Doorgaan naar hoofdcontent

Lockdown o’clock


Al bijna een jaar zijn onze levens een soort van stilgezet, heel veel dingen die zo vanzelfsprekend waren en ons gelukkig maakten gaan niet meer, niet zoals we willen. We ervaren angst in allerlei vormen, van onze geplande dromen en wensen, groot en klein, vallen er veel in duigen. We missen intens onze vrijheid en het zèlf kunnen kiezen, mogen doen en laten met wie-wat-waar-wanneer we willen. Ook hunkeren we naar ons oude sociale leven, onze verenigingen/clubjes, evenementen, feestjes, gezelligheidjes en naar de verbondenheid van voorheen. Wanneer alles eindelijk weer eens ‘normaal’ wordt, kan niemand ons met zekerheid vertellen en dat maakt het er alles behalve gemakkelijker op. 
Maar, we doen vooral ook zó ons best om dit allemaal te accepteren, om er toch het beste van te maken, te omarmen wat nog wel kan en vooral niet op te geven, hoop te houden ookal vergt dat veel van ons, heel erg veel, gaat dit gepaard met ups en downs en soms overspoelende emotiegolven. Gelukkig brengt en leert het ons ook een heleboel. Piepkleine tot levensgrote inzichten, ervaringen, ontwikkelingen en persoonlijke kwaliteiten/interesses/talenten waar we ons anders misschien wel nooit (opnieuw) bewust van waren geworden. Die ons laten groeien, juist op nieuwe en andere gebieden, die ons laten inzien wie en wat echt waardevol is, zonder automatische piloot, die ons onszelf en elkaar beter leert kennen en begrijpen, zonder alle ruis en afleiding, die ons op nieuwe manieren liefdevol en respectvol met elkaar (ver)binden, zonder overvolle agenda en to do-lijstjes. Deze onbeschrijfelijk verschrikkelijke pittige lange tegenslagtijd maakt ons uiteindelijk zoveel sterker, brengt ons zoveel verder en  tegelijkertijd ook zoveel dichterbij, het laat ons zoveel breder groeien en geeft ons zoveel stevigere wortels. Nu proberen geduldig vertrouwen te blijven houden in de toekomst, zodat we dan hopelijk ook weer kunnen blóéien, uitbundig en mooi als nooit tevoren. 

Natuurlijk schrijf ik hier veel te algemeen en over één kam, daar ben ik me heel erg bewust van en ik weet dat er nog duizenden andere kanten en verhalen zijn, neem de ‘we’ dus zeker niet te letterlijk. Voor mijzelf verschilt het leven namelijk nauwelijks met een jaar geleden. Ik leef al jaren in een soort lockdown, inclusief avondklok, in een heel erg verkleinde sociale wereld, met veel onontkoombare nee’s en beperkingen. Voor mij kwam deze grote levensontwrichtende bom van afgelopen jaar dus eigenlijk al een aantal jaren eerder, een soort van dan. In ieder geval ook vrij ineens en zonder er zelf echt controle, invloed of keus in te hebben. De bovenstaande tekst heb ik dan ook vanuit mijn eigen perspectief geschreven, vanuit mijn levensbomsituatie destijds, eigenlijk is alleen het woordje ‘ik’ vervangen door ‘we’. Juist omdat ik me toen vaak erg alleen en eenzaam heb gevoeld, vond ik het fijn dit nu op deze we-manier te kunnen vertellen. Lees het als je wilt nog maar eens, nu met deze andere bril op, wellicht dat het voor jou op welke manier dan ook, ook helpend kan zijn en inzichten geeft.


De laatste maanden ben ik me steeds meer echt bewust geworden van deze overeenkomsten en ervaar(de) ik vooral steeds vaker herkenning om me heen, van gevoelens, gedachtes, besefmomenten en innerlijke ontwikkelingen. Ik kon nu wèl meepraten, sterker nog, soms zelfs anderen hierbij helpen. Ook andersom merkte ik dat veel mensen mijn leven en ervaringen nu veel beter begrijpen en dit leverde hele fijne gesprekken op. Natuurlijk zijn er ook mega veel verschillen en vind ook ik deze crisistijd meer dan verschrikkelijk, maar het gevoel van meer (h)erkenning, beter ‘passen’ in de flow van de huidige maatschappij, nu niet in mijn uppie in een schuitje zitten en door mijn ervaring van betekenis kunnen zijn voor anderen voelt zó fijn en waardevol. Eerst mocht dit positieve gevoel er niet zijn van mezelf, voelde dat als een soort verraad, maar steeds vaker besef en ervaar ik dat dit wel helemaal oké is, ook op andere vlakken en onderwerpen. Verschillende gevoelens, ‘brillen’, positieve en negatieve, over dezelfde situatie, gebeurtenis of persoon, kunnen en mogen naast elkaar (be)staan, ze verdienen beide evenveel ruimte en aandacht en mogen (respectvol) uitgesproken worden, wat je voelt is nooit fout of raar, en dat ik sowieso klaar ben met mijn schaamte (en verstoppen) kon je al lezen in mijn vorige bericht. :)


Ik hoop van harte dat jij, dat iedereen, ook fijne en positieve gevoelens, gelukjes en genietjes mag ervaren in deze periode, elke nare periode, dat gun ik met heel veel liefde echt iedereen. Ik hoop jij jezelf ook.


Liefs Laura 






Reacties

Populaire posts van deze blog

Welkom op mijn blog!

Wat ontzettend leuk dat je een kijkje komt nemen op mijn blog, van harte welkom! Mijn naam is Laura, 35 jaar en ik ben woonachtig in het mooie Brabant. Het meest gelukkig word ik van wandelen in de natuur, tijd doorbrengen met dierbaren, lezen, plantaardig kokkerellen en creatief bezig zijn op allerlei andere vlakken, waaronder schrijven. Al zolang als ik me kan herinneren vind ik het heerlijk om te schrijven. Als kind schreef heb ik honderden fantasieverhalen, had ik diverse penvriendinnen door heel Nederland en schreef ook vaak lange brieven naar vriendinnetjes of familie, heb ik altijd een ‘dagboek’ gehad (nog steeds) en schrijfopdrachten op school waren mijn ultieme favoriet.  Sinds mijn chronisch ziekzijn (2015) heb ik mijn passie voor het schrijven meer dan ooit weer herontdekt, op allerlei manieren. Ongeveer vier jaar geleden (2017) ben ik begonnen met het openbaar schrijven van mijn hersenspinsels op Instagram. Vooral voor mezelf, als een soort verwerking en uitlaatklepje. Maar

Dag Eikenboom!

Juni 2019 Nou, dat was het dan. Mijn reis bij de Eikenboom in Zeist zit er helemaal op. Een jaar geleden begon dit ‘grote avontuur’ en liep er een heel andere Laura naar binnen dan die er vandaag voor de laatste keer naar buiten liep. Wat een one of a kind jaar was dit! Een pittig jaar waarin ik niet te beschrijven veel heb meegemaakt. Eén van de belangrijkste dingen hiervan is dat ik weer een heel stuk meer vertrouwen in mijn lichaam heb gekregen. Dat was ik namelijk totaal kwijt na al die jaren met steeds meer klachten, pijn, uitval en bijbehorende onderzoeken en behandelingen. Dat vertrouwen reikt ook zeker verder dan alleen mijn lichaam, want ook in de toekomst en in mezelf heb ik een stukje meer vertrouwen gekregen. En dat voelt fijn. Ik heb mijn beperkingen, klachten en grenzen beter leren kennen en accepteren, al blíj́ft dat laatste heel moeilijk en frustrerend. Nee, ik ben er nog lang niet, maar ik ben wel weer onderweg, en dat was een jaar geleden heel anders. De bijzondere ti

Verhuisblog 2; Het ontwerp

Het definitieve ontwerp voor mijn nieuwe huisje is af en het is zo ontzettend gaaf geworden, ik kan mijn geluk niet op, wat een droom! Na een aantal puzzel- en aanpassingsrondes met de architect kreeg ik twee weken terug de uiteindelijke tekeningen te zien en weet ik nu dus ‘precies’ hoe ik over een jaar kom te wonen, want zoals je in de eerste blogpost van deze rubriek kon lezen, kan ik eindelijk terugverhuizen naar Oirschot, naar een mantelzorgwoning op het (nieuwe) erf van mijn ouders. Mocht je deze blogpost gemist hebben en meer willen weten over het hoe en wat, scroll dan vooral even terug op de homepage. Vandaag neem ik jullie al schrijvend mee door de plattegronden, bouwtekeningen plus twee prachtige 3D-sfeerimpressies, en vertel ik alles over mijn keuzes en gedachten daarbij. Lees je mee? Mijn huisje is onderdeel van een groot bijgebouw met daarin nog drie andere functies, namelijk een carport voor de auto’s van mijn ouders, een tweede wat kleinere mantelzorgwoning voor mijn om