Doorgaan naar hoofdcontent

Moetjes en gedoetjes


Ik overdrijf niet als ik zeg dat ik elke dag tientallen regeltjes heb die ik ‘moet’ doen, puur en alleen van mezelf. Moetjes om bijvoorbeeld mijn energie en klachten te managen en moetjes om mijn huisje (en mezelf) netjes te houden zijn dan nog helpend en nuttig, maar minstens 75% van mijn moetjes zijn eigenlijk vooral onnodige gedoetjes. Het enige waar ze een soort van helpend voor zijn, is tijdelijk een rustiger hoofd en een gevoel van controle en veiligheid, schijnveiligheid natuurlijk, I know. Wetende dat onder andere mijn dwangmatige persoonlijkheid hier de motor van is, helpt me enorm om dit  steeds beter te kunnen accepteren, het hoort nou eenmaal bij me. 

Vroeger in mijn studerende en werkende leven heb ik er ook vaak veel profijt van gehad, zeker in combinatie met mijn perfectionisme. Deze combi zat me toen in ieder geval nooit zo extreem in de weg zoals het nu doet. Sinds mijn ziekzijn moesten deze jut en juul van mij, mevrouwtje dwang en mevrouwtje perfect, namelijk op zoek naar iets anders om op los te gaan. En gezien er erg weinig tot niets overbleef, is het logisch dat dit basisdingen zijn geworden zoals slapen/rusten, eten/drinken, bewegen, persoonlijke verzorging, huishouden en sociaal contact. Maar de microscoop op dit soort minder betekenisvolle, nuttige en kleine dingen richten, zorgt voor veel meer innerlijke frustratie, veel meer dreiging op doorslaan, veel meer gedoetjes in plaats van moetjes die we allemaal wel kennen op deze gebieden. Ik ben dan ook dagelijks bezig dit enigszins in balans te houden; de controle en veiligheid waar mijn hoofd zo naar snakt hand in hand te laten gaan met de vrijheid en rust waar mijn hart en lijf om vragen. 


Voor mij ligt die balans vooral in het niet te extreem door willen slaan, dat het leefbaar genoeg voor me blijft, het me ook energie en plezier bréngt in plaats van alleen maar kost. Al mijn regeltjes en gedoetjes helemaal schrappen of zelfs halveren is natuurlijk ergens een diepgewortelde wens, maar nu vooral ook veel te hoog gegrepen, veel te complex, veel te energie- en klachtenvretend en dat pittige innerlijke gevecht kan ik (nog) niet aan. Er spelen daarvoor teveel andere issues die voor mij nu prioriteit hebben en ik vind het erg belangrijk om ook energie over te houden om te mogen genieten. 


Daarnaast komt er eens in de zoveel tijd altijd wel weer iets bovendrijven waar ik stiekempjes toch te extreem in ben doorgeslagen, dat de last van dit (zo vaak, zo veel, zo precies) moeten veel groter is geworden dan de lust en het plezier dat het me brengt. Deze zomer bijvoorbeeld nog het hoe-dan-ook elke dag moeten wandelen, tot aan het punt dat ik dus letterlijk bijna omviel, zie mijn eerdere blog ‘Balans’. De afgelopen jaren zijn ook dingen als genoeg water drinken, gezond eten en dagelijks ‘sporten’ (meermaals) doorgeslagen en heb ik met veel moeite en inspanning dit telkens weer enigszins getemd. Zo ook vorige maand nog het elke avond tijdens/na het koken grondig moeten poetsen van alles in mijn keuken. 


Gelukkig zijn dit de laatste tijd naast frustrerende momenten ook juist momenten van bewustwording geworden. Het doorslaan gebeurt namelijk niet zomaar. Het überhaupt hebben van zoveel moetjes en gedoetjes sowieso niet natuurlijk, maar dat is een wellicht verhaal voor andere keer. Negen van de tien keer speelt er namelijk onderliggend aan het doorslaan iets wat ik onbewust te veel wegstop en waar ik niet bij stil wil en durf te staan, letterlijk. Ik moet nog meer doen om deze bal onder water te houden en mijn gevoelens niet onder ogen te hoeven komen. Deze momenten schudden me dus wakker, helpen me de drempel over om wél meer naar binnen te kijken en werken als alarmpje om mijn gevoel en gedachten meer te gaan uiten. En door onder andere dagelijks te mediteren, het hebben van een soort journal, het mindful wandelen en het hebben van een aantal vaste praatbuddies gebeurt dit steeds ietsje minder vaak lijkt het. 

Maar mij compleet zien losgaan in plaats van doorslaan zal je jammergenoeg niet snel gaan zien, daarvoor zit er nou eenmaal teveel moet in mijn bloed. En dat is oké, dat mag er zijn en dat brengt me gelukkig ook zeker heel veel goeds. 




Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om