weer actief onderdeel van deze familie ging zijn. Maar helaas, hoeveel jaren er ook verstreken, hoeveel ik ook herstelde, het bleef gewoonweg niet haalbaar, een (veel) te grote stap. Ook het bijbehorende acceptatieproces verliep een heel stuk moeizamer en pijnlijker dan op andere gebieden, dit zat te diep, was te moeilijk en een te groot onderdeel van mijn leven, van mij. 



De afgelopen jaren heb ik al heel veel andere deurtjes dichtgedaan, de één met meer moeite dan de ander, maar ik kon op steeds meer gebieden inzien dat mijn leven qua invulling niet terug zou gaan naar hoe het was, en dat ik dit en ook mijn toekomstwensen sterk aan moest passen. Aanpassen aan mijn grenzen, mijn kunnen, mijn lichaam, mijn mogelijkheden, aan mijn nieuwe realiteit. Het nieuwe normaal;). Gelukkig heb ik (daardoor) in de loop der tijd ook nieuwe Lauradeurtjes kunnen vinden en openen, ookal voelen deze bijna nooit als volwaardige vervangers, het zijn in ieder geval wel haalbare en waardevolle alternatieven die mijn leven mooier maken. Maar een eventueel alternatief kan pas komen als daar ruimte voor is, als je het vasthouden aan ‘die goeie ouwe tijd’, onrealistische wensen of verwachtingen (ook van anderen) los durft te laten. En dat durfde ik met Arti dus gewoonweg steeds echt niet en bleef daarom trouw lid. Veilig vasthouden, ookal kon ik bijna nergens meer bij zijn doordat mijn chronische vermoeidheid en prikkelverwerkingsstoornis ervoor zorgen dat in de avond iets ondernemen als het lopen van een dubbele marathon voelt, en 90% van het Arti-leven speelt zich nou eenmaal in de avond af. En zo zijn er helaas nog meer torenhoge barrières waar met mijn beperkingen niet tegenop te klimmen valt. Ondanks dat is mijn betrokkenheid, dankbaarheid en liefde voor deze club en de prachtmensen altijd gebleven, misschien zelfs alleen nog maar meer geworden, en ook van de vele mooie herinneringen, mijlpalen en belevenissen geniet ik oprecht nog wekelijks intens na. 



Zoals ik al schreef wist ik dus na jaren van herstel met mijn hoofd op een gegeven moment heel goed dat het meespelen met Arti nooit meer een realistisch haalbare kaart zou gaan zijn, maar omdat Arti echt voelt als een stukje van mijn DNA en identiteit, was het onmogelijk om mijn hart dit ook te laten geloven. Lid blijven werd dus een soort stevig vasthouden van wie ik dacht toch nog te zijn, nog wilde zijn, een laatste strohalm. Dit deed ik met name vanuit angst zie ik nu, bang dat er zonder deze ogenschijnlijke 75% van mijn identiteit niets van me over zou blijven, ik nog minder waard zou zijn. Daarom heb ik eerst zeker meerdere dingen met horten en stoten geprobeerd om bijvoorbeeld het basklarinet spelen op andere manieren invulling te geven, maar heel eerlijk, het vlammetje was weg, want er was geen Arti die als lucifer kon dienen. Nu zie ik, en het allerbelangrijkste; voel ik, dat lid blijven me eigenlijk onderliggend alleen maar onrust, pijn en ballast brengt, en vooral dat geen lid meer zijn niets zegt over mijn liefde, dankbaarheid en betrokkenheid voor deze familie. Dat stuk van mijn ‘lidmaatschap’ zal ik nooit opzeggen, nooit loslaten, nooit de deur van dichtdoen. 


Eigenlijk verandert er op het oog, praktisch en voor anderen dus bijna niets, maar daarentegen symbolisch en in mij juist een heel erg veel. Ik voel nu wel oprecht het vertrouwen dat er meer dan genoeg waardevols van mij overblijft, ik niet faal met deze beslissing en ik in de kern dezelfde Laura blijf. Ook voelt het als een soort van opluchting, als het afdoen van een zware rugzak (waarvan ik nu pas merk hoe zwaar deze eigenlijk echt was), alsof de wind op dit punt nu met me mee waait in plaats van tegen. Oftewel; het voelt als een goede keus, de juiste beslissing, en dat überhaupt voelen is erg nieuw voor mij als ultieme Weegschaal, maar het smaakt zeker naar meer. 

Ik merk dat ik het deze keer extra moeilijk vond om hetgeen ik voel en wil zeggen goed (en beknopt) te verwoorden, zodat jullie als lezers het enigszins kunnen begrijpen. In mijn ogen zal het merendeel het al snel ‘aanstellerij’ en me ‘raar’ vinden, een overheersende terugkomende overtuiging in mijn hoofd. Dit bericht is voordat het hier nu staat dus echt alle kanten (en lengtes haha) opgegaan, en ik stond zelfs op het punt om het überhaupt helemaal niet meer te plaatsen, lekker gemakkelijk de veilige weg te kiezen. Maar op een gegeven moment heb ik ook deze vermoeiende struggle durven loslaten, want hoe ik het ook opschrijf, dat een ander het 100% begrijpt zal nooit lukken en hoeft ook niet. Ik wil gewoon graag mijn verhaal kwijt, voornamelijk voor mezelf, maar ook omdat ik denk dat er altijd wel een paar mensen zijn die hier herkenning en wellicht steun uit kunnen halen, of het gewoonweg graag lezen. En zo niet, maakt dat mij of mijn verhaal niet minder de moeite (van het delen) waard. 

Let it go, het is oké zo. 


Liefs Laura 




Reacties

  1. Het was heel fijn om dit te mogen lezen. Succes nog op je zoektocht verder!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om