Doorgaan naar hoofdcontent

GroenteGelukjesGrabbelton #3 Auberginebroodjes en -sandwiches

Het is weer de hoogste tijd voor een lekkere graai uit mijn GroenteGelukjesGrabbelton, de plantaardige creabea ideeënbus in mijn hoofd die nog steeds boordevol overheerlijke verrassende groentegelukjes zit. Ook deze keer hoop ik je weer te inspireren, motiveren, enthousiasmeren (of een zaadje te planten) om eens wat vaker plantaardig te kokkerellen, en je te laten zien dat deze geweldige gelukzalige groentewereld zoooveel groter, rijker, leuker èn lekkerder is dan je denkt.

Een groente die minstens in de top 5 thuishoort qua veelzijdigheid en mede daardoor nooit verveelt, is de amazing AUBERGINE, het paarse goud. Ik maak er bijvoorbeeld graag wraps, saus, rolletjes, toastjes, chips, friet, dip/spread, blokjes, poffers, taartjes, spiesjes, schaaltjes/bakjes, torentjes en pizzaatjes van, heerlijk! Deze reeks paarse pareltjes worden wellicht in de toekomst ook nog eens in de spotlights gegrabbeld hier, maar deze keer is het de beurt aan; 


Auberginebroodjes en -sandwiches!


En nee, dat bedoel ik niet je boterham, broodje of sandwich beleggen met aubergine (ook een aanrader trouwens), maar de aubergine er zelf tot omtoveren. Dit klinkt je in eerste instantie misschien nogal ingewikkeld in de oren, maar ook dit groentegelukje is wederom echt heel gemakkelijk te maken. Het draait eigenlijk puur en alleen om de manier van snijden. 


Om auberginebroodjes te maken snijd je de aubergine namelijk gewoon in de lengte doormidden, zoals je dat ook met een gewoon broodje/puntje doet voordat je deze gaat beleggen. Je kan kiezen voor een diepe inkeping (a la hotdog) of de aubergine echt helemaal doorsnijden tot twee losse helften. Bij wat dikkere/rondere aubergines, snijd ik er in dat geval meestal nog een extra plak af zodat het daarna gemakkelijker en handzamer opeten is. Al is juist een (drie)dubbele sandwich maken van meerdere lagen ook zeker eens het proberen waard. 


Snijd daarna in beide auberginehelften horizontaal en verticaal wat lijnen, een soort raster, zodat het vocht er zometeen goed uit kan èn de smaken van je kruiden en specerijen er juist goed in kunnen. De aubergine is namelijk echt een smaakslurper, van zichzelf heeft ze zeer weinig smaak, maar in het opnemen ervan is ze juist kampioen. Strooi naast peper en zout dus ook zeker andere kruiden of specerijen over de aubergines voordat ze de oven in gaan. Ik gebruik hiervoor zelf vaak gerookt paprikapoeder, laos, tijm/rozemarijn/marjolein of stop stukjes knoflook en gember tussen het gesneden raster. Maar kruid het vooral zoals je zelf lekker vindt en waar je op dat moment zin in hebt. Eventueel kun je dit doen samen met wat olie, maar dit is niet noodzakelijk. 


Leg dan de twee helften op een bakplaat met bakpapier. Wanneer je gekozen hebt om de aubergine niet helemaal doormidden te snijden maar een inkeping te maken, leg je het op de ‘zij’ op de bakplaat en zorg je dat de inkeping een beetje openstaat. Plaats de bakplaat in het midden van je oven, voorverwarmd tot ongeveer 180/200 graden, voor gemiddeld meestal voor zo’n 30 minuten. Dit is erg afhankelijk van je oven en de grootte van de aubergines, een beetje in de gaten houden dus, en vergeet de aubergines ook niet af en toe om te draaien. 



Wanneer de aubergines gaar geroosterd zijn, het vocht er goed uit is en ze lekker bruin zijn aan de binnenzijde van de twee losse helften, kunnen ze uit de oven gehaald worden. En dan is het tijd voor het leukste en creatiefste gedeelte; het beleggen. Voor mij in ieder geval altijd echt een feestje om te doen. Je kunt hier echt oneindig veel kanten mee uit, zowel voor lunch als avondeten, van super simpel tot tiendubbel belegd, van gezond tot junkfood.


Wellicht een goede gemakkelijke instapper is om de auberginebroodjes te beleggen met bijvoorbeeld je vertrouwde pasta/spaghetti bolognese of risotto. Maar ook een broodje hamburger, hotdog, gezond, pulled pork/chicken, shoarma, avocado, kroket, frikadel-speciaal, vissticks en noem maar op, gaat allemaal super goed. Ja, ook plantaardig! Ik beleg de auberginebroodjes zelf ook graag met restjes en leftovers, een handige, leuke èn lekkere manier om alles op te maken wat nog op moet. Mijn terugkerende belegtoppers van de laatste tijd zijn erwt- avocado- of pompoenspread, pastinaakrijst, courgetti, geroosterde oesterzwammen en kikkererwten, tomatensaus, uienchips of gewoon een kruidig wokje met van alles en nog wat. 


Tot slot vind ik het ook helemaal geweldig om met toppings en versiersels los te gaan en mijn eetfeestje zo echt compleet te maken, zowel voor de extra structuur- en smaakbeleving als voor de extra lust voor het oog. Ik ben dan helemaal in mijn element hihi. Een aantal ideetjes voor deze toppings en versiersels vind je in de foodfotogalerij hieronder. 



Mocht je deze auberginebroodjes of -sandwiches te groot vinden, het je niet aanspreken of wat dan ook, zijn de mini sandwiches misschien wel wat voor je. Hetzelfde principe, alleen snijd je de aubergine dan juist verticaal in plakken zodat je ronde kleine ‘boterhammetjes’ krijgt. Het daarna gaar roosteren in de oven gaat dan wat sneller,  dus let op. Alleen qua beleg is het soms wat extra aanpassen omdat niet alle opties van hierboven er praktisch gezien even geschikt voor zijn, maar bijvoorbeeld het spread/saus-, pasta- en rijstachtige beleg gaat juist heel erg goed. 


Ik denk dat ik zo wel weer genoeg heb lopen stuiteren en pronken met mijn liefde voor groente en in dit geval voor de aubergine, maar schroom vooral niet om me om meer uitleg of tips te vragen, ik doe (bijna) niets liever. Maar maak er verder vooral je eigen auberginebroodjes - en sandwiches, je eigen creaties, je eigen groentegelukjes en je eigen eetfeestjes van, want dat is uiteindelijk toch altijd het allerallerlekkerste. 

Kook ze, creabrea ze, probeer en experimenteer ze, proef ze, smakelijkeet ze en vooral; geniet ze! 

Tot de volgende GroenteGelukjesGrabbelton.


Liefs Laura 


*Tot slot hieronder weer mijn ‘befaamde’ foodfotogalerij waarin diverse van mijn auberginebroodjes en -sandwiches te zien zijn, een (voor)beeld inspireert nou eenmaal meestal meer dan duizend woorden, bij mij in ieder geval wel. Uiteraard vind je niet àlle mogelijke variaties hier terug, maar ik hoop wel voldoende om watertandend mijn blog te verlaten. :)




































Reacties

  1. Ja ja, tevens de wel-bekende turkse groente gerecht. Ik gebruik het heel vaak, een tikkie wat ongezonder, máár erg lekker. Eerst frituren wij het , vervolgens snijd je het horizontaal open en vul je het met gehakt en groenten, met wat tomatensaus er over heen en hup de oven in 😅
    Boordevolle creaties heb je Lau!
    Wat zo bijzonder is, heb ik dit van dichtbij mogen beleven en toen al zag ik hoe gelukkig je van kokkerellen werd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klinkt heerlijk! En dan lekker kruidig denk ik. Ohhh, wat was het eten wat jij en jouw familie maakten ook altijd zooo lekker toen, proef het nog steeds. Mooie herinneringen!<3

      Verwijderen
    2. Klinkt heerlijk! En dan lekker kruidig denk ik. Ohhh, wat was het eten wat jij en jouw familie maakten ook altijd zooo lekker toen, proef het nog steeds. Mooie herinneringen!<3

      Verwijderen
    3. Klinkt heerlijk! En dan lekker kruidig denk ik. Ohhh, wat was het eten wat jij en jouw familie maakten ook altijd zooo lekker toen, proef het nog steeds. Mooie herinneringen!<3

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om